دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 13:00
در همایش ارتباط دانشگاه با صنعت مطرح شد

معاون وزیر علوم: دانشجویان کارشناسی در موضوع ارتباط با صنعت فراموش شده‌اند/ سردار آهاری: پدافند غیرعامل حوزه‌های غیرنظامی را نیز در برمی‌گیرد

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست ارتباط صنعت با دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها از ظرفیت دانشجویان کارشناسی برای ارتباط با صنعت استفاده نمی‌کنند، گفت:«باید این دفتر، دفتر ارتباط با تقاضا نام‌گذاری می‌شد، زیرا صنعت تنها اشاره به حوزه‌های صنعتی ندارد و حوزه‌هایی مثل علوم پایه و علوم انسانی نیز می‌توانند در این دفتر مشارکت فعال داشته باشند .»
کد خبر : 54780

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، همایش مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها صبح امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.


در این برنامه دکتر فرهاد گلستانی‌فرد، مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم و دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری این وزارتخانه، دکتر مسعود شفیعی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، سردار داوود رسولی آهاری، معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیر عامل کشور و روسای کارگروه‌های مختلف وزارت علوم برگزار شد.


در ابتدای مراسم گلستانی‌فرد گزارشی از فعالیت‌های کارگروه‌های مختلف نظیر کارگروه دریایی، کارگروه آی سی تی، کارگروه محیط زیست، کارگروه نفت و کارگروه زیست و فناوری ارائه داد.


او تاکید کرد: «باید ابتدا اسناد بالادستی به نحوی تنظیم شوند تا سازمان‌های مختلف را با نیازسنجی منافع کشور درگیر این فرآیند کنند.»


مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت عتف افزود: «تا کنون بیش از 20 مورد تفاهم نامه بین معاونت پژوهش و فناوری و سایر نهادها امضا شده است.همچنین کمیته‌های مختلفی در این شورا نظیر کمیته‌های سنجش از دور، زیستی، پرتوی، سایبری، آینده پژوهی و ... فعالیت می‌کنند.»


ارتباط با صنعت حوزه علوم پایه و علوم انسانی را نیز در برمی‌گیرد


در ادامه مراسم احمدی ضمن ابراز امیدواری از گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها گفت: «یکی از وظایف اصلی وزارت علوم پر کردن خلا موجود در نظام علمی است. از لحاظ ساختار علمی خوشبختانه کشور وضعیت قابل قبولی دارد، توانمندی پژوهشی آموزشی خوبی در اختیار کشور است. اما از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده. باید بررسی کرد که آیا پژوهش در حوزه تقاضا نقش خود را چگونه ایفا کرده است.»


او خاطر نشان کرد: «با توجه به اینکه مدیران صنعت با چالش‌های این حوزه آشنایی دارند باید با ریشه‌یابی بررسی کنند که آیا دانشگاه و موسسات آموزشی نقش موثری در حل مشکلات دارند یا خیر. همچنین نیروهایی که تربیت می‌شوند چقدر توانمندی لازم برای رفع نیازهای کشور را دارند.»


احمدی تصریح کرد: «باید این دفتر، دفتر ارتباط با تقاضا نام‌گذاری می‌شد، زیرا صنعت تنها اشاره به حوزه‌های صنعتی ندارد و حوزه‌هایی مثل علوم پایه و علوم انسانی نیز می‌توانند در این دفتر مشارکت فعال داشته باشند. چون صنعت به معنی مکانیکی، مد نظر نیست بلکه منظور تقاضا است. دفاتر دانشگاه‌ها و مراکز جامع باید تمام حوزه‌های انسانی هنر و علوم پایه را نیز زیر پوشش قرار دهند.»


او عنوان کرد: «سوق دادن مجموعه نظام آموزشی عالی و نظام علمی به سمت مرتفع کردن نیازهای کشور از اولویت‌های وزارت علوم است. زیرا در دنیا صنعت و تقاضا پیش برنده و حرکت دهنده علم هستند.»


«با توجه به اینکه از 4/8 میلیون دانشجویان کشور تنها نزدیک به 700 الی 800 هزار نفر( حدود 20 درصد ) متعلق به تحصیلات تکمیلی هستند و حجم بسیار زیادی را دانشجویان لیسانس تشکیل می دهند. متاسفانه دانشگاه‌ها از این ظرفیت بیشمار استفاده بهینه نکرده‌اند.»

معاون وزیر علوم استفاده نکردن از ظرفیت دانشجویان مقطع کارشناسی را یکی از معضلات موجود دانست و گفت: «با توجه به اینکه از 4/8 میلیون دانشجویان کشور تنها نزدیک به 700 الی 800 هزار نفر( حدود 20 درصد ) متعلق به تحصیلات تکمیلی هستند و حجم بسیار زیادی را دانشجویان لیسانس تشکیل می دهند، متاسفانه دانشگاه‌ها از این ظرفیت بیشمار استفاده بهینه نکرده‌اند.»


احمدی اظهار کرد: «دانشجویان کارشناسی تقریبا فراموش شده‌اند اگر چه که باید به گسترش تحصیلات تکمیلی اندیشید اما این به این معنی نیست که از دانشجویان کارشناسی غافل شد بلکه باید از تمام ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده کرد چون نوآوری در صنعت تنها از طریق دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت نمی‌گیرد. باید رویکردی ایجاد کرد که فضای نوآوری در دانشگاها و بهره‌وری از بدنه اصلی دانشگاه انجام شود و برای این کار باید رویکرد نظام آموزشی و نگرش استادان و مدیران تغییر پیدا کند.»


او تصریح کرد: «به عنوان مثال در نظام آموزشی کانادا بر روی دانشجویان کارشناسی بسیار بیشتر از سایر دوره‌ها تمرکز شده است. زیرا این طیف از دانشجویان ظرفیت بسیار زیادی برای حل مسائل و مشکلات دارند به عنوان مثال خروجی‌های مقطع کارشناسی می‌توانند ورودی اغلب شرکت‌های اسپیناس باشند.»


در ادامه معاون پژوهش وزیر علوم به تفاهم نامه‌های مهم شورای عتف اشاره کرد و گفت: «به عنوان مثال اخیرا قرارداد ازدیاد برداشت از میادین نفتی با وزارت نفت امضا شد 30 میدان نفتی، 5 مرکز دانشگاهی و 4 مرکز پژوهشی در این قرار داد دخیل هستند. همچنین در حوزه صنعت قرارداد پسا دکتری صنعت امضا شد تا فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری با هزینه صنعت بتوانند پسا دکتری خود را اخذ کنند. همچنین استادان بتوانند در حوزه صنعت از فرصت‌های مطالعاتی بهره‌مند شوند.»


احمدی در پایان خاطر نشان کرد: «باید در حوزه دانشگاه اهتمام جدی برای اجرایی شدن این 20 تفاهم نامه به کار گرفته شود زیرا هدف این است که دانشگاه‌ها رویکردی را اتخاذ کنند که تحصیلات تکمیلی هدفمند شود و به سمت حل مشکلات پیش رود. همچنین باید مدلی فراهم شود که بدنه عظیم دانشگاه یعنی دانشجویان مقطع کارشناسی نیز ارتباط خود را با صنعت گسترش دهند. دانشگاه‌ها باید از ظرفیت‌هایی که در ستاد وزارتخانه فراهم شده استفاده بهینه را داشته باشند.»


در ادامه این همایش مسعود شفیعی ضمن اشاره به اینکه در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است گفت: «هنوز این مسئله در ایران بومی‌سازی نشده است و باید با ارتقای آئین‌نامه‌ها ارتباط صنعت و دانشگاه را ارتقا داد تا صنعت و دانشگاه به هم نزدیک شوند. همچنین باید بخش خصوصی نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند.»


او ضمن اشاره به 2 مدل مرسوم در دنیا برای ارتباط صنعت و دانشگاه یعنی مدل‌های DUI و STI گفت: «باید یک مدل بومی برای کشور ارائه کرد.»


پدافند غیرعامل تنها مباحث نظامی نیست


سپس داوود رسولی آهاری گزارشی از کمیته‌های پدافند غیر عامل وزارت عتف ارائه کرد و گفت: «از سال 1381 با تدبیر مقام معظم رهبری سازمان پدافند شکل گرفت و پس از تدوین سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تأیید مقام معظم رهبری سال گذشته اساسنامه پدافند غیر عامل اعلام شد. باید به این نکته توجه داشت که منظور از پدافند غیر عامل مباحث نظامی نیست، بلکه تمامی حوزه‌ها از جمله اقتصاد، سایبر و... را شامل می‌شود. به عنوان مثال هم‌اکنون 25 شرکت در حوزه سایبر در این سازمان فعالیت می‌کنند.»


او افزود: «سازمان پدافند این درخواست را از تمامی دانشگاه‌ها دارد که در حوزه‌های مختلف بر مبنای تهدید محور بودن مشارکت داشته باشند. زیرا امروزه دنیا به سمتی پیش رفته است که از طرق دیگری به غیر از طرق نظامی قدرت خود را نشان می دهند و درگیری‌ بین کشورها دیگر درگیری نظامی نیست بلکه درگیری کنونی در کشورهای مستقل درگیری‌های دانشگاه‌ها است.»


در ادامه این همایش کارگروه‌های دریایی، ICT، نفت و انرژی، محیط‌‌ زیست و انرژی‌های نو، زیست فناوری و هوا و فضا برنامه و اقدامات خود را تشریح کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته