دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1393 - 10:02

معاون سیاسی وزارت کشور در واحد خمین: در مهندسی کاری کنیم که کمتر دوباره‌کاری صورت گیرد

معاون سیاسی وزارت کشور با تاکید بر اینکه کار مهندسی اقدامی است که باید با بهره‌وری بالا همراه شود، تصریح کرد:‌ باید در مهندسی کاری کنیم که کمتر دوباره‌کاری صورت گیرد.
کد خبر : 5387

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمدحسین مقیمی در مراسم روز ملی مهندسی و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین با تبریک ولادت حضرت زینب (س)، روز پرستار و روز مهندس گفت: روز مهندس روز گرامیداشت افرادی است که اندیشه را به فکر، فکر را به تدبیر و تدبیر را به عمل تبدیل کردند.


معاون سیاسی وزارت کشور بیان کرد: مهندسی، رشته‌های مختلفی دارد و همه فعال هستند تا امور جامعه را شکل و سامان دهند. امروز در طراحی، ساخت، تولید، نظارت و بازرسی تمام فعالیت‌های مهندسی را مهندسان خود ما به انجام می‌رسانند. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دانشکده‌های مهندسی ما معمولا محدود بود و فارغ التحصیلان بخش‌های مهندسی در کشور در تعدادی رشته محدود فارغ التحصیل داشتند و در همین رشته‌های محدود فعالیت می‌کردند.


مقیمی ادامه داد:‌ عمده کار مهندسی در خارج از کشور شکل می‌گرفت. طراحی‌ها عمدتاً از سوی مهندسان خارج از کشور انجام می‌شد. نظارت‌های مهم و اساسی از سوی مهندسانی که از خارج در ایران کار می‌کردند، شکل می‌گرفت. امروز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاشی که دانشگاه‌های ما به عمل آوردند مهندسی در سطوح مختلف رشد کرده و این یکی از افتخارات و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ما است.








مقیمی: به عنوان مهندسان کشور وظیفه داریم کارمان را به نحوی به انجام رسانیم که حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد، کار مهندسی اقدامی است که با بهره وری بالا همراه شود. کار مهندسی باید استفاده از حداقل امکانات و تولید حداکثر باشد

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دانشکده‌های مهندسی، محلی برای دانشجویانی بود که مبارزات خودشان را با رهبری حضرت امام در دانشگاه به انجام می‌رساندند. ما کمتر دانشکده مهندسی در کشور داشتیم که تشکل های مذهبی مبارزاتی را در خودشان نداشته باشند. دانشجویان مبارز قبل از انقلاب عمدتاً به دانشکده‌های فنی و مهندسی مربوط بودند. آنان نظرات امام را می‌گرفتند و با تبعیتی که از امام داشتند در دانشگاه‌ها فعالیت‌های سیاسی خودشان را به انجام می‌رساندند. می‌توانیم بگویم که دانشجویان رشته مهندسی و رشته‌های فنی و فارغ التحصیلان دانشکده‌های فنی و مهندسین جامعه ما قبل از پیروزی انقلاب نقش بسیار مهمی را در به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی داشته‌اند.


معاون سیاسی وزارت کشور با توجه به نقش مهندسان در نهضت امام، تثبیت انقلاب، مدیریت بعد از پیروزی انقلاب اظهار کرد: وقتی جنگ را بر ما تحمیل کردند این مهندسان جوان بودند که در جبهه‌ها حضور پیدا کردند، مهندسی جنگ را بر عهده گرفتند و فعالیت بسیار گسترده‌ای را در مهندسی جبهه و خطوط جنگ را بر عهده داشتند. در کارخانجات حضور پیدا کردند و در ساخت تجهیزات مورد نیاز برای دفاع از کشور نقش بسیار چشمگیری را ایفا کردند.


مقیمی افزود: همین تحریمی که امروز بر ما هست در اوایل جنگ این تحریم را برای ما بردند و در مجامع بین المللی به تصویب رساندند. وقتی ما از نظر امکانات دفاعی در مضیقه بودیم باز همین مهندسان ما بودند که با تغییراتی که در خطوط تولید در کارخانه‌ها ایجاد کردند نیازهای دفاعی را تامین کردند.



وی ادامه داد: مهندسان بعد از دفاع مقدس در دوران بازسازی نقش تعیین کننده‌ای را در مناطق جنگی کشور و دوباره بازسازی مناطق مختلف کشور بر عهده گرفتند که اغلب پروژ‌ها و طرح‌های بزرگی که در دوران بازسازی به انجام رسید، سدهای بسیار بزرگی که در کشور ایجاد و احداث شد، طراحی این سد‌ها ساخت این سد‌ها و بهره‌برداری از آنها از سوی مهندسان خود ما به انجام رسید؛ کارخانجات بسیار بزرگی در ایران ایجاد شد. در بخش دفاعی موشکی و در بخش‌های دیگر مهندسان ما فعالیت‌های بسیار بزرگی را به انجام رساندند. امروز توفیقات ما در انرژی هسته‌ای نتیجه فعالیت مهندسانی است که در داخل و یا خارج کشور تحصیل کردند و به کشور بازگشتند و این توفیق بزرگ را برای کشور ایجاد کردند.


مقیمی افزود: یکی از مهم‌ترین توفیقات مهندسی کشور ما به دست آوردن همین تکنولوژی‌ها بود که طی سال های مختلف به دست آمد و ما در بخش هسته‌ای در حالی که نقشه‌های آن را به ما نمی‌دادند توانستیم در زمینه بهره برداری از آن به توفیقات بزرگی دست یابیم که این مهم‌ترین دستاورد ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. امروز در همه زمینه‌های طراحی، تولید، ساخت، نظارت، بازاریابی و فروش از سوی مهندسان خود ما انجام می‌شود. چه در بخش تولید صنعتی و چه در طراحی ساختمان و چه در بخش تولیدات صنایع پزشکی و مهندسی پزشکی در ارتباط با مهندسی فضایی در ارتباط با نوآوری های دیگر و فن آوریهای دیگر این توفیقات همه مرهون تلاش استادان بزرگواری هست که در دانشگاه‌های ما با حداقل امکانات و با حداقل بهره برداری از مسائل مادی و مسائل رفاهی آمدند.








وظیفه تک تک مهندسان امروز این است که امکانات ضیعف را به امکانات قویتری تبدیل و ارزش افزوده ایجاد کنیم؛ کار مهندسی یعنی اینکه ما کمترین پرت تولید را داشته و مواد اولیه را با کمترین هزینه به محصول نهایی تبدیل کنیم

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: امروز به عنوان جامعه مهندسان کشور به خود می‌بالیم که از استادانی استفاده می‌کنیم که در سطح بین المللی جزو استادان مطرح هستند که به هر مجمع علمی وارد می‌شوند و به ارائه مقالات علمی خودشان می‌پردازند و از پیشرفت علمی ایران دفاع می‌کنند. امروز که به نام روز مهندس است از همه استادان و مهندسان کشور قدردانی می‌کنیم. مهندسان ما اگر امروز به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا می‌کنند، این نتیجه تلاش و زحمات استادان ما است که ما همیشه خودمان را مدیون این استادان می‌دانیم.


مقیمی با توجه به وظیفه امروز مهندسان کشور ادامه داد: وظیفه تک تک مهندسان امروز این است که امکانات ضیعف را به امکانات قویتری تبدیل و ارزش افزوده ایجاد کنیم. اگر امروز نفت را به مواد پتروشیمی و سایر فرآورده های نفتی تبدیل می‌کنیم، اگر سنگ آهک را به فولاد و فولاد را به خودرو و دیگر نیازهای در واقع فولادی تبدیل می کنیم همه اینها فعالیت مهندسان است.


وی تاکید کرد: ما به عنوان مهندسان کشور وظیفه داریم کارمان را به نحوی به انجام رسانیم که حداکثر بهره برداری را داشته باشد، کار مهندسی اقدامی است که با بهره وری بالا همراه شود. کار مهندسی باید استفاده از حداقل امکانات و تولید حداکثر باشد. کار مهندسی یعنی اینکه ما کمترین پرت تولید را داشته و مواد اولیه را با کمترین هزینه به محصول نهایی تبدیل کنیم.


معاون سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: حرف آخر من آن است که ما در مهندسی کاری کنیم که کمتر دوباره کاری صورت گیرد؛ مطالعات ما برای طراحی باید به گونه ای باشد که ما درست طراحی کنیم و یک مرتبه ساختمان را انجام دهیم و از هزینه های اضافی بر کارمان خودداری کنیم و کار را با قیمت تمام شده پایین به نتیجه برسانیم تا تولید و اقتصاد ما در سطح جهانی قابلیت رقابت پیدا کند. امیدواریم که مهندسن ما تلاش بیشتری تا دستاوردها بزرگ علمی کشور با کمترین هزینه و بالاترین بهره وری به ثمر نشیند.


در ابتدای مراسم روز ملی مهندسی و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر عباس شمسی رئیس واحد خمین با تبریک سالروز میلاد حضرت زینب (س) و تقارن آن با روز ملی مهندسی به میهمانان خیر مقدم گفت و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مهندس و تجلیل از دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی، به بیان بخشی از سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع مهندسان و بخشی از صحبت‌های رئیس جمهور در همایش روز ملی مهندسی پرداخت.


سیدمهدی ساداتی فرماندار شهرستان خمین هم طی صحبت‌هایی از خدمات ارزشمند مهندس مقیمی تجلیل کرد.


دکتر علیرضا نظام آبادی دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و رئیس واحد اراک نیز که از دیگر میهمانان این مراسم بود با تبریک روز ملی مهندسی از مساعدت‌های مهندس مقیمی به جامعه دانشگاهی و جامعه مهندسی استان تقدیر کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته