دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1394 - 12:23

ساخت اسفنج جادویی برای جمع‌آوری لکه‌های نفتی دریا

محققان استرالیایی موفق به ساخت نوعی ساختار اسفنجی شدند که می‌تواند نفت را به‌طور جداگانه از آب جذب کند و قابل اشتعال نیز نباشد.
کد خبر : 53435

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت دانشگاه Deakin، نشت نفت به آب دریا به دو دلیل اصلی اتفاق می‌افتد، یکی بروز نقص در تأسیسات نفتی دریایی مانند خطوط لوله زیر آبی و سکوها و دیگری غرق شدن نفتکش‌های عظیم که هزاران بشکه نفت را در مخازن خود حمل می‌کنند.


هر ساله بروز این حوادث موجب آسیب‌های جدی به اکوسیستم دریاها می‌شود که اغلب این آسیب‌ها ابدی و غیرقابل جبران هستند چراکه نفت به آسانی از آب جدا نمی‌شود و همراه با جریان‌های دریایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر رفته و حیات در مناطق مختلف را تهدید می‌کند. اکنون محققان دانشگاه دیکین در استرالیا به سرپرستی پروفسور یینگ چن موفق شده‌اند اسفنجی بسازند که توانایی جداسازی نفت از آب را دارد.


اسفنج تازه ساخته شده از یک چارچوب از جنس پودر نیترید بور ساخته شده و از آنجایی که نیترید بور نمی‌سوزد، ساختار نهایی نیز غیر قابل اشتعال است.


محققان با استفاده از تکنیک تازه، شیء متخلخلی ساخته‌اند که نفت را به‌طور جداگانه به داخل حفره‌های خود می‌مکد. از آنجایی که این محصول مانند دیگر راه‌های پیشین، قابل پاشیده و ریخته شدن روی دریا نیست، محققان ساختار سه‌بعدی اسفنج را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌توان اسفنجی از این جنس به وسعت 5/5 زمین تنیس ساخت و آن را روی لکه نفتی در دریا پهن کرد.


باتوجه به خاصیت غیر اشتعال بودن این اسفنج، می‌توان از آن در پاکسازی انواع مایعات فرار استفاده کرد و برآورد می‌شود در صورتی‌که حامیان مالی مناسبی پیدا شوند، به‌زودی این محصول در فهرست تجهیزات اجباری نفتکش‌ها و گارد ساحلی قرار گیرد.


براساس اعلام دانشگاه دیکین، بخش تجاری این دانشگاه در حال حاضر حاصل کار پژوهشگران را به چند شرکت فعال تجاری پیشنهاد داده است و برای تولید صنعتی آن مذاکراتی انجام شده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: نفتکش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته