دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1399 - 15:22

جلسه نقد و بررسی کتاب «شگردهای نمایشنامه‌نویسی» برگزار شد

نخستین جلسه نقد و بررسی کتاب «شگردهای نمایشنامه‌نویسی» نوشته علی حاجی ملاعلی به‌صورت مجازی برگزار شد.
کد خبر : 524564
d5193788-23b8-49ee-8ab4-5b6b2363cc86.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت معاونت پژوهشی و با همکاری دانشکده هنر این دانشگاه، نخستین جلسه نقد و بررسی کتاب، به میزبانی رامتین شهبازی مدیر گروه سینمای دانشگاه سوره به‌صورت مجازی برگزار شد که با حضور محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، یوسف خجیر معاون پژوهشی دانشگاه، فرزاد معافی غفاری مدیر گروه نمایش دانشکده هنر و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه، کتاب «شگردهای نمایشنامه‌نویسی» نوشته علی حاجی ملاعلی به بوته نقد گذاشته شد. این کتاب، انواع شگردها، فنون و تمهیدات نوشتن یک نمایشنامه را آموزش می‌دهد.


در ابتدای جلسه، علی حاجی ملاعلی نویسنده کتاب مذکور در رابطه باانگیزه خود از خلق این اثر گفت: به دلیل این‌که نزدیک به 15 سال است که با دانشجویان در ارتباط هستم، از دغدغه‌های آن‌ها در رشته نمایشنامه‌نویسی اطلاع دارم. بسیاری از کتاب‌های نمایشنامه‌نویسی که امروزه موجود است، راه و روش نمایشنامه‌نویسی را به‌درستی نشان نمی‌دهد و تمرین‌هایی که در این کتاب‌ها وجود دارد، ساده و کاربردی نیستند؛ چراکه نمایشنامه‌نویسی یک فرایند است و من در این کتاب سعی کرده‌ام شگردهای کاربردی نمایشنامه‌نویسی را عنوان کنم.


در ادامه نشست، فرزاد معافی غفاری منتقد کتاب، ضمن تأیید حرف‌های حاجی ملاعلی بیان کرد: این کتاب تلاش دارد شگردهای نمایشنامه‌نویسی را به مخاطبین غیرحرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای معرفی کند و راهنمای مناسبی نیز برای دانشجویان رشته تئاتر و نمایشنامه‌نویسی است و کمک بسزایی به مشکلات ذهنی نمایشنامه نویسان می‌کند؛ به همین خاطر انتخاب عنوان کتاب مناسب است؛ این مواردی که بیان شد از حسن‌های کتاب شگردهای نمایشنامه‌نویسی به شمار می‌رود.


معافی غفاری در رابطه با نقدهایی که بر کتاب وارد است گفت: در این کتاب، نویسنده تلاش کرده تا به همه مباحث دراماتیک نویسی پاسخ دهد و به این نکته می‌توان به شکل یک اشکال نگاه کرد و می‌شد به‌صورت مجزا به این شگردها پرداخت و این‌که مصداق‌هایی که در کتاب وجود دارد، بیشتر از نمایشنامه‌های غربی است.


حاجی ملاعلی، به بیان نقطه نظرات و بیان نکاتی در نگارش این اثر پرداخت.


معافی غفاری در ادامه نقد خود گفت: در فصلی از این کتاب به نقطه اوج و عطف اشاره‌شده است که باید به تفکیک این دو موضوع پرداخته می‌شد.


رامتین شهبازی مدیر گروه سینمای دانشکده هنر، گفت: فصل‌بندی بیشتر کتاب‌ها به‌صورت داستانی و باشخصیت‌ها شروع می‌شود اما کتاب شگردهای نمایشنامه‌نویسی از شخصیت نویسی استفاده نکرده و بیشتر به انتقال اندیشه پرداخته است.


در این جلسه، دانشجویان و استادانی که حضور داشتند نیز سؤالات خود را مطرح کردند.


امیررضا نوری پرتو، استاد دانشگاه سوره، در رابطه با کتاب شگردهای نمایشنامه‌نویسی گفت: کتاب شگردهای نمایشنامه‌نویسی یک کتاب کاربردی ست و یکی از ویژگی‌های خاص این کتاب، کاربردی بودن آن است.


فرزاد معافی افزود: در کتاب شگردهای نمایشنامه‌نویسی بیشتر از یک منبع انگلیسی استفاده و ارجاع دهی به منابع فارسی و شیوه رفرنس دهی به‌درستی صورت نگرفته است.


در انتهای جلسه نقد کتاب، محمدحسن ساعی، رئیس دانشگاه سوره ضمن عرض ادب به حاضران در جلسه و تأکید بر این‌که نخستین جلسه باکیفیت برگزار شد، گفت: امیدواریم که این حرکت دانشگاه تبدیل به موجی در فضای علمی و دانشگاهی کشور شود، امروزه ما کمتر گفت‌وگو می‌کنیم و این از نقایص دانشگاه است و این‌که استادان باید کارهای علمی و پژوهشی یکدیگر را مطالعه کنند و به بحث بنشینند، این جلسات به نویسندگان و استادان کمک بسزایی می‌کند.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته