دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1394 - 12:44

فانی: مدیران جدیدالانتصاب 4 برابر بیشتر از گذشته، سابقه جبهه و جانبازی دارند/ موسوی‌نژاد: بسیاری از مدیران مدارس شما نه خدا را می‌شناسند و نه دین را

سؤال سید مهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس از علی‌اصغر فانی در دستور کار امروز بهارستان قرار داشت که در نهایت نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند و سومین کارت زرد را به وی دادند.
کد خبر : 57063

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، موضوع سؤال موسوی‌نژاد این بود که «چرا از نیروهای ناکارآمد و بازنشسته در آموزش و پرورش استفاده می‌شود و چرا به منابع انسانی و فرهنگیان از لحاظ بیمه توجه نمی‌شود و همچنین چرا تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها و بعضی از شهرها صورت می‌گیرد؟»


فانی: در سال جاری افرادی را که در مدیریت‌ها منصوب کردیم 17 درصد دکتری و 83 درصد فوق لیسانس داشتند


علی‌اصغر فانی در پاسخ به این سؤال در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: سیاست آموزش و پرورش به‌کارگیری افراد توانمند، ارزشی، مؤمن و انقلابی است، انتصابات در آموزش و پرورش بر اساس مدرک تحصیلی و ‌سابقه مدیریت صورت می‌گیرد.


وی افزود: ما در سال جاری افرادی را که در مدیریت‌ها منتصب کردیم 17 درصد دکتری و 83 درصد فوق لیسانس داشتند. ما از لیسانس و پایین‌تر اصلا به کار نگرفتیم. همچنین ما در انتصاب مدیران، تجربه مدیریتی با میانگین نه سال را در دستور کار قرار دادیم و همچنین مدیران جدیدالانتصاب ما چهار برابر بیشتر از گذشته، سابقه جبهه و جانبازی دارند.


وزیر آموزش و پرورش درباره به‌کارگیری از نیروهای بازنشسته در وزارتخانه متبوعش تصریح کرد: کمتر از انگشتان یک دست از مدیران بازنشسته استفاده کرده‌ایم و ما بر اساس بند هشت سیاست‌های کلی خدمات اداری این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم.


فانی در ادامه گفت: همچنین ما امتیاز فرهنگیان را از 700 امتیاز به هزارو 500 امتیاز رساندیم و همچنین فوق امتیاز برای نواحی مرزی را اجرایی کردیم، ما رتبه‌بندی معلمان را در میان 700 هزار فرهنگی در سال جاری به اجرا رساندیم.


وی در ادامه، درباره تعطیلی مدارس راهنمایی گفت: هیچ مدرسه راهنمایی تعطیل نشده است. در سال تحصیلی 92- 93، 22 هزارو 765 مدرسه داشتیم و در سال تحصیلی 93-94 این تعداد به 22 هزارو 878 مدرسه رسید و امسال هم 23 هزارو 923 مدرسه راهنمایی داشتیم. از این رو می‌بینید که هیچ مدرسه راهنمایی تعطیل نشده است.


وزیر آموزش و پرورش افزود: از دغدغه‌های آقای موسوی‌نژاد تشکر می‌کنم؛ چراکه این دغدغه‌ها، دغدغه ما نیز است. ما برای اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم و بر این اساس کلیه فعالیت‌های جاری آموزش و پرورش به اتکای این سند صورت خواهد پذیرفت. امیدواریم در برنامه ششم توسعه دولت و مجلس همکاری بیش از پیش را با ما داشته باشند چراکه اجرای این سند می‌تواند کیفیت آموزش را بالا ببرد.


فانی تأکید کرد: هیچ روستایی در کشور نداریم که مدرسه ابتدایی نداشته باشد هم اکنون 110 مدرسه تک دانش‌آموزی داریم و 5 هزار مدرسه کمتر از 5 دانش‌آموز داریم، در مقطع راهنمایی نیز تدابیر لازم را اندیشیده‌ایم روستاهایی که حد و نصاب دارند مدارس راهنمایی در همان جاست. برخی که حد نصاب ندارند روستایی را به عنوان روستای مرکزی در نظر گرفته‌ایم و مقطع راهنمایی در آنجا تدریس می‌شود در بقیه جاها که رفت و آمد مشکل است از طریق ایجاد مدارس شبانه‌روزی خدمات آموزشی را ارائه می‌کنیم.


موسوی‌نژاد: حساسیت لازم را برای انتصاب مسئولان آموزش و پرورش صورت نگرفته است


در ادامه، سیدمهدی موسوی‌نژاد در توضیح بیشتر سؤال خود گفت: وزارت آموزش و پرورش 13 میلیون دانش‌آموز دارد و تقریبا تمام خانواده‌ها را با خود درگیر کرده است، اعتراض جدی ما به آقای روحانی است که توجه جدی به آموزش و پرورش ندارد و حساسیت لازم را برای انتصاب مسئولان این بخش به کار نگرفته است از این رو عدم توجه کافی صدمات جبران ناپذیری را به سیستم آموزش و پرورش کشور وارد کرده است.


وی با اشاره به سند تحول بنیادین ادامه داد: این سند تهیه شده است ولی توجه کافی به آن نشده است متأسفانه هیچ اقدام خاصی برای ارتقای شأن و منزلت فرهنگیان در آموزش و پرورش انجام نشده است.


این نماینده مجلس تصریح کرد: در سال‌های اخیر اعتراضات زیادی از فرهنگیان شکل گرفت ولی وزارت آموزش و پرورش بگوید که چه اقدامی برای این قشر فرهیخته صورت داده است، یکی از خواسته‌های ما اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان بود ولی اجرای ناقص آن باعث نارضایتی شدید در میان معلمان شد چرا که با اضافه شدن 100 تا 200 هزار تومان به حقوق معلمان همه چیز به پایان رسید.


موسوی‌نژاد خطاب به نمایندگانی که به او توصیه می‌کردند از سؤال خود بگذرد، گفت: شمایی که سفارش می‌کنید که از سؤال بگذرم بسیاری از خانواده‌ها در روستاها به دلیل نداشتن پول ایاب و ذهاب فرزندان خود را از تحصیل محروم کرده‌اند، چه کسی می‌خواهد این مسائل را پاسخگو باشد.


وی با اشاره به تعطیلی مدارس در مناطق محروم ادامه داد: مدارس در مناطق محروم تعطیل شده‌اند با وجود اینکه باید خدمات آموزشی رایگان باشد اما هیچ هزینه‌ای برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد درصورتی که تعطیلی مدارس در مناطق محروم باعث کاهش هزینه‌های آموزش و پرورش شده است، شما در ماه‌های گذشته فقط 7 هزار تومان هزینه ایاب و ذهاب پرداخت کرده‌اید در صورتی که 7 هزار تومان فقط هزینه 1 روز ایاب و ذهاب دانش‌آموزان است.


موسوی‌نژاد بیان کرد: پاداش پایان خدمت بازنشسته ها 15 ماه است که پرداخت نشده است آقای نوبخت و آقای فانی که پاداش بازنشستگی شما بیش از 300 میلیون است آیا می‌توانید یک روز هم منتظر بمانید حالا که پول بازنشستگی فرهنگیان 40 میلیون تومان است.


وی در مورد انتصاب مدیران گفت: شما می‌گویید که در انتصاب مدیران استعلام می‌کنید در صورتی که این‌گونه نیست بسیاری از نمایندگان نیز تأکید دارند بسیاری از مدیران مدارس نه خدا را می‌شناسند و نه دین را.


این نماینده مجلس ادامه داد: هزینه‌های فوت و ازدواج فرهنگیان، اضافه کار، فوق‌العاده مدیران، هزینه سفر فرهنگیان، هزینه لباس خدمتگزاران و پاداش مدیران مناطق محروم پرداخت نشده است، شما حق بدی آب و هوا و حق مرخصی استفاده نشده مناطق محروم را پرداخت نکرده‌اید این تبعیض‌های ناروا باعث اعتراض شدید فرهنگیان شده است، آقای فانی یا شما از این ضعف‌ها خبر ندارید و یا اینکه خبر دارید و کاری نمی‌کنید.


در همین جا وقت موسوی‌نژاد در بیان نظراتش به پایان رسید و محمدرضا باهنر که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، از موسوی‌نژاد پرسید که از پاسخ‌های وی قانع شده‌اید یا نه و آیا مایل به رأی‌گیری هستید؟


موسوی‌نژاد پاسخ داد: بله، رأی‌گیری صورت گیرد.


پاسخ‌های وزیر در میان نمایندگان به رأی گذاشته شد و نمایندگان با 78 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر مخالفت خود را با پاسخ‌های وزیر نشان دادند.


انتهای پیام/

برچسب ها: علی اصغر فانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته