دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1394 - 16:09
رئیس قوه قضاییه:

تغییر و تحول در علوم انسانی بحثی سیاسی نیست

رئیس قوه قضاییه مباحث مربوط به تحول در علوم انسانی را غیرسیاسی دانست و گفت: مباحث مربوط به تغییر و تحول در علوم انسانی سیاسی نیست و کنکاشی برای پرداختن به علوم انسانی با پیش فرض های ارزشی و دینی است.
کد خبر : 56138

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جمع طلاب و دانشجویان مازندرانی در دانشگاه آزاد اسلامی ساری با گرامیداشت 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه و تاکید بر ضرورت توجه به جنبه‌های مختلف وحدت این دو نهاد گفت: وحدت حوزه و دانشگاه بسیار قابل تامل و قابل بحث است و باید به صورت مبسوط به آن پرداخته شود.


رئیس قوه قضاییه به بحث تحول در علوم انسانی مبتنی بر پیش فرض‌های ارزشی و تبیین تفاوت آن با نگاه‌های غیردینی و ماتریالیستی به انسان و علوم انسانی پرداخت و گفت: البته در مقام نفی این علوم نیستیم بلکه معتقدیم باید کنکاش لازم برای دریافت این نکته که علوم انسانی برآمده از مغرب زمین چه دستاوردهایی برای ما داشته و مبتنی بر چه پیش فرض هایی است، صورت گیرد.


آیت الله آملی لاریجانی افزود: کسانی که گمان می‌کنند هدف ما جایگزینی علوم نقلی با علوم عقلی است خودشان علم را به خوبی نشناخته اند.



رئیس قوه قضاییه توجه و اعتقاد به علوم انسانی با پیش فرض‌های غربی را برای یک اندیشمند و استاد مسلمان این علوم که به حیات ابدی ایمان دارد نوعی تضاد در اندیشه توصیف کرد و با تاکید بر اینکه افراد اهل فضل باید فارغ از گرایش‌های سیاسی به این مقوله بپردازند، گفت: گرایش و نگاه به علوم انسانی از سوی فردی که حیات انسان را به همین دنیا محدود می‌داند و نگاه هرمونتیک و مادی گرا دارد و معتقد است انسان به این دنیا پرتاب شده است با فردی که به روح و حیات اخروی معتقد است کاملا متفاوت است.


آیت الله لاریجانی با ذکر مثال‌هایی از برخی اندیشمندان غربی از جمله فروید و یونگ درباره خصوصیات و جنبه‌های زندگی مادی و تک بعدی انسان تصریح کرد: وقتی که نگاه به انسان، ماتریالیستی باشد نتیجه نظریه‌ها و دیدگاه‌ها نسبت به انسان یک جور است و پاسخ این پرسش که حقیقت انسان چیست و کجاست فرق می‌کند با نگاه دینی که انسان را دارای حیات مستمر و دائمی می‌داند.


رئیس دستگاه قضا تفاوت‌های نظری در مباحث حقوق بشری را نمونه‌ای از تفاوت‌های ناشی از نوع برداشت و دیدگاه درباره انسان دانست و تاکید کرد: وقتی که غربی‌ها از حقوق بشر و توجه به کرامت او سخن می‌گویند باید پاسخ دهند که کدام انسان و با چه دیدگاهی مدنظر آنها است.


آیت الله آملی لاریجانی افزود: غربی‌ها حقوق بشر با پیش فرض‌های خود از انسان را به دنیا تحمیل می‌کنند اما ما چنین پیش فرض‌هایی را قبول نداریم.



رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: علوم انسانی با انسان سر و کار دارد و بر همین مبنا در یک جامعه دینی، نگاه ارزشی و دینی بر ساحت علوم انسانی تاثیرگذار است و علمای دینی وظیفه ای سنگین و سخت بر دوش دارند که این تاثیرها را تبیین کنند.


آیت الله آملی لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد مباحث مربوط به تحول در علوم انسانی بدون تعصب های سیاسی از سوی اهل فضل و اهل فکر دنبال شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته