دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1399 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

بارش دروغ شهاب‌سنگی ادامه دارد/ اخبار زرد دیلی‌میل، ناسا را هم فریب داد

تیتر صفحات علمی بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی از دیروز خبری با این مضمون بود که در استرالیا شهاب‌سنگی بر زمین سقوط کرده است اما این خبر از اساس ساختگی است!
کد خبر : 561299
Untitled-1.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، از دیروز تیتر صفحات علمی بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی خبری با این مضمون بود که در استرالیا شهاب‌سنگی بر زمین سقوط کرده و  ناسا در مورد سقوط آن شهاب‌سنگ شروع به تحقیق کرده است. با این وجود منبع‌یابی دقیق‌تر سرویس علم و فناوری خبرگزاری آنا نشان می‌دهد که در حقیقت ماجرا به کلی چیز دیگری بوده است.


در فاصله یکی دو روز اخیر تصاویر سقوط یک شهاب‌سنگ توجهات زیادی را به خود معطوف کرد. تصاویر منتشرشده سنگ عظیم و سوخته‌ای را نشان می‌دادند که روی چمنزاری قرار دارد و از آن دود بلند می‌شود. چیزی که بیش از همه این تصویر را واقعی می‌ساخت حضور متعجب نیروهای پلیس بود که یکی از آنها آسمان را نشان می‌داد. می‌خواهید بدانید ماجرا از چه قرار است؟ در این گزارش بخوانید.



همه چیز از فیسبوک آغاز شد!


گزارش‌های مربوط به سقوط این شهاب‌سنگ در محوطه یک مدرسه در کوئینزلند استرالیا پس از اشتراک عکس‌ها با عنوان «فرود فضایی» و هشتگ‌های مرتبط با فضا و شهاب‌سنگ و حتی موجودات فرازمینی در شبکه مجازی فیسبوک، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت. با این وجود دو اقدام موجب شد که این رویداد بیش از پیش زیر ذره بین قرار گیرد. اولین بار روز دوشنبه صفحه فیسبوک «واحد بررسی سانحه در استرالیا»(Australia crash investigation unit) این تصاویر را به اشتراک گذاشت و از برخورد شهاب‌سنگ با حیاط مدرسه و ترس و وحشت عمومی سخن گفت.


این مسئله موجب شد که عکس‌های سنگ سوخته روی چمنزار مدرسه با ردی سیاهی که پشت سرش در حیاط بر جای مانده بود به یک ماجرای جدی نزد علاقه‌مندان به نجوم تبدیل شود و زیر پست صفحه فیسبوک «واحد بررسی سانحه در استرالیا» بیش از دو هزار نظر درج گردد و افراد حدود 2400 بار تصاویر را به اشتراک بگذارند.


وقتی دیلی میل وارد می‌شود


وقتی صحبت از اخبار زرد اما پربازدید باشد دیلی میل همیشه یکی از رسانه‌های اصلی است. این وب‌سایت خبری در بسیاری از اوقات اخبار را بدون بررسی‌های ثانویه و همواره به گونه‌ای منتشر می‌کند که هر چند به طور ضمنی به بخشی از حقیقت هم اشاره دارد اما به صورت ایهام‌واری تفاسیری تازه از اخبار قابل استنتاج خواهد بود.


در حقیقت رسانه‌ای که واقعه برخورد شهاب‌سنگ در حیاط یک مدرسه را از یک خبر محلی در استرالیا به یک حادثه بین‌المللی مبدل کرد دیلی میل بود. این خبرگزاری در حساب توییتر و سایت اصلی خود با لحنی شوک‌آور و با تیترهای حرفه‌ای وقوع این حادثه تکان‌دهنده را طوری پوشش داد که بسیاری از رسانه‌های کشورهای مختلف از جمله خبرگزاری‌های رسمی و معتبر کشورمان فریب آن را خوردند.


همیشه باید نسبت به منبع خبر توجه کافی داشت، فراموش نکنید صحت اخبار دیلی میل به گونه‌ای بوده است که حتی مؤسس ویکی‌پدیا جیمی ولز(Jimmy Wales)، مدتی پیش در یک مصاحبه گفته بود: «دیلی میل، استاد تمام‌عیار و متبحر در پوشش داستان‌های خبری است که صحت ندارند!» ویکی‌پدیا از سال 2017 ثبت دیلی میل را به عنوان منبع مقالات خود ممنوع کرده است.  


توجه ناسا به حادثه ساختگی


طبیعتاً وقتی اخباری در سطح جهانی منتشر شود از رسانه‌ها باید قدری گله کرد که گول منبع خبر را خورده‌اند. به خصوص از ژورنالیست‌های علم انتظار می‌رود در این حوزه با تحقیق بیشتری نسبت به نشر خبر اطلاع‌رسانی کنند زیرا اخبار دروغ همواره منتشر می‌شود و افراد با نگاه علمی حتی  در مورد نظریه نسبیت عام انیشتین نیز تا پیش از ثبت تصویر سیاه‌چاله در سال 2018 مظنون بودند. بنابراین در زمینه‌های علمی ظنین بودن همیشه چیز بدی نیست!



اما صرف نظر از رسانه‌ها، چیزی که بیش از همه مایه تعجب شد این است که آژانس فضایی آمریکا، ناسا نیز فریب این ماجرا خورد و چیزی نمانده بود تا کارشناسان خود را به محل اعزام کند. با این وجود درخواست توضیحات در رابطه با این رویداد موجب شد به رغم جلب توجه برجسته‌ترین آژانس فضایی جهان مشخص شود که خبر مربوط به این حادثه از اساس جعلی بوده است!  


مارک آلن(Mark Allen)، مدیر مدرسه دولتی مالاندا می‌گوید: «انواع سوالات از سراسر جهان از ما پرسیده شده است، از جمله ناسا که از ما خواسته است گزارشی را به مرکز فضایی کندی ارائه دهیم.»


پروژه عملی یک مدرسه!


از قرار معلوم کل ماجرای شهاب‌سنگ در شمال شرق استرالیا چیزی بیشتر از یک پروژه مدرسه نبوده است. دانش آموزان مدرسه برای انجام یک فعالیت روزنامه دیواری، وظیفه داشتند گزارش بخشی از سقوط یک شهاب‌سنگ را منتشر کنند و به طور خیالی با شاهدان پرسنل اورژانس و پلیس به عنوان بخشی از گزارش گفت‌وگو کنند.



آنها بدین منظور چیزی را شبیه به یک برخورد شهاب‌سنگ به طور ساختگی صحنه‌سازی کردند.  ظاهراً پلیس محلی نیز دوست داشته است برای اینکه این رویداد تا جای ممکن برای مدرسه و بچه‌ها واقعی به نظر برسد خود را درگیر کند!  کوئینزلند شهر کوچکی است و کسی انتظار نداشت که این پروژه مدرسه مورد توجه بین‌المللی قرار گیرد!


پس از انتشار تصاویر، اداره هوانوردی و فضایی ایالات متحده(ناسا) از مدیر مدرسه توضیح خواست تا اینکه خبر قطعی منتشر شد و آشکار شد که آن سنگ و دود و علف‌های سوزانده شد، فقط تکلیف مدرسه از طرف مدیر دبستان بود. در این پروژه عملی، از دانش آموزان خواسته شده بود شبیه‌سازی کنند که اگر روزی شهاب‌سنگی به زمین بیفتد چه اتفاقی رخ خواهد داد. در روزهای اخیر انتشار این تصاویر عجیب حتی ساکنان کوئینزلند را نیز غافلگیر کرده بود.


انتهای پیام/4160


انتهای پیام/

برچسب ها: شهابسنگ ناسا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته