زور موافقان چربید/ لایحه دولت برای بررسی نهایی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، دولت در تاریخ مقرر لایحه بودجه ١۴٠٠ کل کشور را به مجلس تقدیم کرد؛ اما به اذعان برخی نمایندگان ناهماهنگی موجود میان دخل و خرج باعث شد پس از یک ماه تلاش شبانهروزی اعضای کمیسیون تلفیق نهایتاً در تاریخ ١۴ بهمن ماه این لایحه به حکم چک برگشتی به دولت عودت شود.
حال پس از گذشت بیش از ١٠ روز، دیروز ٢٧ بهمن ماه لایحه اصلاحی بودجه ١۴٠٠ کل کشور دوباره تقدیم مجلس شده و امروز ٢٨ بهمن ماه در دستور کار صحن علنی مجلس برای بررسی کلیات قرار گرفت.
رسیدگی به لایحه اصلاحی بودجه ١۴٠٠ کل کشور در مجلس با جلسه غیر علنی صحن و پس از آن اظهارنظر موافقان و مخالفان لایحه آغاز شد که در ذیل به بخشی از اظهارات موافقان و مخالفان لایحه اشاره میکنیم:
بیانضباطی مالی گسترده در بودجه وجود دارد
محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس در مخالفت با اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور با بیان اینکه شاهد یک بیانضباطی گسترده و رشد اعتبارات دستگاههای دولتی و هزینههای جاری در این بودجه هستیم میگوید: شاهدیم که اصلاحات بسیار کمی در لایحه انجام شده؛ رویه دولت در ارائه لایحه جدید بعد از رد لوایح اینگونه است که آن را تنها با کمی تغییر به مجلس تقدیم میکند با این تفکر که این بار مجلس آن را تأیید خواهد کرد و متأسفانه شاهد نوعی لجبازی میان مجلس و دولت هستیم.
وی ادامه میدهد: نگاه دولت در فروش اوراق قرضه این است که میخواهد حتی دولت آینده را به لحاظ مالی تعیین تکلیف کند و بودجه با این شرایط بیانگر یک سوءمدیریت بزرگ در مدیریت کشور است و متأسفانه یک کشور ثروتمند با یک دولت فقیر اداره میشود. سیاستهای تبعیضآمیز نسبت به برخی دستگاهها و ارکان دولت و یا کارمندان در این بودجه اصلاحی کاملاً نمایان است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم میگوید: دولت توجه ویژهای به همسانسازی حقوق بازنشستگان نکرده و نسبت به پرداختهایی که از سالهای گذشته قول آن را داده مانند رتبهبندی معلمان، کارکنان و تبدیل وضعیت اقدامی صورت نداده بلکه تنها به دنبال چاق کردن دلالها بوده و نه رفع مشکل مردم.
دولت علت افزایش هزینهکردها در لایحه اصلاحی را شفاف بیان کند
علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس دیگر مخالف لایحه اصلاحی دولت با بیان اینکه لایحه اصلاحی دولت سوالات زیادی را ایجاد کرده است، میگوید: دولت علت افزایش هزینهکردها در لایحه اصلاحی را شفاف بیان کند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه میدهد: در لایحه بودجه برای مصارف 841 هزار میلیارد در نظر گرفته شده بود که در این اصلاحیه به 854 هزار میلیارد افزایش یافته است. دلیل این افزایش چه میتواند باشد؟
وی میگوید: همچنین در لایحه بودجه رقم هزینهکردهای دولت 637 هزار میلیارد بود که در این اصلاحیه این میزان به 652 هزار میلیارد افزایش یافته است، لذا دولت باید پاسخگو باشد که دلیل این افزایشها چیست؟ همچنین برای اعتبارات تملکی نیز 114 هزار میلیارد در نظر گرفته شده بود که در اصلاحیه جدید، این رقم به 109 هزار میلیارد تومان تغییر یافته است که نزدیک به 5 درصد افزایش دارد که دولت باید پاسخ این ابهامات را بدهد.
سلیمی ادامه میدهد: دولت از ارائه یک لایحه بودجه دقیق صحبت کرده، اما باید پاسخ دهد که چه اتفاقی افتاده که در اصلاحیه ارائه شده میزان مالیاتها 25 هزار میلیارد افزایش یافته است؟ از دولت انتظار می رود درباره اصلاحیه ارائهشده تمام ابهامات و سؤالات مطرحشده نمایندگان را به طور کامل و شفاف پاسخ دهد.
درآمدهای لایحه بودجه اصلاحی دولت واقعی نیست
مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس نیز بهعنوان دیگر مخالف لایحه مذکور میگوید: درآمدهای لایحه بودجه اصلاحی دولت واقعی نیست زیرا این بودجه با رویکرد انتخاباتی تدوین شده است.
وی ادامه داد: بودجه هر کشور متناسب با مسائل مالی آن و در راستای رفع مشکلات اساسی تنظیم میشود اما بودجه اصلاحشده نسبت به بودجه قبلی 3 الی 4 درصد تغییر کرده و در این میان صرفاً برخی از اصلاحات مد نظر کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گرفته است.
میرسلیم میگوید درآمدها در بودجه ارائه شده واقعی نبوده و اصلاحات ساختاری نیز در لایحه ارائه شده مورد توجه قرار نگرفته است.
وابستگی بودجه به نفت در لایحه کماکان پابرجاست
روحالله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس نیز همچنین در مخالفت با لایحه یاد شده میگوید: وضعیت فعلی ارز پاشنه آشیل کشور در سال آینده است اگر قصد دارید ساختار بودجه را اصلاح کنید باید بودجه ارزی و ریالی جدا شود.
وی ادامه میدهد: اولین تمایز مجلس انقلابی باید عدم دچار شدن به روزمرگی باشد. مقام معظم رهبری دستور اصلاح ساختار بودجه را صادر کردند اما دولت به آن توجه نکرده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم میگوید: این لایحه دست ما را در مقابل دشمنان میبندد و باید بگوییم اصلاحات صورتگرفته در لایحه بودجه تحت مشورت صندوق بینالمللی پول انجام شده است.
دولت برای کاهش کسری بودجه هیچ اقدامی انجام نداده است
لطفالله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین در مجلس نیز از مخالفان لایحه اصلاحی بودجه دولت بوده و میگوید: دولت برای کاهش کسری بودجه برای سال آینده اقدام خاصی انجام نداده در صورتی که در تمام دنیا برای کاهش این موضوع ابتدا درآمدها را نوشته و سپس هزینههای جاری کشور را مشخص میکنند.
وی ادامه میدهد: در اصلاحیه بودجه 1400 اصلاح ساختار صورت نگرفته و این یعنی به دستور مقام معظم رهبری بیتوجهی شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اقدام قابل توجهی برای کاهش کسری بودجه برای سال آینده در این اصلاحیه انجام نشده است، میگوید: دولت میزان هزینهها را چند برابر درآمد در نظر گرفته که بر این اساس در سال آینده بیشتر از 60 درصد کسری بودجه خواهیم داشت و این یعنی گرانی و تورم و دولت بودجه نداشته را میخواهد خرج کند.
سیاهکلی ضمن تأکید بر اینکه هنوز وابستگی بودجه به نفت در این اصلاحیه دیده میشود، ادامه میدهد: در بحث مالیات، اتفاق خاصی نیفتاده و نسبت به وضعیت معیشتی مردم هم بیتوجهی شده است.
شیب اصلاحیه لایحه بودجه به سمت محرومیت زدایی نیست
سید علی موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس، در مختلف با لایحه اصلاحی بودجه ١۴٠٠ کل کشور با تأکید بر اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به محرومیتزدایی، در بودجه نباید فراموش شود، میگوید: درآمدهای نفتی در بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده و این به معنای اتکای بودجه به نفت است.
نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم ادامه میدهد: متأسفانه شیب بودجه به سمت محرومیت زدایی نیست، در حالی که مقام معظم رهبری در این مورد تاکید دارند؛ در یکی از بندهای اصلاحیه برخی حقوقها 14 برابر افزایش یافته و باعث افزایش حقوقهای نجومی میشود.
موسوی با انتقاد از اینکه در اصلاحیه بودجه به معیشت مردم کمتر توجه شده است، میگوید: باید در جنگ اقتصادی توجه ویژهای به معیشت مردم به ویژه اقشار کمدرآمد داشته باشیم و درواقع انتظار داریم نمایندگان با کلیات اصلاحیه مخالفت کنند.
منابع لایحه بودجه پایدار نیست
اللهوردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در مجلس نیز ضمن مخالفت با لایحه مذکور میگوید: نیم میلیون بشکه به میزان فروش نفت در سال آینده اضافه شده که تحقق آن مشخص نیست و لایحه بودجه بیش از ۵۰ درصد به فروش نفت وابستگی دارد.
وی ادامه میدهد: بودجه به دلیل نواقص فراوان توسط نمایندگان رد شد، اگر قرار بود همین لایحه قبلی به مجلس ارائه شود، نباید آن را رد میکردیم. تغییرات لایحه ارائه شده قابل توجه نیست.
دهقانی با تأکید بر اینکه باید بودجه را واقعی کنیم تا اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند، میگوید: چه زمانی باید نسبت به اصلاح بودجه اقدام کنیم، میتوانیم با ارائه بودجه سهدوازدهم و تصویب آن دولت را به سمت ارائه بودجه حقیقی تشویق کنیم.
در این میان برخی موافقان لایحه بودجه نیز بر ضرورت تصویب کلیات تأکید داشته و معتقدند نباید بودجه سه دوازدهم مصوب شود.
بودجه دولت براساس اصول مدنظر مجلس اصلاح شده است
علیاصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس در موافقت با لایحه اصلاحی دولت میگوید: پیش از این دولت یک لایحه مشکلدار به مجلس ارائه کرده بود که نمایندگان بهحق و بااطلاع آن را رد کرده و دولت بار دیگر یک اصلاحیه به مجلس ارائه کرده که براساس اصول تدوین شده اصلاح شده است.
وی با بیان اینکه قطعاً اصلاحات دولت در بحث اعداد و ارقام مطلوب ما نیست ادامه میدهد: همین که دولت در بسیاری از موارد مجاب شده و پذیرفته اصلاحاتی را انجام دهد، یک قدم بسیار بزرگ است.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس میگوید: کمیسیون تلفیق میتواند بعد از تصویب کلیات اصلاحات لازم را انجام داده و رقم کسری تراز عملیاتی را بیشتر کاهش دهد.
رعایت ملاحظات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه توسط دولت
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس و دیگر موافق لایحه اصلاحی دولت با بیان اینکه رعایت ملاحظات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه از سوی دولت صورت گرفته میگوید: به دلایل مختلفی موافق لایحه اصلاح شده بودجه سال آینده هستم. دولت تغییرات خوبی را در لایحه اعمال کرده است؛ اولاً تدابیر مقام معظم رهبری درخصوص سهم صندوق توسعه از مازاد بر فروش یک میلیون بشکه نفت تحقق یافته است و این سهم به 38 درصد افزایش یافت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه میدهد: آنچه در مجلس تصمیم گرفته شود، فصلالخطاب است، باید به این نکته اشاره کرد که نمایندگان نباید به بودجه سهدوازدهم یا دودوازدهم فکر کنند، ما تجربه آن را در سال 1391 داشتهایم، دولت در آن بازه لایحه را ارسال نکرد و مجلس بودجه سه دوازدهمی ارائه کرد که شورای نگهبان آن را نپذیرفت، چرا که بودجه چنددوازدهم درواقع بخشی از بودجه سال جاری محسوب می شود، از آنجایی که در سال آینده انتخابات برگزار میشود، بودجه آن در سال 99 دیده نشده است و قطعاً شورای نگهبان آن را باز میگرداند.
دولت برای اصلاح بودجه یک گام برداشت، کمیسیون تلفیق باید گام بزرگتری بردارد
مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دیگر موافق لایحه اصلاحی بودجه ١۴٠٠ با اشاره به گامی که دولت برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ برداشت میگوید: مجلس انقلابی باید گام محکمتری برای تکمیل آن و کنترل تورم بردارد که این به معنای تعامل است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه نخست دولت با کسری بودجه بالایی روبهرو بود که باعث میشد معیشت مردم در سال آتی سختتر شود ادامه میدهد: مجلس بهحق، کلیات را رد کرد که این کار نهتنها سیاسی نبود بلکه براساس کاری علمی و کارشناسی انجام شد.
وی در ادامه با تأکید بر اصرار مجلس به اصلاح لایحه بودجه میگوید: بودجه اول دولت صرفهجویی نداشت، درآمد پایدار نداشت، شفاف نبود، رانتزا بود، کسری شدید داشت و وابستگی آن به درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بود.
دولت ۴۰ درصد دغدغههای مجلس را در لایحه اصلاح کرد
محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس دیگر موافق لایحه مذکور با اشاره به اینکه دولت ۴۰ درصد دغدغههای مجلس را در لایحه بودجه اصلاح کرده است، میگوید: دولت متعهد شده ظرف ۶ ماه ارز ترجیحی را حذف کند.
وی ادامه میدهد: تغییر 93 هزار میلیارد تومانی بر اساس نامه رهبر انقلاب، افزایش درآمدهای مالیاتی، رفع بیانضباطی در بخش ارز و همچنین کاهش برداشت از صندوق توسعه ملی به36 هزار میلیارد تومان از جمله این اصلاحات است.
تمکین دولت را از نظر مجلس به فال نیک میگیریم
سید شمسالدین حسینی، نماینده مردم تنکابن در مجلس نیز دیگر موافق لایحه یادشده با بیان اینکه تمکین دولت را از نظر مجلس به فال نیک میگیریم، میگوید: تأایید کلیات بودجه به معنای تأیید جزئیات نیست، با رأی مثبت به کلیات، باید جزئیات را در صحن علنی بررسی کنیم.
فرصت مجلس به دولت باعث اصلاح ۷ بخش لایحه بودجه شد
سید کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعهسرا در مجلس نیز در موافقت با لایحه مذکور با بیان اینکه مجلس با بازگشت لایحه به دولت فرصتی به دولتیها برای اصلاح لایحه بودجه داد، میگوید: این لایحه در ۷ بخش مورد اصلاح قرار گرفته که این اصلاحات مورد پذیرش نمایندگان نیز است.
نماینده مردم صومعهسرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور، ادامه میدهد: نمایندگانی که تجربه تصویب بودجه در سال 1391 را دارند، می دانند که شورای نگهبان بودجه سه دوازدهم را رد کرد و دلیل آن در پیش داشتن انتخابات سال 92 بود. امروز شرایط کشور حادتر از سال 91 و 92 است.
نهایتاً پس از کش و قوس فراوان میان موافقان و مخالفان لایحه اصلاحی بودجه 1400 تصویب کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس صورت گرفت.
انتهای پیام/۴١۵١/پ
انتهای پیام/