دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1399 - 19:38
افراسیابی مطرح کرد؛

تشریح جزئیات برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مسئولان بسیج دانشجویی

مسئول دبیرخانه تدوین برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی بر استفاده از مشارکت عمومی در تدوین این برنامه بر مبنای سند دانشگاه اسلامی تأکید کرد.
کد خبر : 540243
1.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، هادی افراسیابی مسئول دبیرخانه تدوین برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در پنجمین نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان‌ها و واحدهای منتخب که در مهمانسرای حافظ برگزار شد، گفت: رویکردهای اصلی حاکم بر تهیه برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی نظام و برنامه توسعه کشور، سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری است که حرکت دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس این مبانی خواهد بود.


وی با بیان اینکه چارچوب محتوایی برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی از سند دانشگاه اسلامی گرفته شده است، ادامه داد: بر اساس این سند، «تربیت متخصصان متعهد، ماهر، خلاق، متخلق و کارآفرین»، «تولید، انتقال و انتشار علم و فناوری در خدمت نیازهای جامعه اسلامی» و «مدیریت کارآمد و اثربخش با تعامل سازنده و اثرگذار در سطح ملی، منطقه‌ای و فراملی» به عنوان مأموریت اصلی برای وزارتین و دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است.


 افراسیابی با اشاره به چشم‌اندازهای نظام آموزش عالی در افق 1404 و سند دانشگاه اسلامی، خاطرنشان کرد: بر اساس این سند، چشم‌اندازهای «فرهنگی تربیتی»، «آموزشی»، «پژوهش و فناوری» و «مدیریتی» دیده شده که چشم انداز برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی از این سند الهام گرفته شده است.


مسئول دبیرخانه تدوین برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه چشم‌اندازها و مأموریت‌های سند دانشگاه اسلامی و مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی سه ضلع تشکیل‌دهنده برنامه راهبردی عملیاتی این دانشگاه است، گفت: ترکیب و تلفیق این سه ضلع ما را به سه محور راهبردی در برنامه پنج ساله می‌رساند که بر اساس آن دانشگاه آزاد اسلامی «دانشگاه کارآمد و پایدار»، «دانشگاه سرآمد و پاسخگو» و «دانشگاه پرورش‌گر قوه عاقله و توسعه دهنده فضای انقلابی» خواهد بود.


وی افزود: ذیل این سه ویژگی، چند هدف راهبردی از جمله دست‌یابی به سازمان یادگیرنده، افزایش بهره‌وری و پایداری اقتصادی، فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای و تحول در فرهنگ‌سازمانی در نظر گرفته شده است.


 افراسیابی خاطرنشان کرد: مشارکت مؤثر در تمدن سازی اسلامی، تحقق آرمان‌های انقلاب و پاسخگویی به مسائل و چالش‌های جامعه، تولید و انتشار دانش مرجع، مرزشکن و کاربردپذیر از جمله محورهای دانشگاه سرآمد و پاسخگوست که به این منظور مقصودهایی از جمله «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن‌ساز» برای این راهبرد پیش‌بینی شده است.


وی با بیان اینکه افزایش کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی و ارتقای تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی از اهداف دانشگاه پرورش‌گر و توسعه دهنده فضای انقلابی است، گفت: تعلیم، تربیت و مهارت‌افزایی متخصصان متعهد، روزآمد و خلاق در کنار توسعه سبک زندگی اسلامی و توجه به فرهنگ عفاف و خانواده به همراه پرورش اخلاقی منابع انسانی دانشگاه در این راهبرد مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.


مسئول دبیرخانه تدوین برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 10 مقصود راهبردی شاکله اصلی این برنامه است، تصریح کرد: هر کدام از این راهبردها قرار است به یک بسته کاری تبدیل شود که درون خود اهداف خرد است. این بسته‌ها عبارتند از «تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی» و «تحول در فرهنگ‌سازمانی» و اثرگذاری غیرمستقیم «کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «جایگاه بین‌المللی و الهام بخشی»، «فعالیت منسجم و هم افزای شبکه‌ای»، « پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین»، «تبدیل به سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی».


 افراسیابی با اشاره به اینکه در چارچوب شکلی دو نگاه کل به جزء (ستاد به صف) و جزء به کل (صف به ستاد) وجود دارد، گفت: برنامه‌های دانشگاه شامل برنامه راهبردی و نظام ارزشی حاکم مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی و نیازسنجی مسائل و امکان سنجی راهکارها طراحی می‌شود. از این رو در سطح کلان برنامه «انتظارات فرادستی و مأموریت‌ها»، «تعریف چشم‌انداز»، «محورهای راهبردی»، «مقصودها و بسته‌ها» و «اهداف و برنامه‌ها» تعریف می‌شود. در سطح خرد نیز واحدهای دانشگاهی برنامه های «تجزیه و تحلیل وضع موجود»، «احصاء مسائل و فرصت‌ها»، «تبیین مسائل»، «تبیین راهکارها و تعریف پروژه‌ها»، «تعریف خروجی پروژه»، «تعریف اهداف پروژه» را تدوین می کنند. با این روش، مجموعه راهکارها تبدیل به پروژه می شود که با اهداف کلان دانشگاه مطابقت دارد.


وی تأکید کرد: برای تحقق این مدل کلی، به سراغ مدل رویکرد چارچوب منطقی رفتیم که از سطح خرد تا کلان را در بر می گیرد، بنابراین تمامی فعالیت های واحدهای دانشگاهی از تعمیر و بهسازی تا جذب استاد و هر اقدام توسعه ای، باید در قالب اهداف کلان دانشگاه باشد. در این راستا اقدامات و فعالیت هایی که در دانشگاه انجام می شود، یا در قالب پیاده سازی و یا در فرهنگ سازی و یا بسترسازی است.


مسئول دبیرخانه تدوین برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مجموعه این برنامه ها در چرخه بهبود مستمر قرار گرفته و برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی به صورت سالانه مورد ارزیابی و بازبینی قرار می گیرد تا مشخص شود در اجرای آن چه میزان به هدف نزدیک شده ایم.


 افراسیابی در پایان با اشاره به لزوم توجه به مشارکت عمومی در تدوین برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معتقدیم در تدوین این برنامه، باید از نهادهایی که در بدنه دانشجویی ریشه دارند، کمک بگیریم. از این رو بسیج دانشجویی یکی از بهترین نهادهایی است که می تواند ما را در ارتقای کیفیت تدوین این برنامه یاری کند.


در پایان این نشست افراسیابی به سؤالات دانشجویان بسیجی حاضر در مراسم در مورد برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی پاسخ گفت.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب