قیمت خودرو به کدام سمت میرود؟/ عرضه قطره چکانی خودروسازان به بازار
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت و معدن گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طبق بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی سه خودورساز بزرگ کشور به بورس در هشت ماهه امسال مجموع کل تولید آنها حدود 567 هزار دستگاه بوده است که از این تعداد حدود 415 هزار دستگاه به فروش رسیده است.
بنابراین سه خودورساز ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو حدود 152هزار دستگاه کمتر از مجموع کل تولیدی خود را به فروش رساندهاند.
تفاوت آماری بوجود آمده در میزان تولید و فروش و دپوی دهها هزار خودرو در پارکینگ خودورسازان در اذهان عمومی موضوع داغ احتکار خودور توسط غولهای جاده مخصوص را پررنگ میکند.
گرچه خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع احتکار را رد کرده و دپوی خودروها را معلول علت کسری قطعات، مشکلات شماره گذاری، انتظار برای حمل به مقاصد شهرستانی برای تحویل به مشتریان آن مناطق میدانند اما برخی از کارشناسان بر این باورند که سیاست ضد تولید قیمت گذاری دستوری منجر به انباشت خودرو در پارکینگ خودروسازان میشود چرا که غولهای جاده مخصوص در کنار تحمل فشار ناشی از تورم نمیتوانند با فروش تولیدات خود به قیمت بازار ضررهایشان را پوشش داده و جبران کنند.
عدهای دیگر نیز دلیل دپوی خودروها در پارکینگ خودروسازان را به سیاست آنها برای برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا نسبت میدهند چرا که با کمبود عرضه مجدد قیمتها رشد کرده و شرکتهای خودروسازی میتوانند از این موضوع منتفع شوند.
در این گزارش به بررسی جزئیات فروش هشت ماهه 3 خودرو ساز بزرگ کشور میپردازیم تا تفاوت آماری بین میزان تولید و فروش هر یک به تنهایی مشخص شود.
رشد 20 درصدی فروش ایران خودرو
شرکت ایران خودرو به عنوان اولین شرکت پیشتاز در فروش خودرو در بین خودروسازان، از ابتدای سال تا پایان آبان حدود 268 هزار و 661 دستگاه خودرو را به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 20 درصدی داشته است.
ایران خودرو در هشت ماهه امسال حدود 291 هزار و 234 دستگاه محصول را به تولید رسانده است.
با این حال ایران خودرو 22 هزار و 573 دستگاه محصول خود را به بازار عرضه نکرده است.
پرفروشترین محصول ایران خودرو در هشت ماه امسال گروه پژو با تیراژ بالغ بر 209 هزار دستگاه بوده است. البته دنا و سمند به ترتیب در ردههای دوم و سوم پرفروشترین محصولات این شرکت قرار دارند.
کم استقبال ترین محصول ایران خودرو تا پایان آبان ماه به دستگاه سوزوکی ویتارا (تنها یک دستگاه از این محصول به فروش رفته و تولید آن سال گذشته متوقف شده بود) اختصاص دارد.
افت بیش از 30 درصدی فروش سایپا
سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال تا پایان آبان ماه حدود 209 هزار و 534 دستگاه تولید کرده است.
با نگاهی به فروش محصولات سایپا در مییابیم که این شرکت خودروساز در هشت ماه امسال 185 هزار و 212 دستگاه محصول را فروخته است.
بنابراین شرکت خودروسازی سایپا 24 هزار و 322 دستگاه از تولیدات خود را نفروخته و دپو کرده است.
در سبد محصولات به فروش رفته سایپا، محصول تیبا با تیراژی بالغ بر 140 هزار دستگاه در صدر فهرست پرفروشترین های این شرکت جای گرفته است.
پس از تیبا، خوردو پراید که تولید آن از مرداد امسال متوقف شده است در رده دوم پرفروشترین های سایپا قرار دارد.
کم فروشترین محصول شرکت سایپا نیز سراتوست که البته تولید آن ماههاست متوقف شده است.
بررسی آمار فروش خودروسازی سایپا در هشت ماهه امسال نشان میدهد که میزان فروش این شرکت نسبت به هشت ماه سال 98 بیش از 30 درصد افت داشته است.
کاهش 4 درصدی فروش محصولات پارس خودرو
پارس خودرو به عنوان سومین غول جاده مخصوص در هشت ماهه امسال 66 هزار و 76 دستگاه خودرو تولید کرده است و از این تعداد 55 هزار و 541 دستگاه را در مدت مذکور به فروش رسانده است.
بنابراین با یک حساب سرانگشتی در مییابیم که شرکت پارس خودرو از ابتدای سال تا پایان آبان ماه 10 هزار و 535 دستگاه از تولیدات خود را به فروش نرسانده است.
همچنین بررسی میزان فروش این شرکت در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش 4 درصدی تولیدات آن خبر میدهد.
خانواده ایکس 100 با سهمی کمتر از 22 هزار دستگاه پرفروشترین محصول پارس خودرو شناخته شده است.
دومین محصول پرفروش پارس خودرو خانواده 200 Q بوده است.
همچنین محصولات رنو با فروش 3 هزار دستگاه و محصولات برلیانس با میزان فروش 2 هزار و 500 دستگاه در رتبههای بعدی فروش شرکت پارس خودرو قرار گرفتهاند.
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/