دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1399 - 12:03

خطای زیر 5 درصد رئیس جمهور!

دولت به‌جای پاسخگویی نسبت به عملکرد خود، مشغول مظلوم‌نمایی و دادن آدرس غلط به مردم و منتقدان است.
کد خبر : 560272
1.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، آنچه در فضای فکری رییس‌جمهوری جایی ندارد، پاسخگویی نسبت به عملکرد هشت‌ساله دولت تدبیر و روشن‌‌کردن ابعاد تصمیم‌گیری‌‌‌های جنجالی دولتمردان است. در عوض آنچه از سوی رییس‌جمهوری وجهه‌همت قرار گرفته و طی روزهای اخیر بر حجم آن افزوده شده، مظلوم‌نمایی بوده است.


وقتی اظهارات کنونی رییس‌جمهوری را با گفته‌‌‌های هشت‌سال پیش او که در نقد کارآمدی دولت وقت سخن‌ها در باب مدیریت اصولی و صحیح می‌گفت، مقایسه می‌کنیم، تو گویی در حال حاضر با فردی دیگر رو‌به‌رو هستیم که تمایل دارد با احساسی‌‌کردن فضا و مظلوم‌نمایی به‌جای پاسخگویی، به مخاطب آدرس غلط بدهد. این ادبیات در میان سایر دولتمردان نیز سرایت كرده است.
 
کلانتری: اشتباهات روحانی زیر 5 درصد بوده است


برای نمونه، عیسی کلانتری، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست چندی پیش در گفت‌وگو با همدلی، با مظلوم‌نمایی از دولت مدعی شد: اگر مدیریت آقای روحانی نبود، ما نمی‌توانستیم از این دوره گذر کنیم. به نظر من روحانی، یک مدیر مظلوم در جمهوری اسلامی بوده است. اگرچه نمی‌توان انکار کرد که ممکن است تصمیم‌گیری‌های اشتباهی هم در دولت او وجود داشته باشد، اما جمع آن 5 درصد هم نبوده است و به واقع 95 درصد از این مشکلات به‌خوبی از طرف ایشان حل و فصل شده‌اند.
 
حسن روحانی: سه سال است که راحت نخوابیده‌ام


حسن روحانی، رییس‌جمهوری چندی پیش در جلسه‌ای با تاکید بر اینکه در این سه سال هیچ شبی نبوده که با خیال آسوده سر بر بالین بگذارم، تاکید کرد: در این سه سال، احساس مسوولیت دوره جنگ تحمیلی را داشتم و احساس می‌کردم که در جنگ تحمیلی هستیم.


آدرس غلط و ادبیات تهاجمی علاوه بر مظلوم‌نمایی، آدرس غلط دادن و استفاده از ادبیات طلبکارانه و تهاجمی، دیگر ابزار دولت و شخص رییس‌جمهوری برای فرار از پاسخگویی نسبت به عملکرد هشت‌ساله دولت اعتدال است. یکی از نمونه‌‌‌های دادن این آدرس غلط، به مورد احضار وزیر ارتباطات بازمی‌گردد.


بعد از احضار محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات به دادگاه برای پاسخگویی نسبت به مدیریت غلط فضای مجازی، حسن روحانی در نشستی، با پیش کشیدن موضوع غریب «پهنای باند» و ایجاد مناقشه کاذب حول آن، مدعی شد: «افزایش پهنای باند با دستور من بوده و اگر قرار است کسی بابت این موضوع محاکمه شود، من را محاکمه کنید، نه وزیر جوان را».


این اظهارات آنقدر ناصواب می‌‌نمود که واکنش سخنگوی دستگاه قضا را به دنبال آورد. غلامحسین اسماعیلی در واکنش به اظهارات رییس‌جمهور، مرتبط‌دانستن احضار آذری‌جهرمی به افزایش پهنای باند اینترنت را تکذیب و آن را آدرس غلط دانست و تأکید کرد: «قوه‌قضاییه نه‌تنها با توسعه و پهنای باند مخالف نیست که با توسعه پهنای باند به‌ویژه برای پیام‌رسان‌های داخلی موافق است.»


قبل از اظهارات روحانی نیز دادستان کل کشور در اطلاعیه‌ای با کذب دانستن احضار وزیر ارتباطات درباره موضوعاتی از قبیل فیلترینگ اینستاگرام تأکید کرده بود: «عناوین اتهامی آذری‌جهرمی متعدد است و این پرونده، نتیجه گزارش‌های نهادهای مردم‌نهاد، ضابطان و ارگان‌های مختلف بوده است.»
چنین ادبیاتی توسط سایر اعضای دولت نیز بازتولید شده است.


ندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهوری در نشستی با متهم‌‌کردن منتقدان دولت به مانع‌تراشی، مدعی شد: روزهای خوشی را در پایان تحریم‌ها برای آینده کشور می‌بینم؛ زمستان تمام شد و روسیاهی ماند برای کسانی که در این دوره به جای تقابل با آمریکا، سعی ‌کردند با گفتار و عمل، چوب لای چرخ دولت بگذارند.
 
لطفا پاسخگوی ناکارآمدی‌ها باشید


دولتمردان و در راس آنها، حسن روحانی در حالی دارند با ابزار مظلوم‌نمایی، منجی‌نمایی و دادن آدرس غلط، ذهن مخاطبان را به سمت دوگانه‌‌‌سازی‌‌‌های کاذب منحرف می‌کنند که بررسی سرانگشتی و اجمالی پیامدهای مدیریت دولت طی قریب هشت‌سال گذشته، نشان از ناکارآمدی تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت دارد.


یکی از عیان‌‌ترین نمونه ناکارآمدی‌‌‌های دولت، به تصمیم جنجالی و یکباره افزایش قیمت بنزین در آبان98 مربوط می‌شود که خسارت‌‌‌های سیاسی و اجتماعی فراوانی را بر نظام تحمیل کرد. رسیدن بهای خودروهایی نظیر پراید به صد میلیون تومان، رسیدن بهای دلار بهبیش از 30 هزار تومان، افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن که علنا خانه‌دارشدن را برای بسیاری از مردم به رویا تبدیل کرده است، گره‌زدن کل ساختار اقتصادی کشور به نتایج سیاست خارجی و مدیریت ناکارآمد قیمت کالاهای اساسی و در نتیجه تضعیف‌ قدرت خرید مردم، فقط گوشه‌‌ای از سوءمدیریت اقتصادی‌ای است که دولت و رییس‌جمهوری، پیش از مظلوم‌نمایی، منجی‌نمایی و دادن آدرس غلط، باید پاسخگوی آن باشند.
 
سیاسی‌کاری


پاسخ اینکه چرا دولت به جای پاسخگویی صادقانه به مردم بابت کارنامه پرحرف‌و‌حدیث خود، مشغول سیاسی‌کاری است، به نظر معطوف به انتخابات پیش روی ریاست‌‌جمهوری است. دولت و حامیان اصلاح‌‌‌طلب آن قصد ندارند با برخورد صادقانه با مسائل خودساخته، مخاطب اجتماعی را از خود برانند و زمینه را برای پیروزی رقیب در انتخابات 1400 فراهم آورند.


به بیانی در حال حاضر پاسخگویی هیچ جایگاهی در اتمسفر اندیشه‌‌ای دولت و حامیان سیاسی آن ندارد و آنچه اضطراری می‌‌نماید، ایجاد دوقطبی‌‌‌های کاذب و بهره‌برداری حداکثری از روش‌های عملیات روانی ازجمله مظلوم‌نمایی، منجی‌نمایی و دادن آدرس غلط است.


 آقایان دولت! لااقل بگذارید دیگران کار کنند


علاوه بر این، دولت و حامیان اصلاح‌طلب آن نه‌تنها خود برای بهبود امور کاری نمی‌کنند و ضعف‌ها و فجایع را نیز به گردن نمی‌گیرند، بلکه همه عناصر و نهادهایی که برای بهترشدن اوضاع مشغول هستند را نیز به سیاسی‌کاری و فرصت‌طلبی متهم می‌کنند.


برای نمونه، مجلس شورای اسلامی در دوره جدید فعالیت خود از تاریخ 7 خرداد 99، تلاش کرده تا با ارائه طرح‌ها و نظارت بیشتر بر عملکرد دولت، بخشی از بار اضافی تحمیلی روی دوش مردم را تخفیف داده و به این صورت، نتایج مدیریت اقتصادی دولت را کاهش دهد اما هر بار که قدمی برداشت، از سوی پروپاگاندای اصلاحات-اعتدال، به فرصت‌طلبی و سیاسی‌کاری و تلاش برای کسب قدرت در خرداد 1400 متهم شد.


منبع: روزنامه صبح‌نو


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته