توضیح کلی درباره محصول؟
- عنوان مرکز ما «مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی» و حدوداً دو سال پیش شروع به فعالیت کرده و تا الان 12 محصول را در اِشل NBC یعنی در واقع حداقل محصول پذیرفتنی که میتواند وارد بازار شود و به دست مشتری برسد، محصولات را به آنجا رسانده و الان در حال حاضر 24 توسعه محصول دارد در مرکز آیکَن اتفاق میافتد.
هدف و رسالت مرکز آیکن این است که نقش یک پل را بین صنعت و دانشگاه داشته باشد. از سمتی کمک کند به افرادی که ایده دارند در دانشگاهها و پژوهشگاهها یعنی اساتید و دانشجویانی که ایدههایی دارند که میتوانند با زیرساختهای موجود در آیکن اینها را چند قدم جلو ببرند و به بازار نزدیک کنند.
به این شکل که عموماً در آزمایشگاههای دانشگاهها کار وقتی جلو میرود و در اِشل آزمایشگاهی به نتیجه رسیده میشود، بعدش امکان برداشتن قدمهای بعدی برای اینکه بتوانیم صنعت را مجاب کنیم و اصطلاحاً اثبات فناوری کنیم برای صنعت، وجود ندارد. یعنی در واقع صنعت فهمی از اینکه در یک آزمایشگاهی یک نتیجه علمی حاصل شده باشد واقعاً ندارد و بهنحوی در تمام دنیا هم به همین شکل است.
با توجه به اینکه در شرایط آزمایشگاهی یک چیزی جواب میگیرد، امکان اینکه در اشل صنعتی جواب نگیرد خیلی زیاد است و اساساً این دوتا به همدیگر خیلی متفاوت است.
ما یک فضایی را فراهم کردیم در هفت حوضه فناوریهای پلتفرمی که در حوزه فناوری نانو وجود دارند که این هفت حوزه شامل نانومواد، نانوپوشش، پلاسمای سرد، نانوالیاف، اینترالکترونیک، کَویتیشن یا فناوری کویتاسیون و اولتراسونیک.
در واقع در این حوزههای فناوری که عرض کردم، ما زیرساختهای از اِشل آزمایشگاهی تا نیمهصنعتی در اختیار توسعهدهندههایمان که همان صاحبان ایده که از سمت دانشگاه هستند میگذاریم و در کنارش به آنها کمک میکنیم، مشاورههای کسب و کاری و فنی را در اختیار اینها میگذاریم.
صاحبان این پلتفرمها یا این زیرساختها که همان شرکتهای توسعهدهنده این فناوریها هستند هم کنارشان هستند و معمولاً قراردادهای سهجانبهای بین آیکن و آن فرد توسعهدهنده و شرکت نوشته میشود.
وظیفه و رسالت آیکن این است که منافع آن فناور و آن کسی که صاحب ایده است را تأمین کند و کمک کند که منافع او در بلندمدت تأمین شود. شرکت هم بر مبنای آوردهای که دارد از آن ایده در انتهای کار سهم برمیدارد و نهایتاً یک محصولی توسعه پیدا میکند و بعد هم میرویم در فاز اینکه برای او بازاریابی کنیم و بفروشیم.
بازاریابی و فروش هم الزاماً به این معنی نیست که ما میبریم در بازار میفروشیم بلکه بر مبنای همین مثالی که برای شما زدم، فرض کنید الان یک کاور بالشی داریم یا کاورهایی داریم که کلاً میتواند در کالای خواب استفاده شود با این هدف که ضد حساسیت باشد.
شرکتهای تولیدکننده کالای خواب را دعوت میکنیم، این فناوری را به آنها عرضه میکنیم و هر کدام که تمایل داشته باشند، میتوانند دانش فنی را یا بخرند یا با کسی که صاحب دانش فنی است وارد مدلی از مشارکت در تولید شوند و محصول جدید را وارد بازار کنند.
یعنی به عنوان یکی از محصولات سبد محصولات خودشان، یک محصول فناوری نانو هم اضافه کنند. بیشتر مدلها به این شکل است.
از سمت دیگر نیازهایی که از سمت صنعت میآید را هم ما پوشش میدهیم. مثلاً فرض کنید در صنعت مواد غذایی و آرایشی بهداشتی، یک صنعتی میآید و اظهار میکند که در بستهبندی محصولش، بار میکروبی بالاست.
ما بر مبنای توانمندی که در آیکن هست، طراحی آزمون میکنیم. بار میکروبی محصول را فرض کنید با فناوری پلاسمایی سرد سعی میکنیم کاهش دهیم. برایش نمونهزنی میکنیم، ابتدائاً چند نمونه. بعد بر مبنای سرعت و حجم خط تولیدش، طراحی آزمون میشود و اگر دستگاه موجود ما و سازندههای ما بتوانند بر مبنای خط تولید، یک دستگاهی تولید کنند که بتواند آن مسئله را حل کند، برایش این اتفاق میافتد و این دستگاه روی خط تولیدش مینشیند تا مشکلش را حل کند.
این مثال سادهای بود که من زدم و آن هم بر مبنای مراجعه واقعی یک شرکت بود که فرض کنید در یزد رنگ موی گیاهی تولید میکردند. این دوستان برای اینکه بتوانند بازارهای صنعتی که اتفاقاً از آلمان سفارش داشتند، بازارهای صادراتی را به روی خودشان و کشور باز کنند، نیاز داشتند که بار میکروبی محصولشان کاهش پیدا کند و تنها روشی که میتوانست به اینها کمک کند همین پلاسمای سرد بود و ما عملاً با پلاسمای سرد توانستیم مسئلهشان را حل کنیم و یک تجهیز روی خطشان اضافه شد و مشکلشان حل شد و الان میتوانند صادرات به کشورهای اروپایی داشته باشند.
پروژههای دانشگاهی را چگونه پذیرش میکنید؟ اولویت خاصی دارند؟
- در مدل قبلمان پروژههای دانشگاهی، اگر مدل کاریشان و موضوعشان مرتبط باشد به زیرساختهای موجود ما و آن هفت پلتفرمی که عرض کردم، میتوانند همکاری داشته باشند، به شرط اینکه فقط بحث تئوریک نباشد و مثلاً فرض کنید کار یک پایاننامه صرفاً شبیهسازی نباشد بلکه بهصورت واقعی و عملیاتی بخواهند به یک دانش فنی برسند، میتوانند با آیکن همکاری داشته باشند و ما آزمایشگاه و زیرساختهای صنعتیمان را توی مدلهای همکاری که داریم در اختیارشان میگذاریم.
سامانه خاصی برای ثبتنام دارید یا باید حضوراً مراجعه کنند؟
- سایت اینترنتیمان به آدرس آیکن نانو دات آیآر و با همین عنوان هم در شبکههای اجتماعی فعالیت داریم و روی سایتمان سه دسته از افراد میتوانند بر مبنای نیازشان فرمهایی که طراحی شده به صورت آنلاین اصلاً، فرم هم اینجوری نیست که دستی پر شود، همانجا توی سایت یکسری اطلاعات گرفته میشود و بعدش ارتباط همکاران ما با این سه بخش از مخاطبانمان شروع میشود.
مخاطبان اولمان صاحبان ایده و فناوری هستند، مخاطبان دوم ما کسانی هستند که میتوانند روی ایدههای موجود ما سرمایهگذاری انجام دهند و مخاطبان سوم ما هم صنایعی هستند که مسائل و مشکلاتی دارند و ما میتوانند برای آنها راهکارهایی داشته باشیم.
همه این مخاطبان برای خودشان به صورت مجزا فرمهایی روی سایت ما دارند که خیلی ساده و سریع میتوانند درخواست همکاریشان را ثبت کنند و بعدش ارتباط ما با آنها شروع میشود.
مرکز خصوصی است؟
- زیر نظر ستاد نانو فعالیت میکند.
انتهای پیام/