؟؟؟
- کادر درمان پیشقراولان مبارزه با ویروس کرونا محسوب میشوند و مورد توجه نهادها و ارگانهای مربوطه از جمله سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بودهاند. لذا به دلیل اینکه اینها تحت نظارت و رسماً کارمند رسمی خود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند همان روزهای اول پیشنهاد دادیم اینها یک پروتکلهایی برای کادر درمانی که در شغلهای متفاوت از پرستار گرفته تا کارمند و کسی که بالاخره با بیمارن کرونایی ارتباط دارد و پزشکان، برای هر کدامشان پروتکلهای روانی ؟؟؟ با همکاری سازمان نظام ایجاد شود که موفق شدیم با همکاری اداره کل مددکاری اجتماعی و بهداشت، یک پروتکل را برای کادر درمان در وهله اول تولید محتوا و بعد اعتباریابی شد.
چقدر اعتبار؟
- اعتباریابی از نظر اینکه میتواند اندازهگیری کند. بحث مالیاش به عهده خود وزارت بهداشت بود و ما هیچ دخالتی در آن نداشتیم ولی وزارت بهداشت از آنجایی من عضو کمیته مشورتی سلامت روان ؟؟؟ ملی هستم، برای کادر درمان برنامههای متنوعی از نظر حمایتی و از نظر مسائل احتمال روانشناختی که دارند یا مسائل رفاهیشان به طور ویژه مد نظر دارد و در بیمارستانها، در شهرستانها و جاهای مختلف اجرا می کند.
ما هم از همان روز اول به وزارت بهداشت اعلام کردیم نه در زمینه کادر درمان، در خصوص سوگ کرونا یا بحث خودکشی، بحثهای سلامت روان شهروندان، سازمان آماده است با وزارت بهداشت در همه زمینهها با سرمایه اجتماعی که در اختیارش دارد همکاری کند ولی این به معنای این نیست که با نهادها، سازمانها و ارگانهایی که به صورت مستقل دارند فعالیت میکنند ما همکاری نمیکنیم. مثل آموزش و پرورش، کمیته امداد، بنیاد شهید، سازمان بهزیستی، نهادهایی که هدف خاص خودشان را دارند.
در طول این مدتی که از آغاز شیوع کرونا گذشته، سازمان نظام پزشکی حدوداً با چند نهاد و ارگان همکاری کرده است؟
- در وهله اول همان وزارت بهداشت در آن سامانهای که حدود 700 روانشناس معرفی کردیم که به سؤالات و مشکلات مردم رسیدگی کنند.
تعداد تماس؟
- ؟؟؟ منتهی بیشمار بود و از 15 اردیبهشت به این طرف تعداد گزارشها کم شد.
دلیلش؟
- دلیلش خیلی مشخص است که ویروس کرونا که آمد ابتدا یک ترس شدیدی را در میان مردم ایجاد کرد و سؤالات زیادی در مورد سبک زندگی جدید، شرایط رابطهشان با بچه، بالاخره بعد از 15 اردیبهشت یک مقدار عادیسازی شد و به همین خاطر هم اواخر اردیبهشت ماه ما تعداد را به 300 نفر برای پاسخگویی در سامانه 4030 کاهش دادیم ولی هنوز همچنان 300 روانشناس دارند به سؤالات مردم پاسخ میدهند. با شهرداری تهران و نهادهای دیگر هم همکاری داشتیم.
ما یک هزار مرکز خدمات روانشناسی داریم، 7 هزار دفتر داریم، به اضافه اینکه با سازمان بهزیستی و نهادهای دیگر هم در ارتباط هستیم. بنابراین بحث اررزشیابی ما چون معمولاً 6 ماه یک بار بررسی میکند هنوز به طور دقیق اعلام نشده ولی مشاهدات عینی ما چون به هر حال در مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره الان بیشترین مراجعان و بیشترین خواستههای مردم در خصوص بچهها و ارتباطی که با بچهها دارند. بچهها رفتارهایی از خود بروز میدهند که والدین را نگران میکنند و سؤال میکنند که ما چه برخوردی باید با این بچهها کنیم.
تعطیلی مدارس؟
- بسیار تأثیر منفی داشته و البته غیر از این هم چارهای نداشتیم ولی به هر حال بچهها نیاز به حرکت و جنب و جوش و پرسیدن سؤال و فعالیتهای جمعی دارند. اینها پس از مدتی حوصلهشان در خانه سر میرود و اگر والدین هم برنامهای برای اینها نداشته باشند، دچار رفتارهای بیشفعالانه و مقابلهای با خانواده میشوند و عمده مشکلاتی که در این زمینه داشتیم بحث این است که بچهها یا گوشهگیری را انتخاب میکنند و این گوشهگیری هم ناشی از درگیری آنها با موبایل یا لپتاپ است و این باعث میشود که بخش ارتباط اجتماعیشان کمکم کاهش پیدا میکند و این خطرناک است.
دوم اینکه بچهها از نظر آینده درسی خودشان ابهاماتی دارند و چون مورد نقد قرار نمیگیرند، این باعث میشود که در درون خانواده هم نتوانند به سؤالات اینها پاسخ دهند، اینها یک مقدار دچار افت تحصیلی و شاید بیانگیزگی شوند. تنهایی یک بخش قضیه و بیانگیزگی بخش دوم قضیه است و بعد از مدتی هم دچار ارتباطات ؟؟؟
انتهای پیام/