دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1394 - 12:15
در نشست خبری قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح شد:

تغییر عنوان مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلان PHD پژوهشی، تداخلی در اشتغال دانشجویان دکتری تخصصی آموزشی ندارد

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: با ابلاغ بخشنامه جدید فارغ التحصیلان دوره دکتری تخصصی پژوهشی تنها می توانند در مراکز تحقیقاتی کار کنند و اجازه ارائه خدمات بالینی با مدرک PHD را ندارند و تنها عنوان مقاله از مدرک تحصیلی آنها حذف شد که این مسائل به هیچ عنوان نمی تواند تداخل و یا نگرانی در دانشجویان دوره دکتری تخصصی آموزشی داشته باشد.
کد خبر : 52771

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر شاهین آخوند زاده در نشست خبری که در خصوص بخشنامه اخیر وزارت بهداشت برگزار شد گفت: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصویب کرد تا عنوان مقاله از مدارک تحصیلی دانشجویان فارغ التحصیل دکتری تخصصی پژوهشی حذف شود که این مساله موجب اعتراض دانشجویان دکتری تخصصی آموزشی شد زیرا آنها گمان می کنند با این تغییر، فارغ التحصیلان دکتری تخصصی پژوهشی جای آنها را در مراکز آموزشی خواهند گرفت و موقعیت اشتغال را برای آنها محدود خواهند کرد اما این در حالی است که این تغییر عنوان هیچ گونه تداخلی بین فارغ التحصیلان دکتری تخصصی پژوهشی و آموزشی ندارد.


قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی تصمیمات اخیر تنها نام مقاله را از مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان دوره دکتری تخصصی پژوهشی حذف کرده است و هیچ گونه تغییری در قوانین ایجاد نشده است بنابراین دلواپسی دانشجویان دوره دکتری تخصصی آموزشی بی دلیل است.


وی گفت: در دنیا دو راه برای اینکه افراد بتوانند دکتری تخصصی بگیرند وجود دارد که در هیچ کدام از این راه ها دانشجویان امتحان نمی دهند بلکه پذیرش دانشجویان دوره دکتری تخصصی بدین گونه است که استادی که قصد انجام کار تحقیقاتی را دارد یک آگهی جهت نیازمندی خود به دانشجوی دکتری تخصصی به چاپ می رساند و تمام دانشجویان از اقصی نقاط دنیا مقالات و مدرک تحصیلی خود را ارسال می کنند و در نهایت استاد از میان این افراد تعدادی را انتخاب و با انجام یک مصاحبه فرد منتخب را بر می گزیند که در این میان چیزی به عنوان دکتری تخصصی پژوهشی و آموزشی وجود ندارد بلکه همه به عنوان دانشجویان دکتری تخصصی معرفی می شوند.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه دوره دکتری تخصصی استاد محور است گفت: در واقع اصل بر این است که استاد باید دانشجویان دکتری تخصصی را انتخاب کند که بهترین روش برای این کار، انجام مصاحبه است ولی در کشور ما به دلیل ایجاد دو رشته دکتری تخصصی از قبیل دوره دکتری تخصصی پژوهشی و آموزشی این رشته به دو قسمت تقسیم شد که این مساله و ابلاغ بخشنامه اخیر موجب دلواپسی دانشجویان دکتری تخصصی آموزشی شد.


آخوند زاده گفت: اخذ مدرک PHD به معنای گارانتی شغل نیست بلکه افرادی که در این دوره فارغ التحصیل می شوند باید با یکدیگر رقابت کنند و شخصی که در این رقابت بسیار سخت پیروز شود جذب بازار کار می شود.


وی در خصوص بخشنامه ای که در آن عنوان شده باید نام مقاله تحقیقاتی فارغ التحصیلان دکتری تخصصی پژوهشی از مدرک تحصیلی حذف شود گفت: دانشجویان دوره دکتری تخصصی آموزشی گمان کردند که این امر باعث می شود تا دانشجویان دوره دکتری تخصصی پژوهشی در مراکز آموزشی استخدام شوند اما این در حالی است که نه تنها فارغ التحصیلان دوره دکتری تخصصی پژوهشی نمی توانند در مراکز آموزشی استخدام شوند بلکه حق انجام کارهای بالینی با مدرک تحصیلی PHD را ندارند.


قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: دانشجویان ایرانی که دوره دکتری تخصصی خود را در خارج از ایران گذراندند پس از فارغ التحصیلی و بازگشت به کشور باید مدارک خود را به کمیته ارزشیابی ارائه کنند تا گرایش آنها مشخص شود زیرا در خارج از ایران دوره دکتری تخصصی دارای دو شاخه آموزشی و پژوهشی نیست بلکه دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی ارزشیابی می شوند و بر اساس سطح علمی و مقالات به چاپ رسانده گرایش آنها مشخص می شود که این امر در کشور ما مبهم بوده زیرا در مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان دکتری تخصصی پژوهشی نام مقاله تحقیقاتی عنوان می شد که مساله امر کاملا غیر ضروری بود و با ابلاغ بخشنامه جدید تنها نام این مقاله از مدرک تحصیلی آنها حذف شد و هیچ گونه تغییری در جذب آنها و اقداماتی که می توانند انجام دهند ایجاد نشده است.


وی عنوان کرد: دوره دکتری تخصصی پژوهشی در دولت گذشته پایه گذاری شد اما در دو سال آخر جذب دانشجویان در این رشته به شدت افزایش پیدا کرد به گونه ای که حدود 700 دانشجو جذب شدند و این در حالی است که در کشورما تنها 600 مرکز تحقیقاتی وجود دارد که نه تنها آنها قادر به جذب تمام فارغ التحصیلان نیستند بلکه شرایط کشور نیز نیازمند این تعداد دانشجوی فارغ التحصیل دوره دکتری تخصصی پژوهشی نیست.


آخوندزاده افزود: دولت یازدهم در این دوره راه دولت قبل را ادامه داد اما این شرایط را کمی سخت تر کرد به گونه ای که به جای پذیرش 700 متقاضی تنها 70 دانشجوی برتر جذب شوند و این در حالی است که علاوه بر سخت گیری در پذیرش دانشجو برای استادان نیز شرایطی قائل شدیم تا بتوانند دانشجویانی را بپذیرند که سطح علمی بسیار خوبی دارند و بتوانند راه استاد خود را ادامه دهند.


قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص شرایط قائل شده برای استادان گفت: تنها استادی می تواند دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی را جذب کند که H -اندکس 10 داشته باشد و همچنین بودجه ای را مرکز تحقیقاتی گرفته باشد که این قوانین شرایط را برای استادان نیز سخت کرد زیرا کسب H -اندکس 10 کار به شدت دشواری است و هر استادی نمی تواند به این رتبه دست پیدا کند.


وی با بیان اینکه شرایط پذیرش دانشجویان دوره دکتری تخصصی پژوهشی بسیار سخت شده است گفت: ما در کشور کمبود فارغ التحصیلان مقطع PHD نداریم بلکه می خواهیم با این سخت گیری ها افرادی که در زمینه پژوهش نفر برتر هستند را جذب کنیم تا سطح علمی کشور ارتقاء یابد.


آخوند زاده با بیان اینکه کاهش سطح علمی کشور موجب دلواپسی مقام معظم رهبری نیز شده است گفت: در حال حاضر کشور دچار محدودیت های بین المللی و مشکلات بودجه ای است بنابراین باید راهی را اتخاذ می کردیم تا دلواپسی های رهبری رفع شود و بتوانیم شتاب قبلی خود را بدست آوریم.


قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص اظهارات برخی از دانشجویان دوره دکتری تخصصی آموزشی مبنی بر اینکه دانشجویان دوره دکتری تخصصی پژوهشی واحدهای درسی را طی نمی کنند بنابراین با این افراد تفاوت علمی بسیاری دارند گفت: ورود به دوره دکتری تخصصی آموزشی دارای امتحان ورودی است اما ورود به دوره دکتری تخصصی پژوهشی هیچ گونه امتحان ورودی ندارد که این امر نشان دهنده تفاوت سطح علمی آنها نیست زیرا دانشجویان در دوره دکتری تخصصی پژوهشی 18 واحد درسی را به صورت اجباری طی می کنند و این در حالی است که دانشجویان دوره دکتری تخصصی آموزشی 20 واحد درسی را طی می کنند و پس از فارغ التحصیلی و پذیرش در مصاحبه باید در دروسی که ضعیف هستند خود را تقویت کنند و علاوه بر این دانشجویان دوره دکتری تخصصی آموزشی پس از فارغ التحصیلی باید یک مقاله ارائه کنند و این در حالی است که دانشجویان دوره دکتری تخصصی پژوهشی در هنگام ورود باید دو مقاله را ارائه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب