دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1399 - 21:17

نوبخت مترو

/
کد خبر : 558517

 


آیا تداوم شرایط روی عملکرد مترو در حوزه بهره‌برداری تأثیری نداشته؟ آیا در ادامه، قرار نیست بهبود روندی در بحث ارتقای ناوگان مترو اتفاق بیفتد؟


- از سال گذشته ابتدای اسفند ماه بود که کرونا آمد و باعث شد که یک مقدار شرایط کاری سخت شود و همان اول اسفند که کرونا آمد، اولین پنجشنبه‌ای بود که این موضوع در شرکت بهره‌برداری دیده شد. ماه‌های ابتدایی خیلی سخت بود چون اصلاً خودمان پروتکل نداشتیم، خیلی هم آشنا نبودیم، فروردین ماه را هم به‌گونه‌ای گذراندیم. فروردین ماه به این لحاظ سخت بود که همه جا تعطیل بود و نمی‌توانستیم ماسک و لوازم ضدعفونی تأمین کنیم و در همان روزهای اول هم، همه برای بازدید و نظارت می‌آمدند و توی شبکه مترو را بازدید و نظارت می‌کردند.


بعد از 15 فروردین بود که همه چیز داشت عادی می‌شد و ناگهان همه بازار و کسبه باز شدند، ما یک‌سری اطلاعیه داده و بنر نصب کردیم و اعلام کردیم که همه مسافران با ماسک در شبکه ما حضور پیدا کنند. یک حرکتی هم شروع شد که اصلاً استفاده از ماسک الزامی نیست ولی ما تقریباً به صورت غیرمحسوس این را الزامی کردیم. بعد گفتیم هر کس که مریض است وارد شبکه ما نشود.


بعد از آن دیگر پروتکل‌های مختلفی تکرار شد. متأسفانه پیک اول و دوم و بقیه مسائل هم که رخ داد تا الان که خوشبختانه دیگر مردم آگاه‌تر شده‌اند و همه متوجه شدیم که همه‌مان حتی اگر به خاطر خودمان هم که شده باید حتماً از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.


در این دوره همکاران من خیلی زحمت کشیدند. در جبهه اصلی‌مان همکاران هدایت قطار که به آنها راهبران قطار می‌گوییم، همکاران ما در ایستگاه خیلی آسیب دیدند مخصوصاً در خط یک خیلی‌ها مریض شدند. پلیس و انتظامات ما و کسانی که در ایستگاه‌ها مستقیم با مسافران درگیر هستند، سه چهار شغل یا طبقه خیلی درگیر بودند که بیشترین آلودگی به ویروس کرونا را در میان اینها داشتیم.


ولی الان آن مسائل آشنایی و تطبیق خودمان با کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و الان مسائل مالی کرونا است که بیشتر ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه باعث شدند که سه مشکل هم‌زمان به ما تحمیل شد. یکی اینکه کرونا باعث کاهش شدید مسافران و بالتبع درآمد ما شد. درآمد غرفه‌ها کم شد و کلاً درآمد کلی که در نظر گرفته بودیم، الان 10 ماه از سال را پشت سر گذاشته‌ایم، سال گذشته در بحث بودجه‌ریزی نمی‌دانستیم که کرونا می‌آید و نسبت به شرایط عادی برنامه‌ریزی کرده بودیم. کرونا با آمدنش برنامه‌های ما را به هم زد. قیمت ارز از سال گذشته تاکنون به شدت افزایش یافته و قیمت‌های روزانه روی کار ما تأثیری ندارد، متوسط قیمت است که روی کار ما تأثیر می‌گذارد.


متوسط قیمت برخی از اقلام ما که وارداتی است تا 6 برابر گران شد. مثلاً 0515 برخی از اقلام را که الان نمی‌خواهم اسم‌شان را ببرم باید از خارج کنیم. برخی از اقلام ساخت داخل‌مان هم قسمتی از موادشان از خارج می‌آید.


کلاً قیمت ارز روی کار ما تأثیر گذاشت. ساعت کار کارمندان ما کمتر شد ولی وقتی ساعت کار قانونی کارکنان ما کم شود، حتماً باید آن میزان ساعت کار را به مسافران محترم ارائه دهیم که این نیز یکی از چالش‌های ما بود.


این سه‌تا کنار هم‌دیگر محدودیت‌های متفاوتی را برای ما ایجاد کرد اما با این وجود از سال گذشته به این طرف نه‌تنها تعداد حرکت‌هایمان را کم نکردیم، سعی کردیم ساعت فاصله قطارها ثابت بماند، حتی بعد از عید در خط دو این را روی سه دقیقه کاهش دادیم، خط سه را به 6 دقیقه کاهش دادیم. چون صبح‌ها خط سه از آزادگان، پیک ترافیکی ماست و همکاران ما این کار را کردند که یک مقدار فاصله اجتماعی را افزایش دهند. سعی کردیم خدمات‌مان را به مسافران حفظ کنیم. بماند که مسافران امسال ما نسبت به پارسال نصف شده است ولی امسال برای ما دیگر میزان جابه‌جایی، پارامتر نیست. پارامتر اصلی برای ما فاصله اجتماعی است که قطعاً مسافران داشته باشند.


با توجه به وضعیت ارزی کنونی، برنامه‌ای برای ورود قطار جدید به ناوگان مطرح است؟


- فعلاً مطرح نیست. ما دو بحث را داریم. حفظ شرایط موجود یکی از مسائل بسیار مهم است. ما شرایط موجود را حفظ کرده‌ایم. قطارهای قراردادهای قبلی تمام شده. 630 دستگاه جاری نشده است.


الان یک برنامه‌ای وجود دارد که معاونت محترم داده‌اند، با استفاده از تبصره‌های دولتی 105 دستگاه را دارند قرارداد می‌کنند. آقای 0730 دارند زحمتش را می‌کشند و آقای دکتر هاشمی هم حمایت خیلی قابل تقدیری را از این موضوع دارند. تا اینها قطار شود و وارد مجموعه شده و در اختیار ما قرار بگیرد طول می‌کشد.


سعی ما این است که شرایط موجود را حفظ کنیم که به این معنی است که إن‌شاءالله توسعه غربی خط 6 افتتاح شود، از ایستگاه تربیت مدرس تا ایستگاه شهید ستاری احتمالاً یا ایستگاه بعدی‌اش اگر افتتاح شود سعی می‌کنیم این محدوده را به صورت مناسب بهره‌برداری کنیم.


قطار مورد نیاز است. بخشی از قطارهایمان را اورهال کرده‌ایم. برای اورهال کردن‌شان نیاز به بودجه دولتی داریم. به بودجه زیادی نیاز داریم که تا الان این بودجه‌ها در سیستم ما دیده نشده بود. داریم سعی می‌کنیم بودجه‌هایش را تأمین کنیم چون ایمنی حرکت‌ها برای‌مان بسیار مهم است.


حفظ شرایط موجود و سعی کنیم إن‌شاءالله 0824 فاصله‌ها را بیشتر نکنیم، قصدی هم برای این کار نداریم. همچنین اینکه توسعه غربی خط 6 را راه بیندازیم تا کل خط  6 راه بیفتد. نیروهایمان را جمع کرده‌ایم که خط 6 راه بیفتد بتوانیم ناوگان‌مان را آنجا استفاده کنیم.


در بحث دستفروش‌ها چند مورد را خود ما مشاهده کردیم، مواردی مشاهده می‌شد که در راستای ساماندهی این دستفروش‌ها وسایل‌شان گرفته می‌شد ولی بعداً که مراجعه می‌کردند چیزی به آنها پس داده نمی‌شد. مترو چه نظارتی را بر این روند ساماندهی اعمال می‌کند؟


- اجازه دهید از یک لفظ دیگر به جای «ساماندهی» استفاده کنیم، مسافر از ما انتظار دارد و می‌گوید من نمی‌خواهم در سامانه مترو دستفروش وجود داشته باشد. یک واقعیت اجتماعی هم هست و آن هم این است که دستفروش وجود دارد. ما هم نمی‌خواهیم وارد مسائل ضد اجتماعی شویم.


وقتی با دستفروش برخورد می‌شود، این بندگان خدا هم خب وجود دارند و قطعاً کار ندارند که می‌آیند در مجموعه ما دستفروشی می‌کنند. همه خبرنگاران هم از من به عنوان مدیرعامل انتظار دارند و می‌گویند شما چرا ساماندهی نمی‌کنید؟


فکر می‌کنم قصدشان از «ساماندهی» این است که اینها اینجا چه کار می‌کنند؟! وگرنه من نمی‌توانم اینها را به خط کنم بگویم اینجا بنشینید لوازم‌تان را بفروشید چون معمولاً انتهای سالن یا داخل واگن این کار را انجام می‌دهند. دستفروشی شغلی است که در این شبکه نباید وجود داشته باشد.


همکاران ما در این موضوع دخالت کرده و اینها را به بیرون از ایستگاه هدایت می‌کنند. بعضاً ممکن است درگیری‌های خیلی سطحی لفظی هم ایجاد شود ولی در هر صورت خواسته مسافر این است.


مسافران آقا بعضی وقت‌ها وارد کابین خانم‌ها می‌شوند. بالاخره ما در جامعه خود برای بانوان محترم سعی می‌کنیم یک احترام خاصی قائل شویم. مدت‌هاست که کابین‌هایی را برای استفاده بانوان جدا کرده‌ایم ولی آقایان بعضی وقت‌ها مراعات نکرده و وارد کابین خانم‌ها می‌شوند. ما داریم با این دو موضوع مقابله کنیم. مقابله کردن‌مان هم به این نحو که به آنها می‌گوییم تشریف بیاورید بیرون یا اینکه می‌گوییم بساطش را جمع کند.


مسافران با چمدان یا اجناس خیلی بزرگی می‌آید داخل و شروع به دستفروشی می‌کند. در این مورد هزینه می‌کنیم. هم هزینه اجتماعی می‌کنیم، هم هزینه مالی می‌کنیم، هم وقت کارکنان‌مان عوض اینکه به کارهای دیگر برسند صرف این موضوع می‌شود. آنها را به بیرون هدایت می‌کنیم. بعضی وقت‌ها هم اگر زیاد اصرار کنند، اجناس‌شان را همکاران می‌گیرند ولی به آنها پس می‌دهند. در این موضوع ممکن است اتفاقات دیگری هم بیفتد، من نمی‌گویم اصلاً نیست. خودشان نباید بیایند و خودشان هم قبول دارند. شغل ندارند ولی این شبکه، شبکه‌ای است که مسافر می‌خواهد جابه‌جا شود، بحث کرونا هم خیلی مطرح است. مسائل مختلف. هم پلیس، هم انتظارامات، هم همکاران ایستگاه دارند با موضوع مقابله می‌کنند. بعضی از مستنداتش هم چون گزارش‌های مستمر دارد. ولی گسترش این‌قدر زیاد است که نه مقابله همکاران من به به چشم می‌آید، نه اینکه تغییرات کم و زیاد شدن اینها محسوس می‌شود. معمولاً در مجموعه ما هم دیده می‌شوند.


موردی که در ایام کرونا مطرح است، شما معمولاً ابتدای هر سال برای اقشاری مانند خبرنگاران و سالمندان تسهیلاتی را برای تردد در شبکه مترو در نظر می‌گیرید، با توجه به وضعیت کرونا آیا در برنامه شما نیست که برای سال آینده تسهیلاتی مانند کارت‌های اعتباری یا تخفیفی را برای پرستاران در نظر بگیرید؟


- نه، ما ندیده‌ایم. سامانه حمل و نقل یک بحث گسترده است. ما در مترو یک چنین چیزی را ندیده‌ایم چون با توجه به هزینه‌های خودمان راحت نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم ولی قطعاً اگر ستاد مقابله با کرونا این کار را انجام دهد ما هم کمک و حمایت می‌کنیم و من هم این پیشنهاد شما را حتماً به ستاد مقابله با کرونا و دکتر زالی پیشنهاد می‌کنم چون پارسال بودجه خوبی گرفتند اما به ما که چیزی نرسید!


موضوع دیگری که آقای کولیوند برای اورژانس مطرح کردند، ایجاد ایستگاه‌های اورژانس در مترو بود. مانده


- انجام شده. یک‌سری مباحثی هم مطرح شد. در ایستگاه آزادگان، ایستگاه علی‌آباد که موقعیت پارک اورژانس هم داشتند به آنها تحویل دادند، در ایستگاه میدان صنعت و چند جای دیگر هم به آنها تحویل داده‌اند. من به همکارانم گفته‌ام که اینها هم مثل ما خدمتگزار مردم هستند و هر جایی که امکانش باشد به آنها تحویل دهید. یک الزاماتی را برای خودشان دارند از این قرار که محل پارک موتورسیکلت یا ماشین داشته باشند و اینکه ممکن است کسی که به آنجا مراجعه می‌کند مصدوم شده و خونریزی داشته باشد، باید جایی باشد که بتوانند شستشو کنند. ما نزدیک به یک میلیون متر مربع فضای در اختیارمان در سطح ایستگاه‌ها است. اصلاً برایمان مهم نیست که یک جایی را داشته باشیم، ندهیم. قطعاً اگر به دردشان بخورد، ما هم بتوانیم واگذار کنیم، واگذار می‌کنیم. الان هم حتی به یکی از همکاران گفته‌ام مخصوص این کار که هر کجا را می‌توانید در اختیارشان قرار دهید.


راه‌های زیرزمینی برای ورود به بیمارستان‌ها؟


- پنج‌شنبه هفته گذشته ما مانور برگزار کردیم. فقط آقای 1553داوری از آتش‌نشانی حضور داشتند. بقیه اسامی را هم به شما می‌دهند. دوستان خودشان به این نتیجه رسیدند که این موضوع خیلی سخت است چون ما باید بین تونل‌های ارتباطی حرکت کنیم. تازه شب که هیچ قطاری حرکت نمی‌کرد، بعد من مدیرعامل آنجا بودم، همه چیز برنامه‌ریزی شده بود و همه حواس‌شان جمع بود، دو ساعت طول کشید که ما از ایستگاه تجریش راه افتادیم تا خودمان را برسانیم به ایستگاه تربیت مدرس که قبلش می‌شود بیمارستان امام خمینی(ره). این اگر حین روز بخواهد انجام بگیرد حداقل سه تا چهار ساعت طول می‌کشد. در موارد خاص بهتر است که خطوط مترو را برای آدم‌های سالم در نظر بگیریم که بتوانند خیلی سریع‌تر جابه‌جا شوند. اگر بتوانیم ترافیک سطح شهر را به زیر زمین بیاوریم خیلی بهتر است چون این را برای موارد خاص در نظر گرفته‌اند.


ما یک مانوری هم خواهیم گذاشت که چطوری یک خط انتقال 1700 تا خود هشتگرد که به عنوان یک تیم مصدوم را به هشتگرد انتقال دهیم، چگونه شهر را تخلیه کنیم به سمت هشتگرد، چگونه شهر را به سمت فرودگاه حضرت امام تخلیه کنیم. هشتگرد و فرودگاه امام را روز برگزار می‌کنیم. قطار اکسپرس می‌بریم تا آنجا، فرض می‌کنیم که یک تخلیه داریم انجام می‌دهیم.


سرویس‌های بهداشتی؟


- در هیچ ایستگاهی وجود ندارد مگر در ایستگاه‌هایی که روی زمین باشند و در حاشیه شبکه بهره‌برداری باشند. اسم ما مشخص است، شرکت بهره‌برداری حمل و نقل تهران، ما سامانه حمل و نقل هستیم. در سامانه حمل و نقل اگر بخواهیم انتظارات جانبی هم داشته باشیم، نمی‌رسیم. پس این موضوع در شهرهایی که مترو وجود ندارد چگونه حل می‌شود؟ آخر به نوعی حل می‌شود!


ایستگاه هم 70 متر زیر زمین است. آن بحث بهداشت، بحث اینکه در طراحی‌های ما یک چنین چیزی دیده نشده و اصولاً ما همه شهروندیم، در سطح شهر تردد می‌کنیم، هر کسی نسبت به شرایط جسمانی خودش یک برآوردی باید داشته باشد. باید به گونه‌ای باشد که ما انتظارات‌مان را، شما بپرس 1915 چقدر است؟ قطارت تمیز است، کثیف است، شلوغ است، اینها را می‌توانیم ولی در کنار این موضوع بخواهیم در زیر زمین و ایستگاه‌ها، بعد بگویند این ایستگاه چرا هست؟ آن ایستگاه چرا نیست؟ آن جزء وظایف فردی است که ما با آن کار نداریم.


- برای تکمیل صحبت، اگر کسی مراجعه کند، پیرمردی باشد، فرد خردسالی باشد، همکاران اجازه می‌دهند، این‌جوری نیست نباشد ولی عمومی نیست.


موضوعی در خط پنج مطرح است اینکه صبح‌ها سیستم‌های گرمایش و سرمایش آن کار نمی‌کند. بعضی وقت‌ها که مسافران می‌خواهند در حرکت‌های اول از مترو استفاده کنند، صندلی حالت سرما یا یخ‌زده دارد.


- به آقای ؟؟؟ کرمی بگویید به این موضوع رسیدگی کند. ممکن است اولین سرویس کرج این اتفاق بیفتد چون در کرج، قطارش بیرون از ایستگاه پارک می‌شود. یعنی در شبکه بهره‌برداری موضوع جدی نداریم. اعتراض کم است.


طی این سه سال نزدیک 29 مرحله برنامه زمان‌بندی 2140 این را کم کرده‌ایم، دیگر به یک جایی رسانده‌ایم سه یا سه و نیم دقیقه. صبح‌ها یا بعدازظهرها که می‌روی در ایستگاه می‌ایستی بلافاصله قطار می‌آید. مردم هم به این موضوع عادت کرده‌اند. من الان داشتم می‌آمدم قطاری که درونش بودم قطاری بود که از کرج مسافر زده بود و شلوغ بود، پیاده شدم قطار بعدی را سوار شدم. الان خوب است. به خاطر این خوب بودن زحمات خیلی زیادی دارد کشیده می‌شود.


بی‌تعارف بگویم، یکی از نقاطی که همیشه خیلی هم ایراد می‌گرفتم، پله‌برقی‌های ایستگاه تجریش بود که چرا صدا می‌دهد. آن شبی که رفته بودیم بازدید، واقعاً احساس غرور به من دست داد، واقعاً بی سروصدا کار می‌کرد. فقط یکی جیرجیر می‌کرد. از آنها تشکر کردم. همکاران ما خیلی زحمت می‌کشند.


تا پارسال ایستگاه تجریش گاهی اوقات تا چهار، پنج پله برقی خاموش داشتیم.


فرهنگ‌سازی در بحث راه نرفتن شهروندان روی پله‌های برقی؟


- نه، همه جا مجاز است. معمولاً می‌گویند یک طرف بایستید، یک نفر که عجله دارد برود. نباید بدود، وقتی می‌دود ضربه می‌زند. ولی خیلی زحمت می‌کشند. در دوره کرونا همه هواسازان ما کار می‌کند. چیزی که اصلاً باید تیترش کنید، الان تغییراتی را در تهویه قطارها ایجاد کرده‌ایم. در قطارهایمان هوا را از بیرون می‌گیریم، همه 2400ها نه، در بعضی‌هایشان، هوا را از بیرون می‌گیریم بعد تخلیه می‌کنیم و ورود هوا از بیرون و خروج هوا الان همیشه جاری است و این را در همه قطارها از جمله خط پنج انجام دادیم که همیشه ورود و خروج هوا وجود داشته باشد که اگر خدای ناکرده کسی هم کرونا یا شرایط دیگری داشته باشد، هوا در آن تو نماند.


ابتدای کرونا خیلی بحثش بود، این‌قدر بررسی کردیم تا بالاخره همکاران یک راهکاری پیدا کردند، یک مدت تست کردیم و الان هم داریم این کار را انجام می‌دهیم. انتقاد وجود دارد ولی نه به آن صورتی که خیلی پیچیده باشد. انتظار ما هم باید برآورده شود.


با توجه به شرایط کرونا و کاهش مسافران، برنامه شما برای افزایش نرخ بلیت؟


- تابع سیاست‌های کلی شهرداری و شورای شهر هستیم. هر چه که افزایش دهند طبق همان کار می‌کنیم. ما پیشنهاد داده‌ایم ولی نهایتاً باید برودشورای شهر و شهرداری مصوب شود. منتظریم آقایان بررسی کنند ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسد. قطعاً موعدش شود ابلاغ عمومی خواهد شد چون بحث، بحث سامانه حمل و نقل عمومی است.


مورد خاص؟


- امیدوارم هر چه زودتر شرّ کرونا کنده شود و شرایط بهبود پیدا کند. امیدوارم که این رفتارهای ناجوانمردانه‌ای که آمریکا برای کل دنیا و مخصوصاً برای ما ایجاد کرد، این مشیت الهی بود که اواخر دوران این رئیس جمهور این‌طوری رسوایی به بار آورد واقعاً یک درس عبرتی برای همه‌شان باشد. من فکر می‌کنم تنها رئیس جمهوری بود که به عمرم دیدم آخر دوره‌اش این‌طوری رسوا شد که حتی فرصت جبرانش را هم خدا از او گرفت.


مردم هم ما را کمک کنند و بدانند که ما فشارهای چنین آدم‌های نابخردی را تحمل می‌کنیم و سعی می‌کنیم خدمات خوبی را برایشان ایجاد کنیم. البته ما هم قصور داریم ولی سعی می‌کنیم نواقص خود را پوشش دهیم و ما را کمک و یاری کنند تا در کارمان موفق باشیم.


هرگونه انتقادی داشته باشند، با محلش به ما بگویند ما رسیدگی می‌کنیم. گاهی اوقات عکس می‌گیرند می‌گویند «مترو همین الان!» اما ما عکس را دو روز بعد می‌بینیم، اصلاً نمی‌دانیم این مترو همین الان! کدام خط و کدام ایستگاه است. اگر بدانیم رسیدگی می‌کنیم.


از طریق چه کانالی باید اقدام کنند؟


- نمی‌دانم! وقتی که یک عکس می‌گیرند به ما بگویند کدام خط است، کدام ایستگاه است تا به آن رسیدگی کنیم. دلیلی ندارد که رسیدگی نکنیم. اطلاع‌رسانی‌های خود را به ما کامل بگویند ما درخدمت‌شان هستیم.


شماره 30004277 سامانه پیام کوتاه ما است که روابط عمومی معمولاً اگر همان لحظه برای ما بفرستند ما سریع پیگیری می‌کنیم در ساعت اداری انجام می‌دهیم.


رسانه کار مهم و سختی است، هم نواقص را به ما می‌گوید و هم نظرات ما را به مردم منعکس می‌کند.


روابط عمومی ما هم خیلی زحمت می‌کشد و واقعاً جا دارد از همه همکاران، مخصوصاً روابط عمومی که به صورت خیلی گمنام و خاموش دارد این خدمات را منعکس می‌کند قدردانی کنم. بالاخره کاری که در شرکت در همه طبقات دارد انجام می‌گیرد، روابط عمومی در کل دوران کرونا (تا الان نگفته بودم، برای اولین بار می‌گویم)، لحظه به لحظه کار کرده است. ما تیزرهای مختلف، بنرهای مختلف، بروشورهای مختلف داده‌ایم. اولین چیزی که دادیم بحث فاصله اجتماعی بود. روز 12 فروردین همه همکاران بسیج بودند تا این فاصله اجتماعی روی صندلی‌ها را بچسبانند چون چهاردهم قرار بود شبکه باز شود و کل این بنرها و اتفاقات، همه‌اش کاری بود که همکاران ما در روابط عمومی زحمت می‌کشند. بالاخره در این شبکه همه بخش‌ها، مدیریت‌ها و معاونت‌ها زحمت می‌کشند و امیدوارم همان‌طوری که یک مقداری به شوخی گفتم ولی شما خیلی جدی بگیرید، شکر خدا انتقادات کمتر 2950 بود، باید بیشتر کار کنند تا این انتقادات کم را به صفر برسانیم.


مترو جزئی از هویت عجیب و غریب شهری است و همه جای دنیا عکاسی کردن در دنیا آزاد است چون یک فضای عمومی است، حالا نمی‌گویم با دوربین فیلمبرداری ولی عکاسی کردن در مترو برلین و پاریس آزاد است.


- در پاریس آزاد نیست چون خود من را گرفتند!


عکاسی را چرا آزاد نمی‌کنند؟


- این برای دوره مهندسی آقای مهندس نیست، از سال‌ها پیش بوده. بحث حراست است.


همه موبایل دوربین‌دار دارند و هیچ تصویری از زیر دست شهروند خبرنگار در نمی‌رود.


- می‌گوییم بررسی کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب