دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1394 - 17:03
انجمن علمی دانشجویان پزشکی نجف‌آباد «پویش همه با هم برای دیابت» را برگزار کرد

تغییر شیوه زندگی و نهادینه کردن عادت‌های صحیح، نخستین گام در پیشگیری از ابتلا به دیابت

پویش همه با هم برای دیابت به همت انجمن علمی دانشجویان پزشکی واحد نجف آباد در راستای ایفای نقش اطلاع رسانی و توسعه آموزش عمومی پیشگیری از بیماری‌ها برای آحاد جامعه، برگزار شد.
کد خبر : 52634

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، این پویش که مورد استقبال گسترده شهروندان اصفهانی واقع شد، روز گذشته در سطح شهر اصفهان و با استقرار گروه‌های ثابت و سیار از سوی دانشجویان پزشکی واحد نجف آباد برای ارائه خدمات آموزشی و آگاهی رسانی به عموم مردم برگزار شد که در این پویش که در جاده سلامت،پارک ناژوان اصفهان، به مرحله اجرایی رسید، غرفه های آقایان و بانوان به منظور غربالگری از نظر BMI، قند خون و فشار خون و همچنین اطلاع رسانی در مورد انواع گوناگون دیابت، علائم دیابت، عوامل موثر در پیشگیری و کاهش سرعت روند پیشرفت دیابت از ساعت ٨ صبح الی ١٢ ظهر برپا شدند. آموزش به صورت فرد به فرد از سوی دانشجویان پزشکی و با استفاده از پمفلت صورت گرفت و مشاوره تغذیه از سوی کارشناس تغذیه به متقاضیان هم داده شد.


رئیس دانشکده پزشکی واحد نجف آباد با بیان اینکه هدف از برگزاری این پویش، حساس سازی جامعه نسبت به امر مهم دیابت است، گفت: بالا بردن توانایی های فردی دانشجویان و کسب مهارت‌های ارتباطی، جلب اعتماد مردم به دانشجویان حوزه سلامت، کسب نظرات مردم درباره پویش‌های حوزه سلامت و ارزیابی آنان و ارتقای سطح توانمندی های دانشجویان در قالب تیم های اجرایی از دیگر اهداف این فعالیت علمی بوده و انتظار می‌رود با این آموزش‌ها و غربالگری علائم، حداقل گروه پر خطر مراجعه کرده به پویش درصدد اصلاح وضعیت زندگی و سلامت خود برآیند.


نیکیار: گسترش روز افزون بیماری‌های غیر واگیر به عنوان معضل جهانی و بیماری دیابت بعنوان بزرگترین اپیدمی قرن حاضر گریبان گیر مردم تمام شهرها از جمله اصفهان می باشد. طبق آمارهای گزارش شده، شیوع دیابت در افراد بزرگتر از 10 سال در شهر اصفهان در سال گذشته، 4/1درصد گزارش شده است

دکتر محمد نیکیار افزود: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی میزان افزایش نرخ دیابت از سال 2000 تاکنون 182 میلیون نفر بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2035 به میزان باور نکردنی 592 میلیون نفر برسد. اکنون نزدیک به 60 درصد از کل مرگ و میر جهان و 46 درصد بار بیماری‌های غیر واگیردار، دیابت است و آمارها نشان از افزایش شیوع این بیماری دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شیوع دیابت تا 15 سال آینده به 5 میلیون نفر افزایش یافته و ایران به دومین کشور منطقه خاورمیانه از نظر شمار مبتلایان به دیابت تبدیل می‌شود. دیابت شانزدهمین علت مرگ در مردان و نهمین علت مرگ در زنان بوده است. در ایران نیز بیش از 10 درصد جمعیت بالغ را دیابتی‌ها تشکیل می‌دهند که نیمی از آنها از دیابت خود هنوز مطلع نیستند. دیابت هر سال سبب مرگ بیش از 5 میلیون نفر می‌شود و هزینه درمان دیابت و عوارض آن بیش از 550 میلیارد دلار در سال است.


وی ادامه داد: گسترش روز افزون بیماری‌های غیر واگیر به عنوان معضل جهانی و بیماری دیابت بعنوان بزرگترین اپیدمی قرن حاضر گریبان گیر مردم تمام شهرها از جمله اصفهان می باشد. طبق آمارهای گزارش شده، شیوع دیابت در افراد بزرگتر از 10 سال در شهر اصفهان در سال گذشته، 4/1درصد گزارش شده است.


طبق مطالعه ای که در مرکز تحقیقات غدد اصفهان در سال 1375 بعمل آمده ،شیوع عوارض در بین افراد مبتلا به دیابت به این شرح بوده است: 34 درصد بیماری ایسکمیک قلبی ، 50 درصد هیپرتنشن، 12 درصد نارسایی قلبی ، 44 درصد رتنوپاتی، 50 درصد کاتاراکت، 27 درصد باکتریوری، 10 درصد نفروپاتی ، 72 درصد نوروپاتی، 60 درصد افسردگی ،5/2 درصد پای دیابتیک، 37 درصد هیپرکلسترولمی و 37 درصد هیپر تری گلیسریدمی


همچنین طبق مطالعات انجام شده، مردم ایران الگوی صحیح تغذیه ای ندارند و تغذیه نامناسب در ایران دومین عامل خطرساز برای مرگ ناشی از بیمار های قلبی_متابولیک است. بنابراین اصلاح الگوی تغذیه در راستای حفظ و ارتقاء سلامتی افراد جامعه به ویژه نسل آینده کشور بسیار حائز اهمیت است.


نیکیار گفت: از آنجا که تغییر در شیوه زندگی و نهادینه کردن عادت های صحیح سبک زندگی، نخستین گام در پیشگیری از ابتلا به دیابت است، بنابراین کمیته سلامت عمومی نجف آباد پروژه«همه با هم برای دیابت» را به منظور حساس سازی جامعه نسبت به این بیماری و افزایش آگاهی جامعه به اجرا درآورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب