دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در بانکهای تازه تاسیس صورت گرفته است

رونق وام با سود 36 درصد

به تازگی برخی موسسات اعتباری و بانک‌های تازه تاسیس طرح عجیبی را برای پرداخت تسهیلات به مشتریان راه‌اندازی کرده‌اند.
کد خبر : 5415

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، هم اکنون اغلب بانک‌ها پرداخت تسهیلات به مشتریان را به داشتن گردش مالی در همان شعبه منوط می‌کنند. با این حال هستند مشتریانی که نه تنها حسابشان در آن بانک گردشی ندارد، بلکه حتی ممکن است در آن بانک حسابی هم نداشته باشند.


بانک‌ها و موسسات اعتباری برای این مشتریان چاره‌اندیشی کرده‌اند. در این روش، مشتری مبلغی را در بانک یا موسسه سپرده‌گذاری می‌کند و در مدت زمانی کوتاه معادل رقم سپرده‌گذاری را وام دریافت می‌کند.


هر چه زمان سپرده‌گذاری بیشتر باشد، مبلغ وام پرداختی هم بیشتر می‌شود، به طوری که سقف این وام می‌تواند تا دو برابر سقف سپرده افزایش یابد.


آنچه در زمان پرداخت این نوع تسهیلات به مشتری گفته می‌شود، این است که نرخ سود وام حداکثر 14 درصد است، اما برای سپرده‌های با ارقام بالا، این نرخ سود کاهش می‌یابد.


نکته اساسی در پرداخت این نوع وام آن است که مشتری نمی‌تواند اصل سپرده خود نزد بانک را تا پایان تسویه وام خارج کند. از سوی دیگر، به این نوع سپرده‌ها یا اصولا سودی تعلق نمی‌گیرد یا اینکه سود آنها بسیار ناچیز است.


چیزی که در این میان مشتری را جلب می کند، پیشنهاد دریافت سود 14 درصدی بابت وام است،‌در حالی که عملا مشتری در این روش دست کم سود 22 درصد سالیانه سپرده را هم دریافت نمی‌کند.


این نوع پرداخت وام که این روزها در موسسات اعتباری مجاز و غیرمجاز رونق دارد و برخی بانک‌های تازه تاسیس هم به مناسبت‌های مختلف آن را ارائه می‌کنند، در ظاهر سود 14 درصدی دارد، اما در عمل سود آن 36 درصد است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته