آیا ارزانی خودرو به سرنوشت برجام گره خورده است؟/ کشمکش مسئولان بر نحوه قیمت گذاری خودرو همچنان ادامه دارد
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، قیمت کارخانهای خودروها همه ساله با ورود به سال جدید به طور سنتی و به دلیل افزایش هزینههای تولید دچار افزایش قیمت میشود اما آنچه مهم است روند کُندی یا تندی رشد قیمتی است که قطعا به دلیل سرمایهای تلقی شدن خود رو بر میزان اثر و حضور بازیگران اصلی آن در سال 99 یعنی تقاضای غیرمصرفی تاثیر منفی گذاشته و به خروج آنها منتهی خواهد شد.
برخلاف سالهای گذشته محصولات غولهای خودروسازی در سال آینده با چندین سناریو مواجه هستند که رخداد هریک می تواند سمت و سوی باز ار خودرو را تحت الشعاع قرار دهد که در این گزارش به بررسی آنها میپردازیم.
سرنوشت برجام و آینده قیمت خودرو در سال 1400
بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریمهای ظالمانه علیه مردم ایرا ن قطعا هم به لحاظ روانی و هم از بٌعد هزینهای سرعت رشد سنتی قیمتها را در ابتدای سال 1400 کُند خواهد کرد.
با لغو تحریمها نرخ ارز کاهش یافته و هزینه ریالی کمتری برای واردات قطعات مورد نیاز صرف میشود بنابراین هزینه تولید خودروسازان کاهش یافته و قیمت نهایی تولید هر دستگاه خودرو به نسبت فعلی کاهش مییابد.
به دنبال کاهش هزینه تولید، میزان تولید افرایش یافته و با رشد تیراژ خودروسازان شاهد تقویت سمت عرضه خواهیم شد، این فرآیند به خودی خود در کنترل قیمتها موثر خواهد بود.
دومین اثر لغو تحریمها، حذف هزینههای ناشی از دور زدن تحریم برای واردات قطعات مورد نیاز خودروسازان است که قطعا هزینه تولید را کاهش خواهد داد.
همچنین بازگشت شرکتهای خودروساز خارجی به صنعت خودرو و آغاز مشارکت به منظور توسعه و تقویت خطوط تولید قطعا بر میزان تولید و قیمتها اثر گذار خواهد بود.
چهارمین اثر لغو تحریمها، پایان ریسکهای غیر اقتصادی و انتظارات تورمی در بازار خودروست که منجر به خروج سفته بازان، تقاضاهای غیرمصرفی و سرمایهای شده و مسیر را برای ورود خریداران مصرفی به بازار غیرتورمی هموار میکند.
تغییر روش قیمتگذاری خودرو با بسته جهش تولید وزارت صمت
تغییر در روش قیمت گذاری خودرو توسط دولت دومین سناریوی پیش روی بازار خودرو در سال 1400 است که بر روند رشد قیمتی محصولات این بازار اثرگذار خواهد بود.
براساس طرح فوق، تعیین قیمت خودروهای کم تیراژ به خودروسازان محول شده و منابع حاصل از این اصلاح قیمت ضمن جبران زیان خودروسازان صرف افزایش تیراژ تولید میشود اما قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ همچنان تحت نظر شورای رقابت تعیین خواهد شد و طبق قانون این نهاد رگولاتوری با توجه به رشد هزینههای تولید، مجوز افزایش قیمت را صادر خواهد کرد بنابراین پیش بینی میشود در سال 1400 قیمت خودروهای پر تیراژ حداقل افزایش را داشته باشند.
طبق آخرین بررسیها طرح فوق در ستاد اقتصادی دولت تصویب شده و احتمال دارد در اوایل سال آینده به اجرا در بیاید، گفته میشود در راستای اجرای بسته وزارت صمت برای برای بازار خودرو، خودروسازان قیمت خودروهای کم تیراژ را به قیمت بازار نزدیک خواهند کرد بنابراین قیمت خودروهای کم تیراژ رشد قابل توجهی خواهند داشت.
البته برخی بر این باورند که با توجه به پایان عمر دولت و افزایش چشم گیر قیمتها در طول 2 سال گذشته دولت زیر بار آزادسازی قیمت برخی خودروها و تغییر در شیوه قیمت گذاری نرود.
روح اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره بسته جهش تولید خودرو دولت میگوید خودرو باید به بهای منطقی و واقعی عرضه شود و اگر مصرف کننده یا مشتری واقعی تمایل داشت در یک فرآیندی عادلانه قیمتها افزایش یابد.
طرح عرضه خودرو در بورس مجلس برای تغییر در قیمت گذاری خودرو
سومین سناریوی پیش روی بازار خودرو در سال 1400، طرح مجلس برای عرضه و فروش خودروهای صفر کیلومتر در بورس است که طبق پیش بینیها منجر بر افزایش سرعت رشد قیمتی محصولات خودروسازان جاده مخصوص خواهد شد.
طبق این طرح خودروهای صفر کیلومتر با قیمت پایه تعیین شده توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در بورس عرضه خواهند شد اما قیمت نهایی خرید و فروش براساس مکانیزم عرضه و تقاضای کشف شده در بستر بورس بدست خواهد آمد.
با عرضه خودرو در بورس موضوع نرخ گذاری دستوری در فرآیند تعیین قیمتها منتفی شده و پیش بینی میشود که قیمتهای کشف شده به نرخهای بازار نزدیک شود هر چند برخی بر این باورند که دخالت دولت در بورس مانع از کاهش فاصله قیمت کارخانهای و قیمت بازار خودروها خواهد شد.
این طرح هم به نوبه خود افزایش رشد سنتی قیمت خودرو را در سال 1400 نوید میدهد گرچه طرح خودرویی مجلس هنوز در پارلمان به تصویب نرسیده و در صورت رأی آوردن ممکن است شورای نگهبان آن را رد کند.
اگر 3 سناریوی فوق به هر دلیلی به اجرا درنیاید در سال 1400 شاهد تثبیت روش فعلی نرخگذاری خودروهای داخلی و رشد سنتی و طبیعی هر ساله قیمتها به دلیل افزایش هزینههای تولید خواهیم بود.
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/