خدمتی که سؤالات دشوار سازمان سنجش به جیب موسسات کنکوری میکند/ طراحی سؤالات فقط از کتاب درسی باشد
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اخیراً تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را در دستور کار قرار دادهاند که بر اساس آن سؤالات کنکور باید از کتب درسی طرح شود.
در متن این طرح که البته هنوز تصویب نشده، آمده است: «وزارت علوم تحقیقات و فناوری موظف است با هماهنگی وزارت آموزشوپرورش به نحوی برنامهریزی کند که تمام سؤالات کنکور سراسری از سال 1400 به بعد تا زمان لغو فراگیر کنکور در تمام رشتههای تحصیلی برای ورود به انواع دانشگاهها در تمام مقاطع، صرفاً از متن کتابهای درسی رسمی منتشر شده توسط وزارت آموزشوپرورش استخراج و طراحی شود و طرح هرگونه سؤال خارج از متن کتاب به بهانههای مختلف که مستلزم استفاده از کتابها، معلمان و آزمونهای مؤسسات آموزشی فعال در حوزه کنکور است، ممنوع است.»
به نظر میرسد که نگرانی نمایندگان از روند تحصیلی رتبههای برتر کنکور نشئت گرفته است. به گفته نمایندگان مجلس؛ «طرح سؤال خارج از متن کتب رسمی به بهانه هماهنگی مفهومی، دانش آموزان را مجبور به تحمل هزینههای هنگفت کرده، خانوادههای بیبضاعت زیادی از این مسابقه جا میمانند و در عوض مافیای مؤسسات و ناشران کمک آموزشی ثروتمندتر میشوند. عدالت آموزشی حکم میکند دسترسی دانشآموزان سیستانی یا تهرانی به منابع کنکور یکسان باشد اما نتایج سالهای متمادی کنکور نشان میدهد قریب به اتفاق رتبههای برتر کنکور از میان دانشآموزان مدارسی هستند که علاوه بر کتابهای رسمی و کلاسهای رسمی دهها کتاب و کلاس غیررسمی دارند و عجیب آنکه هماهنگی نانوشتهای میان طراحان سؤالات کنکور و این مؤسسات و ناشران کمک آموزشی وجود دارد و همین مسئله است که سالها مانع حذف کامل کنکور نیز شده است.»
هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان کنکور نسبت به سؤالات انتقاد دارند و آن را دشوار میدانند. اما ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره معتقد است: تعریف سختی و دشواری از دید داوطلب با دید سنجش متفاوت است. وی میگوید: ما با نگاه علمی این سختی و دشواری را تعریف میکنیم.
نمره عمده داوطلبان کنکور در پاسخ به سوالات زیر 10 درصد است
شاید لازم باشد در این میان به نمرههایی که داوطلبان کنکور کسب میکنند بپردازیم. عملکرد داوطلبان گروه علوم ریاضی و فنی در سال 98 نشان میدهد که بهصورت میانگین در درسهای مختلف نمره کمتر از 10 درصد کسب کردهاند.
در کنکور 98 گروه ریاضی حدود 50 هزار نفر در درس ریاضی درصد صفر و منفی 2.1 کسب کردهاند. در این گروه تنها 10 نفر در درس ریاضی و 31 نفر در درس فیزیک نمره 100 درصد به دست آوردهاند. همچنین آمارها نشان میدهد که میانگین درصدها در همه دروس زیر 20 درصد است.
عملکرد داوطلبان گروه تجربی سال 98 نیز بیانگر آن است که میانگین نمره داوطلبان در درس ریاضی 6.7 درصد بوده است. 100 هزار و 336 داوطلب از درس زیست شناسی نمره منفی به دست آوردهاند. میانگین داوطلبان در این درس 14.8 درصد بوده است.
داوطلبان این گروه در درس ادبیات میانگین 17.8 درصد، در درس عربی میانگین 18.5 درصد، در درس معارف میانگین 29.5 درصد، در درس زبان عمومی 12.5 را به دست آوردهاند و در دروس اختصاصی زمینشناسی، ریاضی، زیستشناسی، فیزیک و شیمی به ترتیب درصدهای 2.7، 6.7، 14.8، 7.7 و 12.3 را کسب کردهاند.
همچنین بررسی عملکرد داوطلبان گروه علوم انسانی در سال 98 نشان میدهد که بیشتر داوطلبان این گروه به کمتر از 10 درصد سؤالات پاسخ صحیح دادهاند. نمره میانگین داوطلبان در ادبیات 8.7 درصد، عربی 11 درصد، معارف 15.3 درصد و زبان عمومی 2.7 درصد بوده است. بررسی دروس تخصصی ریاضی، اقتصاد، ادبیات فارسی تخصصی، زبان عربی تخصصی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی بیانگر این است که نمره داوطلبان بهصورت میانگین در حد 4.9، 15.7، 7.9، 9، 12.7، 10.4، 4.3 و 19.5 درصد بوده است.
عملکرد داوطلبان کنکور در سالهای 97 و 96 نیز مشابه همین نمرات بوده است. بنابراین داوطلبان سه گروه آزمایشی اصلی معمولاً نمیتوانند به سؤالات کنکور به میزان مناسبی پاسخ دهند. این عملکرد نامناسب دو علت را به ذهن متبادر میکند. اول اینکه ممکن است داوطلبان از توانایی علمی مناسبی برخوردار نیستند و نمیتوانند به سؤالات پاسخ دهند. دلیل دوم این است که شاید دشواری سؤالات بهگونهای است که داوطلبان از عهده پاسخ به آن برنمیآیند. بااینحال عدهای ازجمله نمایندگان مجلس معتقدند که سؤالات باید از کتب درسی طرح شود و طراحان به بهانه طرح مفهومی سؤالات، به منابع خارجی پناه نبرند.
حذف کنکور چاره قطعی کار
همانطور که در طرح نمایندگان مجلس هم به آن اشاره، اقدام به طراحی سوال از داخل کتب درسی باید تا پیش از لغو کنکور باشد. کنکوری که کاسبی بزرگی برای برخی به راه انداخته تا با تاسیس موسسات رنگارنگ از دغدغه خانوادهها جیب خودشان را پر کنند.
البته در هفته گذشته و در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور تصمیم تازهای در خصوص حذف کنکور گرفته شد و مقرر شد تا سهم سوابق تحصیلی در ارزیابی ورود به دانشگاه به 60 درصد افزایش یابد و آزمون کنکور فقط 40 درصد سهم داشته باشد. امید که سازمان سنجش هم انفعال را کنار گذاشته و با طراحی اقدامات مشابه و ارائه راهکارهای مناسب به همراهی کردن ستاد نقشه جامع علمی کشور پروژه حذف کنکور بپردازد.
حال باید دید سازمان سنجش در نخستین گام مبارزه با غول کنکور و حامی اصلی آن یعنی موسسات کنکوری، چطور عمل میکند و آیا حاضر است با اجرای طرح مجلس نسبت به ساده سازی سوالات اقدامی انجام دهد؟ بدون شک این گام که هدف اصلی آن مبارزه با مافیای کنکور است میتواند زمینه ساز مناسبی برای حذف قطعی و همیشگی کنکور باشد.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/