دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1399 - 12:40
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد؛

اثر سوء ناهماهنگی دستگاه‌های داخلی بر اقتصاد بیش از تحریم‌هاست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وقتی مسائل اقتصادی را رصد می‌کنیم متوجه می‌شویم در بسیاری از موارد تحریم برای کشور مشکل ایجاد نکرده بلکه ایراد از ناهماهنگی دستگاه‌های داخلی است.
کد خبر : 555906
202005102456166177.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران در تضمین بی‌اثری تدریجی تحریم‌ها با ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به‌صورت تلفنی گفتگو کرد.


عمویی با تصریح بر اینکه تحریم‌ها مشکلاتی را در حوزه اقتصادی ایجاد کرده است، درعین‌حال همه مشکلات کشور را برآمده از تحریم‌ها ندانست و اظهار کرد: وقتی مسائل اقتصادی را رصد می‌کنیم متوجه می‌شویم خیلی از مشکلات مربوط به امور داخلی است.


وی افزود: ممکن است برای تأمین یک کالا در بازارهای بین‌المللی دچار مشکل شویم، اما وقتی این کالا برای ترخیص از گمرک دچار مشکل می‌شود، مشخص است تحریم برای کشور مشکل ایجاد نکرده است بلکه ناهماهنگی دستگاه‌های داخلی است.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تصریح بر اینکه نگاه جزیره‌ای و بخشی مدیران و دستگاه‌ها باعث آسیب به کشور شده است، تأکید کرد: برای مواجه با مشکلات و بی‌اثر کردن تحریم‌ها، باید توان داخلی را افزایش دهیم.


وی تسهیل در کسب‌وکارها و صدور مجوزها و همچنین واردات مواد اولیه را جزو ضروریات دانست و اظهار کرد: اگر در داخل کشور توان خود را افزایش دهیم و مشکلات را کاهش دهیم، در مواجه با مشکلات خارجی نیز موفق خواهیم بود. بنابراین تقویت توان داخلی و ایجاد مسیرهایی برای تولید داخل و ارتباط با بازارهایی که مشکلات تحریمی نداریم مانند کشورهای همسایه، می‌تواند در شرایط تحریمی راهگشا باشد.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایجاد تهاتر و پیمان‌های پولی دو و چندجانبه را یک اقدام مؤثر برای بی‌اثر کردم تحریم‌ها دانست و عنوان کرد: در کنار این اقدامات، نیازمند راهکارهای سیاسی نیز در حوزه بین‌الملل برای مقابله با تحریم‌ها هستیم.


وی تحریم‌ها علیه ایران را یک موضوع بخشی ندانست و گفت: تحریم‌ها بخش‌های مختلفی از اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار کرد: در حوزه کشاورزی مانند تأمین نهاده‌های دامی و در حوزه صنعت در بخش‌های مختلف شاهد اثرگذاری تحریم‌ها تا حدی هستیم و بنابراین همه بخش‌های کشور با تحریم درگیر هستند و باید در مبارزه و مقابله با آن حضور فعالی داشته باشند.


عمویی درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی در خصوص مقابله با تحریم‌ها بیان کرد: قبل از تشکیل مجلس یازدهم، یک کمیته بین بخشی مقابله با تحریم‌ها با محوریت مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شد و هفتگی جلسه برگزار می‌کند و راهکارهای مقابله با تحریم را بررسی می‌کند و راهکارهایی را در این زمینه ارائه می‌دهد.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد تحریم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته