شورای اسلامی شدن دانشگاهها به دنبال ارتباط قوی بین حوزه و دانشگاه
به گزارش خبرنگار حوزه سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اصلیترین وظیفه دانشگاه در هر جامعهای تربیت متخصص و تولید علم است که در کنار پرورش فرهنگی و اجتماعی آنها در تأمین نیروهای انسانی کارآمد مبتنی بر ارزشهای دینی و ملی آن کشور نقش خود را ایفا میکند.
پر واضح است که دانشگاههای غرب مبتنی بر مبانی و ارزشهای دنیای غرب بنا نهاده شدهاند و بهشدت متأثر از تحولاتی هستند که تفکر مدرن در تعریف علم و تعلیم و تربیت ایجاد کرده است، به گونهای که دگرگونی اساسی در حوزه مبانی، روش، موضوع و غایت علم صورت گرفته و به طور طبیعی تلاش دانشگاههای غرب هم برای اشاعه و توسعه علم، فرهنگ و ارزشهای تمدن مدرن است؛ لذا مصرف علم مدرن در کشورهای دیگر از جمله ایران که دارای ارزشهای فکری- فرهنگی متفاوتی با غرب است باید با تأمل و دقت صورت گیرد.
در جهانبینی مدرن علمورزی و منابع معرفت به تجربه محصور میشود درحالیکه در جهانبینی اسلامی منابع معرفت عبارت است از وحی، عقل، تجربه و شهود است که در کنار هم برای تولید علم مورد استفاده قرار میگیرند.
از همان ابتدای انقلاب اسلامی نیاز به اصلاح دانشگاه و مبانی علمی در دانشگاه به شکل جدی احساس میشد، و حرکتهایی مانند انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها هم صورت گرفت که نتیجه چشمگیری در بر نداشت.
در کنار آن موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و اسلامیشدن دانشگاهها موضوعی بود که نیاز به توجه و پیگیری داشت؛ لذا در دهه هفتاد ناظر به نیاز کشور به اصلاح و بهینه کردن مبانی و کارکرد دانشگاههای کشور ستاد اسلامی شدن دانشگاهها در وزارت علوم تحقیقات و فناوری شکل گرفت و در سال 76 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقا یافت.
این شورا که اعضایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاونان فرهنگی، پژوهشی و آموزشی دانشگاهها و نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، جهاد دانشگاهی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آن حضور دارند در سالهای گذشته دچار تغییرات ساختاری شده و کمیتههای تخصصی فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی و فناوری، مدیریت و کارگروه تبیین نظری و عملیاتی مفاهیم در ذیل آن تعریف شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها در مورد تغییرات صورت گرفته در این شورا به خبرگزاری آنا گفت: سند اسلامی شدن دانشگاهها در سال 1392 بعد از بازنگری به دانشگاهها و دستگاههای آموزش عالی ابلاغ شد و در چهار حوزه نظام آموزشی، نظام پژوهشی، نظام فرهنگی و تربیتی و نظام مدیریت دانشگاهها در هر چهار حیطه، زیرنظام دانشگاهی، سیاستها و اقداماتی را تصویب و به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ابلاغ کرده است.
وی گفت: در بخش نظام فرهنگی-تربیتی سند نیز به این اشاره شده که جهت ساماندهی فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها مناسب است که نظام جامع فرهنگی-تربیتی نوشته و به همه معاونان فرهنگی دانشگاهها ابلاغ شود و معاونان فرهنگی براساس آن نظام جامع که در حکم دستورالعمل فرهنگی دانشگاهها است به مدیریت و راهبری فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها بپردازند.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها گفت: در حوزه نظام آموزشی برنامهریزیها به نحوی انجام شده که امکان مواجهه علمی-انتقادی بین یافتههای دانش غربی و یافتههای دانش غیرغربی فراهم شود.
شاطری در ادامه گفت: برای اینکه دانشگاهها فقط رویکرد ترجمهای و تقلیدی نداشته باشند تکلیف شده که نظام آموزشی به سمت نیل به برنامه علمی حرکت کند و با مواجهه و نقد علمی و یافتههای خود بتوانند آوردههای جدید را با خلاقیت و نظریهپردازی به کاروان دانش جهانی اضافه کنند.
این مقام مسئول اذعان کرد: در حوزه مسائل آموزشی تکلیف شده که با تعامل علمی و فراگیر با نهاد دین یعنی حوزههای علمیه و از زمینه و ظرفیتهای آموزشهای دینی و وحیانی برای ارتقا دانش آکادمیک و دانشگاهی و حل مسائل جامعه مسلمان و مردم جهان استفاده کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نوع و شیوه ارتباط دانشگاه با حوزه علمیه در سند اسلامیسازی دانشگاهها مشخص شده؟ و دانشگاهها به این ارتباط مکلف شدهاند یا نه؟ تأکید کرد: تکلیف کلی این هست که باید وزارت علوم و حوزههای علمیه با ایجاد شوراهای مشترکی برای سیاستگذاری و برنامهریزی و ریلگذاری برای این تعامل علمی همهجانبه و نهادینه شده برنامهریزی کنند.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها گفت: البته هماکنون تعاملهای حداقلی بین حوزه و دانشگاه داریم و برخی از دانشگاهها با برخی از مراکز حوزوی ارتباط علمی دارند، اما این تعامل به شکل نهادینه شده و سیستماتیک و منظم نیست لذا جزء برنامههایی است که آموزش عالی کشور باید به سمت آن برود و آن را به اجرا درآورد.
شاطری در ادامه اظهار کرد: در حوزه مسائل پژوهشی تاکید بر انجام مطالعات بینرشتهای است به عنوان مثال در حوزه دین و سلامت یا در حوزه آموزشهای علوم جدید و آموزههای دینی و وحیانی باید برنامهریزی صورت گیرد تا بتوانند با رسیدن به نظام موضوعات و اولویتها و تشکیل کارگروههای مشترک برای انجام مطالعات پژوهشی بینرشتهای بین حوزه و دانشگاه برنامهریزی کنند تا انشاءالله بتوانیم براساس رسیدن به نظامهای فکری به خصوص در حوزه اقتصاد، روانشناسی، جامعهشناسی و مسائل مختلف به حل مسائل جامعه بپردازیم.
انتهای پیام/4107/پ
انتهای پیام/