دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1399 - 15:00
به بهانه روز دانشجو؛

بازار داغ کلاس مجازی و تلاش فناوری برای کمک به دانشجویان/ تلفن همراه، دستیار اساتید در تدریس

شانزدهم آذر برای بسیاری از دانشجویان نماد پیگیری مطالبات است. ارتقای تجهیزات و زیرساخت‌های فناوری در دانشگاه می‌تواند یکی از این مطالبات باشد.
کد خبر : 546195
Untitledف-1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امروزه فناوری به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی دانشگاهی دانشجویان تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از دانشگاه‌ها از عناصر استاندارد و رایجی همچون شبکه اینترانت، ایمیل اختصاصی و کاتالوگ قابل جستجو کتابخانه و... در فضای دانشگاه برخوردار هستند، اما انتظار می رود در آینده نه چندان دور رویکردهای نوآورانه‌تری در دانشگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد. در این گزارش مروری بر استفاده‌های فناوری در فضای دانشگاه خواهیم داشت.


دسترسی فراگیر


دانشگاه‌ها وظیفه دارند تا حد امکان فراگیر باشند. اهمیت این مسئله خصوصاً پس از دوران کووید-19 آشکارتر شده است. ازین‌رو محیط‌های پژوهشی باید برای ارائه دسترسی بیشتر به دانشجویان و معلولان از فناوری‌های مختلف بهره ببرند. امروزه دانشگاه‌ها تمرکز زیادی بر دسترس‌پذیری خود دارند و دوره‌های آنلاین بسیاری را برگزار می‌کنند و ارائه سخنرانی‌های ضبط‌شده به دانشجویان امری عادی مبدل شده است. با این وجود انتظار می‌رود روش‌هایی نوین در ضبط برنامه‌های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد و از تمام  ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده شود.



یکی از این فناوری‌ها Lecture Capture  نام دارد که به طور تخصصی سخنرانی‌ها را همراه با اسلایدها، صدای سخنران، و گاهی اوقات بخش‌هایی از ویدئوی سخنرانی ضبط می‌کند. دانشجو باید بتواند هنگام شنیدن یا تماشای گفته‌های اساتید به منابع و مراجع دیگر تحقیق از طریق لینک‌های Pop-up دسترسی پیدا کند. در جهان امروز، صحبت کردن بدون منبع قابل قبول نیست. روزانه بی‌شمار ادعای ساختگی مطرح می‌شود و افراد حتی چیزهایی بدیهی همچون سودمندی واکسن را زیر سوال می‌برند. بنابراین وجود پیوند به منابع معتبر اهمیت دارد.



ذخیره‌سازی سخنرانی با بالاترین کیفیت ممکن کمک می‌کند تا همه دانشجویان و پژوهشگران، از جمله افراد خارج از دانشگاه(به دلایل مختلف از جمله همه‌گیری) از برنامه‌های درسی عقب نمانند و البته هر زمان که خواستند بتوانند به مطالب دسترسی پیدا کنند. دیگر دوران صرفاً تکیه بر فایل‌های صوتی به پایان رسیده است. اما باید ضمناً دقت کرد که فیلم‌ها روی دستگاه‌های مختلف کار کنند و شامل زیرنویس باشند تا به ویژه برای دانشجویان کم‌شنوا یا افرادی که انگلیسی زبان دوم آنهاست مفید باشد.


ابزارهای افزوده‌شده


معمولاً سرویس‌دهندگان فناوری تلاش می‌کنند محیط‌های دیجیتالی را تا جای ممکن سبک عرضه کنند تا افراد حتی با پایین‌ترین سرعت پهنای باند نیز بتوانند به محتوا دسترسی داشته باشند. با این حال در جهان حاضر و زمانی که فناوری نسل پنجم موبایل عمومی شده است، مشکل سرعت به زودی برای همیشه برطرف خواهد شد.


ابزارهایی همچون Blackboard Ally می‌تواند در محیط‌های یادگیری مورد استفاده قرار گیرد و دسترسی بیشتری را برای محتوای کلاس‌های دیجیتال فراهم کند. این ابزار از الگوریتم‌ یادگیری ماشین برای ارائه خودکار محتوای فوری استفاده می‌کند و دارای قالب‌هایی همچون HTML ، audio ،ePub الفبای نابینایان و فایل‌های پی‌دی‌اف و... است. نقطه مثبت دیگر این قبیل ابزارها این خواهد بود که برای برگزارکنندکان دوره‌ها و سخنران‌ها امکان امتیازدهی و دسترسی به بازخوردها را فراهم آورد تا بفهمند در آینده با محتوای خود چه کارهای می‌توانند انجام دهند.



SensusAccess ابزار دیگری است که کمک می‌کند دانشجویان و اساتید بتوانند اسلایدها، یادداشت‌های سخنرانی و کتب و جزوه‌های خود را به طیف وسیعی از رسانه‌های دیگر از جمله کتب صوتی، کتاب الکترونیکی و کتب بریل دیجیتالی تبدیل کنند. در عصر حاضر، دسترسی نداشتن به متن خالص قابل قبول نیست. بنابراین سرویس‌هایی همچون SensusAccess می‌توانند اسنادی مانند فایل‌هایPDF صرفاً تصویری، عکس‌های فشرده شده  JPG و فایل‌های ارائه  PowerPoint  را به فرمت‌های قابل دسترس‌تری تبدیل کنند که قابل ویرایش باشد و کار روی متن‌شان امکان‌پذیر باشد. به عنوان مثال باید بتوان یک تصویر PDF یا JPEG را به یک سند Word یا حتی فایل MP3 یا کتاب الکترونیکی تبدیل کرد.


 برنامه‌های تلفن همراه برای سهولت و ایمنی بیشتر زندگی دانشجویی


به نظر می‌رسد طراحی اپلیکیشن ویژه دانشگاهی برای دانشجویان مفید باشد. این برنامه‎ها می‌توانند تمام نیازها و مسائل مرتبط با دانشجو(از حوزه‌های مورد علاقه گرفته تا درس‌های در حال مطالعه، محل سکونت و...) را تحت پوشش قرار دهند. در اروپا برخی از دانشگاه‌ها با استفاده از چنین برنامه‌هایی به دانشجویان کمک می‌کنند در فضای دانشگاهی محیطی امن‌تر را تجربه کنند.



برای مثال اگر دانشجویان شهرهای غریب در جایی داخل دانشگاه(یا حتی خارج از دانشگاه) احساس خطر کنند می‌توانند با ارسال هشدار "خطر" به نیروهای حراست دانشگاه، آنها را نسبت به خطر قریب‌الوقوع و جزئیات مکان فعلی‌شان آگاه کنند. همچنین چنین برنامه‌ای می‌تواند به مدیریت زمانبندی‌های دانشجو کمک کند و  به آنها امکان دهد تا زمانی را که باید در مکانی مشخص حضور پیدا کنند تعیین کند. اگر آنها در زمان معین سر کلاس حاضر نشوند و موقعیت جغرافیایی گوشی با محل حضور آنها یکسان نباشد، به دانشجو هشدار داده شود(تا فرضاً از خواب بیدار شود یا...).   


کاربرد رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه


بسیاری از دانشگاه‌ها برای حضور در رسانه‌های مجازی، دارای حساب در شبکه‌های اجتماعی معروف مانند توییتر و فیسبوک و اینستاگرام و... هستند. در عین حال سایت‌هایی مانند LinkedIn نیز وجود دارد که به طور کلی پژوهشگران در آن عضویت دارند و با هم ارتباط برقرار می‌کنند. اما ایده بهتر، ایجاد یک شبکه آنلاین اجتماعی ویژه دانشگاه است. برای مثال دانشجویان دانشگاه مونترئال کانادا دارای شبکه اجتماعی به نام UniYu هستند که متشکل از گروهی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه است.



در این شبکه، یادداشت‌های کلاسی به اشتراک گذاشته می‌شود و افراد نسبت به کلاس‌های مختلف مشاوره می‌دهند و همچنین در مورد فعالیت‌های فوق‌برنامه و برنامه‌های گروهی و اجتماعی و به طور کلی در ارتباط با رویدادهای دانشگاه و اطراف آن اطلاع‌رسانی می‌کنند. UniYu در سال‌های اخیر قابلیت‌های خود را گسترش داده است و دانشجویان می‌توانند از آن برای خرید و فروش کتاب، یافتن آپارتمان برای اجاره یا پیدا کردن هم اتاقی و حتی ارسال نظرات در مورد جاذبه‌های محلی استفاده کنند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته