دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1400 - 15:19
گزارش آنا از چرایی توجه به جنجال اخیر ساسی مانکن؛/ 3

یک مدرس موسیقی: خیلی از هنرمندان در دوران کرونا کار و درآمد خود را از دست دادند /لزوم ایجاد محتوای مناسب به‌جای فیلتر کردن فضای مجازی

یک مدرس موسیقی و سازهای بومی سرخپوستی گفت: در دوران کرونا خیلی از هنرمندان به دلیل حمایت نشدن کار و درآمد خود را از دست دادند، این وضعیت باعث می‌شود که خیلی از هنرمندان اثر خود را به سمت تجاری و بازاری شدن و درآمدزایی ببرند.
کد خبر : 570928
ساسی مانکن

علی معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: موزیک ویدئوی اخیر ساسی مانکن ازنظر موسیقی هم خیلی کمتر مورد استقبال قرار گرفت و بیشتر به دلیل استفاده از دو المان بازیگر پورن و فیلم "ابد و یک روز" بازدید بالایی به خود اختصاص داد.


وی ادامه داد: ساسی مانکن در موزیک ویدئوی اخیری که منتشر کرد حتی در حیطه کاری خود نیز موفق نبوده و اگر موزیک‌های قبلی او را مردم در اتومبیل‌ها و مراسمات خود برای شاد شدن استفاده می‌کردند، کار اخیر او این ویژگی را هم نداشت و  ویدئوی قوی و موزیک جالبی نداشت و فقط با استفاده از تغییر هنجارها و زیر پا گذاشتن عرف نظر توجه مردم را جلب کرد.


این نوازنده سازهای بومی سرخپوستی اظهار کرد: شاید اگر این‌قدر در محور این ویدئو گفت‌وگو و بحث شکل نمی‌گرفت، به دلیل ضعف موسیقی این‌قدر دیده نمی‌شد اما متأسفانه حتی افراد مشهور و بازیگران نیز به این موزیک ویدئو واکنش نشان دادند و این منجر به بیشتر دیده شدن آن شد. در اصل نقد برای اثری است که محتوا داشته باشد این اثر ازنظر من بی‌محتوا بود و ارزش نقد نداشت.


وی تأکید کرد: قطعاً وایرال شدن این ویدئو تا حدود زیادی نیز به این دلیل است که تهیه‌کننده‌ای پشت این اثر است که برای آن تبلیغ و سرمایه‌گذاری می‌کند. این‌ها همه بازی‌هایی برای جذب مخاطب است و در دنیای مجازی طبیعی است و نمی‌شود جلوی آن را گرفت.


در دنیای آزاد نمی توان حرف از فیلتر کردن زد


این نوازنده ساز پن فلوت اظهار کرد: انتشار این ویدئو توسط ساسی مانکن صد در صد محکوم است اما اگر حرف از دنیای آزاد می‌زنیم نمی‌توان این موضوعات را فیلتر کرد و آن را حذف کرد و به‌جای این کار باید محتوای مناسب‌تر تولید کنیم که کمتر دیده شود.


معتمدی اظهار کرد: کم‌توجهی به موسیقی فاخر به‌تناسب موسیقی پاپ و بازاری همه جای دنیا وجود دارد و موسیقی کلاسیک و پاپ همه جای دنیا مورد ظلم قرار می‌گیرد و این مختص کشور ما نیست، در کشورهای دیگر هم که ادعای موسیقی دارند مدام موتزارت پخش نمی‌شود و حدود 20 تا 30 درصد به موسیقی فاخر پرداخته می‌شود و بقیه موسیقی بازاری است.


مردم به دلیل فشارهای اجتماعی حوصله تعمق در موسیقی ندارند


این نوازنده سازهای بومی سرخپوستی گفت: از ابتدای کودکی باید روی ذهن هنری افراد تعلیم و تربیت درستی داده شود وقتی چنین چیزی وجود ندارد این اتفاق می‌افتد و طبیعی است که شنیدن موسیقی کلاسیک و صاحب سبک برای مردم جذاب نباشد. مردم دنبال موسیقی‌ای هستند که لازم نباشد روی آن تعمق کنند وگرنه در ایران هم موسیقی خوب تولید می‌شود. البته بخشی از این موضوع به مسائل و فشارهای جامعه مربوط است و اینکه مردم دنبال فراموش کردن مشکلات هستند پس هرچقدر شادتر و تفریحی‌تر باشد برایشان جذاب‌تر است.


وی تأکید کرد: برای ایجاد سلیقه موسیقی و ذهن هنرشناس باید از کودکی و در مدارس این تعلیم و تربیت به وجود بیاید اما تاوقتی  بین هنر و غنا بودن موسیقی مشکوکیم  هیچ‌وقت چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ما در بین مسئولان ارشد صداوسیما و وزارت ارشاد اختلاف‌سلیقه و نظرهایی را در این زمینه‌ها شاهدیم و همچنین در مورد انتشار تصاویر سازهای مختلف بدون وجود یک قاعده و قانون خاص مشکل‌داریم. مثلاً سازدهنی که سازی است که من می‌نوازم  و تدریس می‌کنم در تلویزیون مجوز پخش تصویرش هست اما در مورد ساز دیگر من که پن فلوت است این مجوز وجود ندارد بنابراین مشخص است که هیچ قاعده دقیقی وجود ندارد و فقط رفتارهای سلیقه‌ای غیر کارشناسانه در این زمینه حاکم است.


هنر به دلیل عدم حمایت به سمت بازاری شدن می رود 


این مدرس پن فلوت با اشاره به لزوم حمایت از هنرمندان اظهار کرد: در دوران کرونا خیلی از هنرمندان کار و درآمد خود را از دست دادند و مجبور شدند سازشان که پاره تن هنرمند است را برای گذران زندگی خود بفروشند و در این شرایط خانه موسیقی 1 میلیون و 500 هزار تومان برای دو سال به‌حساب هنرمندان واریز می‌کند. این مبلغ واقعاً برای گذران زندگی چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ این وضعیت باعث می‌شود که خیلی از هنرمندان اثر خود را به سمت تجاری و بازاری شدن و درامد زایی پیش ببرند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: به کسی نباید بربخورد اما این‌ها مشکلاتی هست که با آن دست‌به‌گریبان هستیم و باید هرکسی در هر سمتی از خود بپرسد برای محتوای خوب و ساختن فکر مثبت و سلیقه فرزندانمان چه کرده‌ایم که حالا انتظار داریم که وضعیت بهتری از موقعیت کنونی داشته باشیم.


این مدرس موسیقی اظهار کرد: من در زمینه موسیقی کودک فعالیت های زیادی در آموزشگاه موسیقی تحت سرپرستی خود داشته ام و تجربه این را به من نشان داده که آموزش موسیقی کودکان امری است که در کشور ما بسیار مغفول مانده است و هرچقدر در این زمینه فعالیت شود باز هم نیز به فعالت های بیشتر احساس می شود و تقویت این موضوع در تقویت سلیقه موسیقی جامعه اثر گذار است. 


انتهای پیام/4159/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب