دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1394 - 15:18
توسط دانشجویان سنگاپوری انجام شد؛

ساخت پهپاد بزرگی که آدم جابه‌جا می‌کند + ویدئو

دانشجویان سنگاپوری یک وسیله پرنده شبیه به پهپاد عظیمی را طراحی کرده‌اند که قابلیت به پرواز درآوردن و جابه‌جایی یک انسان را دارد.
کد خبر : 53852

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، امسال شاهد تحولات مهمی در زمینه ساخت و طراحی پرندگان آهنی شخصی در جهان بوده‌ایم؛ از جت‌پک‌هایی که یکی از آنها در کنار مجسمه آزادی به پرواز درآمد تا تری‌کوپتری به نام «فلایک» که توسط مهندسان مجارستانی ساخته شده و می‌تواند یک انسان را به پرواز درآورد. حال تیمی از دانشجویان سنگاپوری یک مالتی‌کوپتر با نام «کولاک» یا «توفان برف» (Snowstorm) ساخته‌اند که می‌تواند یک انسان را با خود جابه‌جا کند.


اسنواستورم در قالب برنامه همکاری تیم مهندسی دانشگاه ملی سنگاپور با نام «فراگ‌ورکز» (FrogWorks) طراحی شده است که در آن دانشجویان برای طراحی و ساخت وسیله پرواز پاک به چالش کشیده شدند. این تیم هشت نفره توانسته‌اند نمونه اولیه این مالتی‌کوپتر را بسازند که از راه دور کنترل می‌شود.



اسنواستورم به صورت عمودی از زمین برمی‌خیزد و فرو می‌آید تا سرنشینش را به سلامت به زمین بنشاند. بدنه این پهپاد بزرگ از صفحات و لوله‌های فیبر کربنی و طناب‌های کولار ساخته شده است و شکلی شبیه به پنج‌ضلعی دارد.


کولار (Kevlar) نام تجاری برای الیاف ساخته شده از پارا آرامید قوی و سبک است که با دیگر آرامیدها مثل نومکس و تکنورا ارتباط دارد. به طور معمول به صورت نخ و یا پارچه‌های بافته‌شده یا به عنوان یک بخش از مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود.


کولار استفاده‌های زیادی دارد اعم از تایر دوچرخه، بادبان‌های مسابقه تا محافظ بدن به علت اینکه نسبت استحکام به وزن آن زیاد است و به این ترتیب با وزن یکسان ۵ برابر فولاد استحکام دارد.



اسنواستورم 24 موتور الکتریکی دارد که می‌تواند این پهپاد پنج‌ضلعی به قطر 76 سانتی‌متر را حرکت دهد. این وسیله پرواز تک‌نفره مجهز به 3 باتری لیتیوم است که هر کدام از آنها به صورت مستقل حرکت می‌کنند تا ایمنی آن را بالا ببرند. این پهپاد بزرگ می‌تواند به مدت 5 دقیقه یک شخص 70 کیلوگرمی را به پرواز درآورد.


صندلی سرنشین اسنواستورم به پنج نقطه از پهپاد وصل است تا ایمنی سرنشین را تضمین کند. این صندلی روی شش پای پهپاد نصب شده است. به هر کدام از پاهای پهپاد توپ‌های قابل انعطافی نصب شده تا احتمال شکستن آن را به حداقل برساند.



این تیم دانشجویی علاوه بر ساخت بدنه این پهپاد سرنشین‌دار، سیستم تثبیت برق و کنترل نیز طراحی کرده‌اند و سعی کرده‌اند که سیستمی امن برای خلبان ایجاد کنند و همچنین مصرف انرژی را در این وسیله پرنده مدیریت کنند.


مترجم: نسترن صائبی



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: پهپاد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته