تبعیت از هوای نفسانی فتنه را رقم میزند/ فتنه و آشوب با بدعتگذاری شروع میشود
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روز 9 دی روز بصیرت نام گرفته و در این روز مباحث مختلفی درباره بصیرت افزایی مطرح میشود. یکی از نشانههای بصیرتافزایی مقابله با فتنه است. حجت الاسلام و المسلمین امیر ابراهیمزاده مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه توضیحاتی را ارائه داده است که در ادامه میآید:
آنا: فتنه چه عوامل داخلی و خارجی دارد در واقع ریشه فتنه از کجا آب میخورد؟
ابراهیمزاده: ضمن عرض تسلیت سالگرد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران ایشان، واژه فتنه با مشتقاتش 60 بار در قرآن به کار رفته پس نمیتوان وجود فتنه را انکار کرد. بعضی معتقدند فتنه وجود ندارد؛ این اظهارنظر از سوی این افراد یا از سر ناآگاهی است یا شیطنتی در کار است که اهداف خود را دنبال کنند و پوششی روی فتنه بگذارند.
باطل هیچوقت با چهره باطل خود وارد نمیشود، با لباس حق همیشه عرضه شده که آن را بر باطل میپوشانند، سپس در قامت حق جلوه میدهند. همچنان که عدهای به اسم روشنفکری بسیاری از مردم را به گمراهی میکشانند به اسم آزادی بیبندوباری را در جامعه رواج میدهند؛ بدعت بهواسطه هوا و هوس صورت میگیرد.
خودپرستی که ظهور کرد، بدعت صورت میگیرد. بدعت که در جامعه گذاشته شد، فتنه و آشوب رخ مینمایاند. فتنه در اصل عوامل داخلی دارد؛ چون ترفند سیاسی و اجتماعی است که از آمیزش حق و باطل و پنهان کردن باطل در پوسته حق صورت میگیرد با هدف اغفال و فریفتن مردم برای رسیدن به مقاصد شوم.
عوامل خارجی که باطل بودن آنها کاملاً مشخص است، نمیتوانند بدون عوامل داخلی بهعنوان یک عامل اصلی نقش ایفا کنند. مگر با طراحی و همین نفوذیهای داخلی، اغراض خود را بتوانند پیاده کنند.
لذا از عوامل داخلی استفاده میکنند؛ همین منافقین در داخل کشور نفوذ پیدا میکنند ریشههای دیگری همچون ناآگاهی مردم، جاذبههای مادی، دور شدن از خط ولایت، امواج شهوت مثل حب مقام و جاه و پست، خودپسندی، ثروت پرستی، اشرافی گری، تجملگرایی، رانتخواری، ویژه خواری، شایعهپراکنی، فرصتطلبی، کارشکنی، عدم پذیرش ولایت و ولایت گریزی و عوامفریبی همه اینها از زمینهها فتنه محسوب میشوند.
آنا: نقش خواص در بروز فتنهها چیست؟
ابراهیمزاده: مواجهه جامعه اسلامی با فتنههای سنگین و شکننده در طول تاریخ وجود داشته است، خواص جامعه چون سابقه درخشانی در بین مسلمانها دارند. اگر در مقابل فتنهها حرکتشان مناسب نباشد یا اصلاً برخی از خواص به دنبال فتنه باشند و در مقابل جبهه حق صفآرایی کنند آنوقت تشخیص جبهه حق از باطل بسیار مشکل خواهد شد، حتی در جامعه از اشتباه همین خواص یا تعمد این خواص، خواص دیگر تشخیص حق از باطل بسیار سخت خواهد شد و بهاشتباه خواهند افتاد. لذا موضعگیری درست و بهجای خواص و بهموقع خواص، یا سکوت آنها یا حمایت خواص از فتنهگرها برای جامعه اسلامی میتواند تأثیرات مثبت و منفی بسیار مهمی را داشته باشد.
نقش عمارها در زمان بروز فتنه بسیار حیاتی است از آنجایی که باید خواص ویژگیهای خاصی داشته باشند مثل سادهزیستی، شهادتطلبی، یقین، ایمان و تقوا؛ لذا به نظر میرسد اگر خواص در عکس این حرکت کرده باشند، عافیتطلب باشند، بیتفاوت نسبت به اوضاع سیاسی و اقتصادی جامعه باشند، فقط نظارهگر حوادث باشند اینها انحراف بسیار بزرگی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.
آنا: چطور یک انسان راه فتنهاندازی را در پیش میگیرد؟ آیا نسبت به راهی که انتخاب کرده ناآگاه است یا کاملاً آگاهانه این مسیر را در پیش میگیرد؟ و اگر آگاهانه است دلیلش چیست وقتی که میداند این مسیر به ضرر جامعه است؟
ابراهیمزاده: عوامل مختلفی ازجمله هوای نفس، جاه، مقام، منیت، خودپسندی، قانونگریزی و مسائل دیگر باعث میشود انسان به خاطر رسیدن به منافع دنیوی از مسیر خارجی شود. کسی که دنبال منافع دینوی باشد اگر همین منافع را در خطر ببیند دست به اقداماتی میزند که آنها را به دست آورد لذا دوری از خدا، ترجیح منافع شخصی به منافع عمومی، خودبرتربینی، خودپرستی بهجای خداپرستی، فراموشی قیامت و مسائلی از این دست باعث میشود که شخص فتنهگر باشد.
اینکه آیا آگاهانه است یا ناآگاهانه بایستی گفت ممکن است بعضی قصد فتنه را از اوایل راه نداشته باشند، ولی تمایلات نفسانی اینها و خودبرتربینی که دارند، آنها را به مسیری میکشاند که برای رسیدن به آمال خود گام برمیدارند و در نهایت این مسیر منجر به فتنه میشود. البته برخی آگاهانه اقدام میکنند و هر چیزی که مانع رسیدن آنها به آن پست و مقام است از سر راه برمیدارند و از هیچچیز کوتاهی نمیکنند. ریشه فتنهگری به خصوصیات یک شخص برمیگردد که یا از اول متوجه هستند برای چه قدم برمیدارند.
آنا: به نظر شما افراد که فتنه را به راه انداختند از سالیان قبل برای این اتفاق تربیت شده بودند؟
ابراهیمزاده: این حقیقت را باید پذیرفت که جریان نفوذی که مقام معظم رهبری با تیزبینی و هوشمندی سالها قبل به آن هشدار داده بودند وجود دارد و نمیشود آن را انکار کرد. البته این مربوط به انقلاب اسلامی ایران هم نمیشود، همیشه جریان باطل برای از هم پاشیدن شاکله حق و حقیقت در بین اهل حق نفوذ کرده و اقداماتی را برای از بین بردن جبهه حق انجام داده است.
از طرفی دشمن همیشه دنبال منفذ و شکافی بوده که از آن منفذ و شکاف استفاده کند، بتواند به جامعه اسلامی رخنه پیدا کرده و جبهه اسلام را تضعیف کند، افرادی که فتنه میکنند به دلیل ماهیت فتنه که در جهت تضعیف حق و حقیقت و در نتیجه تضعیف اسلام و انقلاب و مبانی نظام اسلامی هستند، مسلماً طبق خواستههای دشمن گام برمیدارند. از اول انقلاب تاکنون چه بسیار افرادی در درون نظام اسلامی و در جایگاههای مسئولیتی ردههای مختلف قرار داشتند و نفوذی دشمن بودند و برای همین امر هم تربیت میشدند. بنیصدر ملعون یکی از آنها بود یا افرادی که به جرم جاسوسی دستگیر شدند از همین افراد هستند ضمن اینکه باید اذعان کرد افراد مستقیماً تحت تربیت دشمنان برای فتنهگری قرار میگیرند. در جایگاههای مهمی توسط افراد خود با حمایت آنها قرار میگیرند و بعد ایجاد فتنه میکنند.
لازم نیست این افراد بعضاً مستقیماً تحت تربیت غرب، دشمنان نظام اسلامی و منافقین قرار بگیرند. بروز رفتارها، کردارها، داشتن تفکراتی که به اغراض سیاسی و مختلف دشمنان کمک میکند و جبهه دشمن را در رسیدن به اهداف هرچند غیرمستقیم خود کمک کند.
در مسئله فتنه 88 شواهد و حمایت بیگانگان از جمله فتنه و اغتشاشات، این را نشان میدهد که حداقل برنامهریزی گستردهای که از مدتها پیش توسط استکبار جهانی و دشمنان نظام و دین و رهبری و ملت ایران برای براندازی نظام اسلامی ایران طراحی شده بود که البته با عوامل داخلی خود هدایت میکردند، حمایت منافقین در خارج از کشور و حمایت ظاهری مسئولین دولت آمریکا و دیگران از فتنهگران نشان برنامهریزی قبلی را دارد، تشویق به اغتشاش و شورش و تلاش در جهت ساختن شهدای دروغین و غیره حکایت از حرکت آگاهانه داشت. پس از دستگیری عوامل فتنه مشخص شد که بیشتر افراد که درگیر فتنه 88 بودند، همان کسانی بودند که حادثه کوی دانشگاه در 18 تیر 87 را به وجود آورده بودند. این از مسلمات است که برخی از گروههای سیاسی داخل کشور، برخی از سران آنها با گروهک منافقین و انجمن پادشاهی رسانههای اپوزیسیون خارج از کشور، رسانههای غربی همه در یک نکته اشتراک داشتند و متأسفانه هیچکدام دیگری را در این جریان نقد نکردند بلکه همافزایی هم داشتند.
آن نقطه وارد کردن فشار جدی بر مرکزیت نظام یعنی ولایتفقیه بود، اگر غیر از این بود باید برخی از آنها برخی دیگر را بهشدت نقد میکردند. اینکه سران این جریان هیچوقت مطالب رسانههای معاند را که به نفع آنها بود و منعکس میشد را نفی نکردند و موضع روشنی را اتخاذ نکردند، خود دلیل بر این جریان هست که با حرکت حمایتی دشمنان و بیگانگان و رسانههای غربی مخالفتی نداشتند. حال آنکه حرکت آنها برای براندازی نرم یا کودتای مخملی کاملاً مشهود بود و ثابت شد اقدام چهرههای شاخص در فتنه 88 که به آشوب و اغتشاش با گفتار و رفتار بعضی یا سکوت دامن زدند، خواسته یا ناخواسته، ندانسته یا هماهنگی شده اقدام در چارچوب کودتای مخملی بود، طرح تقلب در انتخابات یا تشکیل کمیته صیانت از آرا، چه مفهومی به غیرازاینکه القا کنند، از رأیها حفاظت نمیشود و القا کنند تقلبی در کار هست میتواند داشته باشد، اعلام پیروزی در انتخابات قبل از اتمام انتخابات وسط روز چه مفهومی را القا میکند.
تشویق مردم برای ریختن به خیابانها و اعتراض در صورت عدم موفقیت کاندیدای مورد نظر توسط فرد وابسته به یک تفکر و شخصیت چه مفهومی را میتواند القا کند. اردوکشیهای خیابانی بعد از روشنگریها و سخنرانی معروف مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران چه هدفی را دنبال میکرد بالاخره باید گفت که بعضی از افراد از اول برای این کار تربیت شده بودند و بعضیها گرفتار طراحی دشمن شدند و نتوانستند خارج شوند.
آنا: شما علت بروز اتفاق ۹ دی را چه میدانید؟ آیا این واقعه واکنش نسبت به هتک حرمت امام حسین (ع) و عاشورا بود؟
ابراهیمزاده: حماسه 9 دی به قول مقام معظم رهبری ازجمله کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام گیرد این حماسه کار خدا بود. دست قدرت الهی بود حماسه 9 دی مثل سایر حماسههای انقلاب اسلامی برخاسته از بصیرت بود مردم دشمن را خوب شناختند در موقع مناسب در میدان عمل با حضور در عرصه حماسه خلق کردند.
ایمان و بصیرت مردم در نگاه مقام معظم رهبری و همچنین غیرت دینی جوانان حماسه 9 دی را خلق کرد، هر چند حماسه 9 دی پس از هتک حرمت و اهانت در روز عاشورای 88 به امام حسین علیهالسلام انجام گرفت در حقیقت میشود بیان کرد اهداف پلید دشمن در آن روز بیشتر برای قاطبه مردم مشخص شد.
ظاهر فریبنده به خود گرفتن، دم از حقوق مردم زدن و به دروغ کشته جریان فتنه را برای مردم مشخص کردن، در آن روز برملا شد. دشمن با دست خودش رسوا شد و بهصورت علنی ثابت کردند که اینها برای انتخابات نیست.
اصل اسلام و نظام و رهبری و ولایت را نشانه گرفتند. اصل اسلام یا اصل نظام رهبری که همان ایدئولوژی اسلامی است غرض اصلی اینهاست. اینها برای براندازی نظام و دین از مملکت اسلامی ایران تصمیم گرفتهاند.
در حقیقت کار خدا بود که آن روز حقیقت جریان هدایت شده توسط دشمن برملا شد، پس نمیتوان گفت که مردم آمادگی قبلی نداشتند. نه میتوان گفت مردم آمادگی قبلی برای مقابله با این فتنه را داشتند، منتظر فرصت مناسبی بودند با این حرکت عظیم مردم جواب دشمن را دادند. اینها نمیتوانند مردم را از احساسات دینی خود جدا کنند .مردم ثابت کردند اگر پای به خطر افتادن دین و مقدسات و نظام در کار باشد، همچنان در صحنه حضور دارند. پای اعتقادات میایستند و دفاع میکنند.
آنا: چرا بعضی از خواص آنطور که باید و شاید در مقابل فتنه ۸۸ موضع نگرفتند و سکوت کردند؟
ابراهیمزاده: در مطالب قبلی هم عرض شد عوامل گوناگونی میتواند دخیل باشد یک دلیل عمده عافیتطلبی نسبت به مباحث دین و نظام است عدهای به خاطر همین مطالبی که عرض کردم موضع نگرفتند موضعگیری در مقابل فتنه هزینه دارد که افراد باید پرداخت کنند دلیل دیگری که میتواند وجود داشته باشد علقه و وابستگی قلبی افراد به جریان فتنه 88 بود که نمیتوانستند درون خودشان را بیرون بریزند علاقه قلبی خودشان را بیرون بریزند تنها کاری که میتوانستند بکنند حداقل سکوت کنند دلیل دیگری که باز میتوان برای این مسئله برشمرد وجود افرادی همچون اولاد و نزدیکان برخی از خواص در جریان فتنه بود که مانع ورود و موضعگیری افراد میشد.
دلیل دیگری که میتواند باشد برخی شاید پشت پرده از گردانندگان همین جریان فتنه بودند؛ ولی به دلایل عدیده جرئت بیان و موضعگیری نداشتند، سکوت را بر هر چیز دیگری ترجیح دادند. برخی نیز جرئت اظهارنظر نداشتند، مثل افرادی که در کربلا بودند؛ اما نه طرف یزید را گرفتند و نه طرف امام حسین را. گوشهای دعا میکردند که خدایا به امام حسین کمک کن برخی نیز درک و بصیرت کافی نداشتند، مفهوم عبارت مولا متقین را برعکس گرفته بودند که در بروز فتنهها گوشهنشینی را اختیار کنند در حالی که معنای این عبارت هشیاری و عدم حمایت از فتنهگران است.
آنا: مردم در فتنهها چه باید کنند؟
ابراهیمزاده: راههایی برای خروج از فتنه در روایات و عبارات بزرگان توصیه شده علاوه بر رعایت تقوای الهی که خود تقوا داشتن کمک میکند انسان گرفتار فتنهها نشود. حضرت علی(ع) در خطبه 183 میفرماید پس اصل اول رعایت تقوای الهی است، دوم باید بصیرت سیاسی خود را تقویت کنیم تا گرفتار فتنهها نشویم. جریانها را باید شناخت، یکی از اصول مسلمی است که باید داشته باشیم، مردم مراکز فتنه را باید بشناسند و اهداف آنها را افشا کند، ثبات قدم داشته باشند، از بروز احساسات به هنگام فتنهها پرهیز کنند، بر اصول و معیارها بهجای شخصیتها تکیه داشته باشند، معیارها را خوب بشناسند، بر آن معیارها تکیه کنند، از روی افراد گرایش پیدا نکنند، از اختلاف و پراکندگی و برتریطلبی پرهیز کنند، به امام حق و رهبری صالح به هنگام پیدایش فتنه رجوع کنند.
در نظام اسلامی هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری ثابت کردند که هرکسی گوش بهفرمان رهبری بود، علامه حسنزاده عاملی فرمودند گوشتان به دهان رهبری باشد چون گوش رهبری به دهان حجت ابن الحسن المهدی است. در طول این 40 سال ثابت شده که اگر گوش بهفرمان رهبری نظام اسلامی بودیم از فتنهها نجات پیدا میکنیم، از ولایت جدا نشویم، همیشه هر راهی هر مسیری که ولایت انتخاب میکند، اگر با آن مسیر حرکت کنیم انشاءالله گمراه نخواهیم شد.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/