تمدن اسلامی و علم تمدنساز در حال تحقق است/ لزوم حضور اساتید بسیجی در گلوگاههای علمی
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابنالدین حمیدی، جانشین سازمان بسیج اساتید کشور در مراسم اختتامیه جشنواره شهید چمران بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نسبت سازمان بسیج اساتید با حوزه علم و پژوهش گفت: شاید سقوط یا بقای انقلابها دلایل متعددی داشته باشند اما یکی از جدیترین و مهمترین دلایل بقای یک انقلاب تئوریزه شدن و ساختار علمی یافتن حرکتهای انقلاب است، تا زمانی که مبانی انقلاب به گفتمان علمی تبدیل نشود و اصول و روشها تئوریزه و وارد کتب درسی و متون علمی نشود ماندگاری نخواهد داشت.
جانشین سازمان بسیج اساتید گفت: انقلاب 1917 شوروی دلایل متعددی برای سقوط داشت اما یک از جدیترین آنها ناتوانی تئوریزه شدن این متون بود، مکتب فرانکفورت که از میانه جنگ جهانی اول و دوم شکل گرفت نقد جدی به زیرساخت و روساخت تشریحی از جامعه بود چرا که مارکسیستها فرهنگ را روبنا میدانستند و همه کسانی که در این حوزه نقدی داشتهاند به همین جا هجوم بردهاند و گفتهاند شوروی دقیقا از همین نقطه شکست خورد.
وی ادامه داد: انقلابهای سیاسی، مشکلات سیاسی دارند، سیاسی میآیند و سیاسی هم میروند، در 1962 بنبلا در الجزایر یک انقلاب استقلالطلبانه کرد و تمام شد و اثری از آن باقی نماند اما انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ایدئولوژیک است که لازم است مبانی آن تئوریزه شود.
ابنالدین حمیدی با پرسش این سوال که تئوریزه مبانی انقلاب اسلامی بر عهده چه کسی است؟ گفت: گفته میشود که علم مرز ندارد یا علم سیاسی نیست یا منافع اقتصادی ندارد اما باید توجه کنیم که بسیج اساتید یک جنبش و نهضت علمی است و این نگاه که بسیج اساتید یک جنبش سیاسی و جریان فرهنگی است، باید اصلاح شود.
جانشین سازمان بسیج اساتید گفت: مسئله این است که نظام علم در کشور ما یک نظام بوروکراتیک است و بوروکراسی خاصی در آن حاکم است که در اغلب موارد علم تولید شده در آن منجر به تولید ثروت و منفعت نمیشود، در حقیقت علم برای علم تولید میشود و در این سیستم بیشتر برای پذیرش گرفتن برای مقالات، درس و پروژه تلاش میشود تا رتبه استاد به موقع ارتقا پیدا کند و اگر علم بخواهد در این مسیر حرکت کند هیچگاه نمیتواند خدمت خودش را به مفهوم تئوریزه کردن ارزشهای انقلاب اسلامی به خوبی ادا کند.
وی افزود: سازمان بسیج اساتید با رویکرد مسئلهمحور که رویکر جشنواره شهید چمران هم هست کار خود را آغاز کرده و سامان یافته است. باید موضوع تمدن اسلامی در جایی تئوریزه و مبانی آن تبیین شود و همانطور که دکتر آقامیری گفتند کرونا اجازه نداد این فضا در جشنواره شهید چمران گسترش پیدا کند اما میشود ادامه داد.
ابنالدین حمیدی گفت: برای اینکه نسبت ما با علم موجود تعریف شود باید رویکردها نسبت به علم بررسی شود. دو رویکرد جدی نسبت به علم در کشور وجود دارد. یک رویکرد، رویکرد ابداعی آیتالله محمدمهدی میرباقری است که معتقد هستند علم موجود به خصوص علوم انسانی را باید کنار بگذاریم و علوم را از نو تولید کنیم. یک دیدگاه تهذیبی در علوم هم هست که متعلق به آیتالله مصباح در موسسه امام خمینی(ره( است و عنوان میکند که باید سره را از ناسره تفکیک و روشهای درست را انتخاب کرد .
جانشین سازمان بسیج اساتید نکته بسیار حائز اهمیت این است که انقلاب اسلامی 42 سال است که دوام آورده و معنی آن وجود زیرساخت و مفهومی است که بودن ما و انقلاب اسلامی را تداوم میبخشد، این موضوع نشان میدهد که ما روشها را در عمل داشتهایم و آنچه نیاز است تئوریزه کردن این روشها است به عبارت بهتر تمدن اسلامی و علم تمدنساز در حال شدن است و نهضت بسیج اساتید به میدان پا گذاشته و باید جدی در آن پیش برود.
وی افزود: وقتی صحبت از استاد بسیجی میشود منظور کسی نیست که کارت بسیج یا مهر یا تسبیح در جیبش دارد بلکه کسی است که دغدغه ایران و انقلاب اسلامی دارد و میخواهد علم خود را در اختیار کشور قرار دهد، چنین استادی بسیجی است و مهم نیست که مسیحی یا یهودی یا اهل سنت باشد.
ابنالدین حمیدی گفت: کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره یکی از راهها پیش روی ما است. در جشنواره شهید چمران مقالات خوبی ارائه شد که قابلیت طرح در کرسیها را دارند. همانطور که میدانیم هم دانشگاه کرسی نظریهپردازی دارد و هم بسیج اساتید مجوز برگزاری کرسی دارد. چه تفاوتی بین این دو کرسی هست؟ لازم است که کرسیهای بسیج اساتید به محورهای تمدنی و تحول در علوم و اسلامی شدن علوم بپردازد اگر کرسی بسیج اساتید به این موارد نپردازد با بقیه کرسیها تفاوتی ندارد و ضرورتی ندارد که دو کرسی ایجاد کنیم و اگر قرار است علم، علم نافع باشد باید نافع به حال انقلاب اسلامی هم باشد.
وی ادامه داد: کار دیگری که از اساتید بسیجی انتظار میرود، برگزاری رویدادهای استارتآپی برای گلوگاههای علمی کشور است امروز رویدادهای استارتآپی در دانشگاه برای تولید ثروت و ایجاد شغل برگزار میشود و به گلوگاههای علمی که میتوانند چرخه تولید کشور و جریان علمی کشور را متوقف کنند، پرداخته نمیشود. این گلوگاهها باید شناسایی شود و دانشگاه با طلایهداری اساتید بسیجی به حل این مشکلات کمک کند.
ابنالدین حمیدی گفت: دکتر آقامیری، رئیس داشنگاه آزاد استان تهران و دکتر هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تا کنون حمایتهای زیادی از این دست فعالیتها و همایشهای علمی داشتهاند و پیشرو در این حرکت هستند.
جانشین سازمان بسیج اساتید کشور گفت: کارهای پژوهشی اگر کوتاه مدت، جهادی، کمهزینه و زود بازده باشند مورد حمایت سازمان بسیج اساتید قرار خواهند گرفت و گروههای علمی مسئلهمحور که در بسیج اساتید تعریف شده است اگر بتوانند با روشهای علمی زودبازده و کم هزینه به راه حل برسند همان موردی را محقق کردهاند که رهبر معظم انقلاب بارها در حوزه علم و اساتید انقلابی به آن سفارش کردهاندو
وی در پایان گفت: اندیشکدههای مطالعات راهبردی برای کشف سیاستهای کلان حل مسئله از ماموریتهای سازمان بسیج اساتید است و انتظار میرود دانشگاه در این زمینه میدانداری کند و به اساتید برای ورود به این عرصه میدان بدهد که سازمان بسیج اساتید هم از این دست فعایتها حمایت خواهد کرد.
انتهای پیام/ ۴۱۰۷/
انتهای پیام/