دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1399 - 17:00
افشاگر باسابقه آمریکایی:

جزئیات طرح مخفی ترامپ برای آغاز درگیری با ایران را برملا کنید/ شباهت این روزها به ایام پیش از جنگ در عراق و افغانستان

یک افشاگر باسابقه مدعی شده که دونالد ترامپ احتمالاً یک طرح مخفی برای آغاز درگیری با ایران داشته و از مقامات دولتی خواسته که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در این زمینه را منتشر کنند.
کد خبر : 554644
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دانیل السبرگ، فعال سیاسی و تحلیلگر باسابقه آمریکایی وقتی در یک رویداد مجازی که به‌وسیله بنیاد کاریج (شجاعت) ترتیب داده شده بود و افرادی مانند «نوآم چامسکی» و «مارجوری کوهن» هم در آن حضور داشتند سخن می‌گفت، اعلام کرد: من با کمترین شک معتقدم که طرح طبقه‌بندی‌شده بسیار مهمی در جریان است که ایران را تحریک کنند تا دست به اقدامی تلافی‌جویانه بزند و بهانه‌ای به برای حمله به این کشور باشد؛ امری که دونالد ترامپ سال‌ها منتظر آن بوده است.


تا دیر نشده اقدام کنید!


وی ادامه داد که ترامپ حدود دو هفته تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش وقت دارد که البته برای انجام طرحش کافی هم هست. اما این زمان برای ایجاد مانع بر سر راه او هم کافی است البته به‌شرط اینکه اطلاعات برنامه مخفی وی آشکار شود.


السبرگ اعتقاد دارد که اطلاعات موجود در فایل‌هایی هستند که مهر سری یا فوق سری روی آن‌ها حک‌شده است.


حمله هوایی


وی ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم که افرادی به آن فایل‌ها دسترسی دارند و من باید آن‌ها را تشویق کنم که آن اطلاعات را نه‌تنها با کنگره و مخصوصاً مجلس نمایندگان بلکه با رسانه‌ها به اشتراک بگذارند، به‌این‌ترتیب ما این فرصت را داریم که از یک درگیری اجتناب کنیم.


ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و اقدام به بازگرداندن تحریم‌ها و اعمال فشار حداکثری بر تهران کرد. واشنگتن حتی شروع به یک کمپین تبلیغاتی علیه ایران کرد و مرتباً ایران را تهدید می‌کرد.


ترامپ در آوریل سال 2020 در توئیتی نوشت که بر اساس اطلاعات و باورها، ایران و یا نیروهای نیابتی آن در حال طراحی یک حمله مخفیانه علیه نیروهای آمریکایی در عراق هستند و اگر این اتفاق بیفتد ایران بهای خیلی سنگینی خواهد پرداخت.




بیشتر بخوانید:


گمانه‌زنی‌ها درباره علل تشدید حضور نظامی آمریکا در منطقه/ ایران راه را بر توطئه‌های سیاسی و نظامی بسته است




اگرچه السبرگ مستنداتی برای تأیید ادعاهایش مبنی بر اینکه آمریکا احتمالاً می‌خواهد ایران را به اقدام تلافی‌جویانه تحریک کند ارائه نداده است اما این اولین بار نیست که وی افراد صاحب اطلاعات را تشویق می‌کند که اطلاعات مخفی را برای پرهیز از جنگ و نجات انسان‌ها در اختیار عموم قرار دهند.


دو سال پیش در یک مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت که هم‌زمان شده بود با افشای یک فیلم به نام «پست»، السبرگ به همین صورت سخن گفته بود. آن فیلم داستان تلاش واشنگتن‌پست برای انتشار اطلاعاتی را که او افشا کرده بود، روایت می‌کرد و السبرگ در مرکز این داستان قرار گرفته بود.


السبرگ می‌گوید: من علاقه‌ای به گفتن واقعه‌ای تاریخی نداشتم. من می‌خواستم افرادی را در همان زمان روشن کنم. الآن هم به همان‌گونه است. ما در عراق و افغانستان درگیر جنگ هستیم. من می‌خواهم که یکی پیدا شود و اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.


ویتنام


جنگ ویتنام


افشای اطلاعات برای حفظ صلح خیانت به میهن نیست


السبرگ ادامه داد: به عقیده من این نهایت میهن‌پرستی است و در تضاد با خیانت است زیرا افشای اطلاعات ازاین‌دست نه‌تنها در جهت منافع ایالات‌متحده یا ایران یا غرب آسیا است بلکه به نفع تمام جهان است.


السبرگ افزود: من درباره دو هفته آینده صحبت می‌کنم. بنابراین باید به این افراد بگویم که همین الآن آن اطلاعات را منتشر کنید. مثل من اشتباه نکنید و سال‌ها بعدازاینکه بمب‌ها روی اهداف افتادند، عمل کنید. امروز اطلاعات را افشا کنید. این هفته یا هفته بعد نه یک ماه پس‌ازاین تاریخ که دیگر دیر شده باشد.


در سال 1971 السبرگ به‌عنوان تحلیلگر «شرکت راند» فایل‌هایی را در اختیار چند روزنامه قرار داد که بعدها به‌عنوان هزاران فایل طبقه‌بندی‌شده پنتاگون اعلام شدند.


به همین دلیل السبرگ تحت قانون سال 1917 به جاسوسی متهم شد. بر اساس همین قانون بود که جولیان آسانژ افشاگر معروف هم به جاسوسی متهم شد.


اطلاعاتی که السبرگ افشا کرده بود، نشان می‌داد آمریکا از ابتدا می‌دانسته که اگر وارد جنگ با ویتنام شود احتمال پیروزی ندارد اما به این جنگ وارد شد و برای سال‌ها درگیر آن شد؛ جنگی که میلیون‌ها سرباز ویتنام شمالی و جنوبی و 59 هزار سرباز آمریکایی را به کام مرگ کشید.


انتهای پیام/4155/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته