دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1399 - 13:51

کرمانیان ساری

/
کد خبر : 569406

 


؟؟؟


- در سال 99 با توجه به اینکه شرایط کرونا هم بوده، ما توانستیم چندین تفاهم‌نامه خوب با آموزش و پرورش، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، شیلات و یک تفاهم‌نامه همکاری، تحقیقاتی و آموزشی با پژوهشگاه رویان داشته باشیبم. عضویت در کارگروه پژوهش اداره تعاون و کار استان را پیدا کردیم، عضویت در کارگروه پژوهش برق منطقه‌ای مازندران و گلستان را پیدا کردیم، عضویت در کارگروه پژوهش سازمان برنامه و بودجه استان را داشتیم، برگزاری کنگره ملی کووید-19 بوده و در حوزه پژوهش باز هم ما توانستیم چندین تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه استان داشته باشیم که در نوع خودش برای اولین بار این اتفاق در استان می‌افتد. با تلاش خوب همکارانمان در بخش پزشکی، قبولی خوبی را در رزیدنتی دانشجویانمان داشتیم که با رتبه‌های برتر 0119 می‌شدند. نمرات و رتبه‌های خوبی در آزمون علوم پایه برای دانشجویان ما اتفاق افتاده. در حوزه پزشکی در بین تمام دانشکده‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در بحث ارتباط سنجی رتبه یک را به دست آوردیم. این اتفاقات تعدادش خیلی زیاد است و من به همین‌جا بسنده می‌کنم.


محصولات یا دستاوردهای کرونایی؟


- ما در مراکز رشدمان کارهای خوبی را انجام دادیم. همچنین با کمک بسیج دانشجویی‌مان باز هم کارهای خوبی اتفاق افتاد. این کارها از بحث ساخت دستگاه تب‌سنج هوشمند بوده، دستگاه ضدعفونی‌کننده هوشمند دست بوده، ضدعفونی‌کننده هوشمند محیط بوده، دستگاه ونتیلاتورر ساده بوده، نمونه اولیه دستگاه تولید ماسک بوده و دستگاه خودپرداخت تولید ماسک بوده، دستگاه سمپاش شهری هوشمند برای ضدعفونی هوشمند شهری بوده، در کنارش باز در این حوزه مرتبط با بحث کووید-19 آموزش‌های مرتبط با کووید-19 برای اساتید و کارکنان بوده و همایش ملی آنلاین کووید-19 با مجوز معاونت پزشکی سازمان را داشتیم. سمپوزیوم استانی کووید-19 را برای کارکنان، اساتید و دانشجویان داشتیم. چاپ چندین مقاله علمی-پژوهشی و ISI را در این حوزه داشتیم و تولید انواع مواد ضدعفونی‌کننده مختلف بوده و تولید الکل همچنان دارد ادامه پیدا می‌کند.


بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است دانشگاه آزاد اسلامی تا سال 1404 به عنوان انتخاب نخست مطرح شود، به نظر شما با چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی می‌توانیم به این هدف نزدیک شویم؟


- روز اول که من خدمت 0419 به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی رسیدم، عرض کردم ما باید در بحث دانشگاه نسل یک و دو به عبارتی امروز به مرحله‌ای رسیده باشیم که به لحاظ کیفی دیگر از آن عبور کرده باشیم یعنی باید به دانشگاه نسل سه و چهار نزدیک شویم. وقتی که ما بتوانیم در بحث کیفی‌سازی آموزش و پژوهش و مشخصاً با همین بحث دبیرخانه پایش که در حوزه تحصیلات تکمیلی و پایان‌نامه‌ها گامی که به صورت کشوری برداشته شده، به نظر می‌رسد با ورود به این موضوع و مسئله‌محور شدن موضوعات رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در حوزه تحصیلات تکمیلی یک مقدار این خودش کمکی را انجام می‌دهد.


در بحث دیگر به شدت تأکید داریم که در کنار بحث اینکه دانشجویان ما در بحث کارشناسی ورود پیدا می‌کنند، آموزشکده‌های سما یک آموزش مهارت‌محوری را دارند ولی اعتقاد داریم تنها آموزشکده‌های سما که الان قرار است به دانشکده‌های مهارتی تبدیل شوند، خود دانشکده‌های فعلی موجود ما هم، دانشجویان ما باید در حوزه‌ای که تحصیل می‌کنند در بحث کارشناسی، از مهارت لازم برخوردار شوند. وقتی دانشجو در دوران تحصیلش بداند بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شود می‌تواند به راحتی در جامعه و صنعت پذیرش شود، این یک نقطه قوت خواهد بود، با این سیاست به نظر می‌رسد ما بتوانیم، جذب اساتیدی که بتوانند در این حوزه دانشگاه را تقویت کنند و کمبودها را در این حوزه جبران کنند و برقراری نسبت مناسب دانشجو و هیئت علمی، همه اینها می‌تواند در کنار هم کمک کند که إن‌شاءالله در سال 1404 به یک نقطه خوبی برسیم.


در حوزه آموزشی چه برنامه‌ای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد ساری در سال 1400 دارید؟


- در سال 1400 ما می‌گوییم اگر رشته‌ای باید اضافه شود، یک، این رشته با توجه به اینکه ما یک جای خودگردان هستیم، نگاه به مخاطب را هم داشته باشیم. ببینیم امروز ذائقه و استقبال جامعه به چه صورت است. رشته‌هایی را هم که شاید امروز لازم است که آینده‌ای برایش دیده می‌شود، این اتفاق بیفتد. امروز صحبت از رشته‌های میان‌رشته‌ای و بین‌رشته‌ای است. شاید دوران خیلی از رشته‌ها که به صورت سنتی داشتیم، در تمام دنیا هم همین‌طور است و هر چند سال بازنگری و تغییراتی ایجاد می‌شود و به صورت رشته‌های بین‌رشته‌ای می‌آیند و جایگزین رشته‌هایی می‌شوند که در واقع آن رشته‌ها از بین نمی‌روند، آن آدم‌ها همه می‌آیند در این رشته جدید کار می‌کنند. سیاستمان این است که اگر رشته‌ای می‌خواهد در سال 1400 راه‌اندازی شود باید این باشد، منتهی بعضی از رشته‌ها هم هست که بالاخره شما می‌بینید مثلاً ما کارشناسی را داریم، دکتری را داریم ولی ارشد را نداریم، ولی ارشد و دکتری را داریم ولی همچنان کارشناسی‌اش مخاطب دارد و مخصوصاً در رشته‌های مربوط به حوزه روانشناسی که گرایش‌های زیادی هم دارد امروز می‌شود سرمایه‌گذاری کرد و جزء برنامه‌ها باشد.


در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی در سال 1400 چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟


- در بحث توسعه و گسترش کمّی و کیفی مدارس حکمت‌محور را داریم، راه‌اندازی مدارس عالی مهارت را داریم و در بحث مدارس سما ما بحث اینکه باز بتوانیم در تمام شهرهایی که واحدهای دانشگاهی را داریم، جزء سیاست‌های ما این است که این مدارس سما را داشته باشیم و در عین حال در شهرهایی که مدارس سما را داریم، سیاستمان این است که اگر بشود بتوانیم آن پَک را کامل کنیم. در جایی مثلاً مقطع ابتدایی را داریم، مقطع متوسطه نیمه اول و دوم را نداریم. در جایی مقطع ابتدایی سه سال اول را داریم، اگر همین را هم بتوانیم تکمیل کنیم، البته کار سختی هم هست و جزء سیاست‌هایمان هست و از سال گذشته هم پیگیر بودیم فکر می‌کنم این موضوع برای ما بسیار جای کار دارد.


اولویت و برنامه اصلی شما برای سال 1400 چه چیز است؟


- إن‌شاءالله در سال 1400 با توجه به اینکه یک) جذب دانشجو و دانشجوی حداکثری و کیفی؛ 2) و در کنارش بحث تحقق درآمد غیرشهریه‌ای‌مان حداقل این 15 درصدی که از مجموع بودجه در نظر گرفته شده. طبیعتاً در کنار این اگر بخواهد این درآمد غیرشهریه‌ای محقق شود، قطعاً باید در حوزه ظرفیت‌های خالی باقی مانده و حوزه پژوهشی و فناوری ما بتوانیم تلاش زیادی کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب