دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1399 - 08:13
چالش‌های انجمن‌های علمی 58/ نوید پاسیار در گفتگو با آنا:

وزارت علوم انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد!/ انجمن‌های دانشجویی باید به سمت تولید علم سوق پیدا کنند

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: وزارت علوم انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسد! در صورتی که این انجمن‌ها دارای ظرفیت‌ بالایی هستند و نباید این وزارتخانه بین دانشگاه دولتی و غیر دولتی فرق قائل شود.
کد خبر : 522792
202.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.
در این گفتگو میزبان نوید پاسیار، دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


نارضایتی انجمن‌های علمی از سیاست‌گذاری‌ها/ نیازمند ارتباط بیشتر انجمن‌ها با اساتید و مراکز تحقیقاتی هستیم




انجمن‌های علمی باید به سمت تولید علم سوق پیدا کنند


آنا: دانشجو و استاد چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


پاسیار: منظور از تولید علم بالا بردن میزان تحقیقات مرتبط و مؤثر داخل رشته‌ای است. اساتید می‌توانند با دلسوزی و تفکر خوب می‌توانند به دانشجویان تفهیم کنند که دانشجو بودن با دوران دانش‌آموزی بسیار متفاوت است.



اینطور نیست که یک دانشجو فقط باید به بخش آموزش و درس‌هایی که می‌گذراند، بسنده کند، بلکه او باید بتواند استعدادهای سرشاری که دارد به سمت تولید علم و به‌وجود آوردن فضای رقابتی سوق دهد و این بستر در انجمن‌های علمی وجود دارد. این انجمن‌ها بستر خوبی است که دانشجو با تولید علم به پیشرفت علمی کشور کمک کند.


نقش مهم انجمن‌های علمی در اقتدار علمی ایران


آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست؟


پاسیار: با توجه به اینکه انجمن‌های علمی از خود دانشجویان تشکیل شده‌اند ارتباط خوبی با آنان می‌توانند برقرار کنند. این انجمن‌ها به دانشجویانی که باید اقدام به حل مشکلات کشور در قالب طرح‌های پژوهشی و علمی کنند، نزدیک هستند و در این راستا تعامل خوبی می‌تواند شکل بگیرد. در نتیجه انجمن‌های علمی می‌توانند نیازها، مشکلات و توانایی‌های دانشجویان را از نزدیک رصد و در هموار کردن مسیر دانشجویان اقدام مؤثر کنند. این انجمن‌ها نقش مهمی در پیشرفت علم و فناوری و اقتدار علمی ایران دارند.


وزارت علوم انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد!


آنا: رویکرد نظام آموزش عالی را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


پاسیار: تاکنون حمایتی از سوی وزارت علوم نداشته‌ایم و حتی زمانی که اقدام به تشکیل کمیته مشترکی با انجمن‌های علمی مهندسی پزشکی کشور کردیم، وزارت علوم از پیوستن و به رسمیت شناختن انجمن‌های علمی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در مجامع و همایش‌های ملی جلوگیری کرد! در صورتی که انجمن‌های دانشگاه آزاد دارای ظرفیت‌ بالایی هستند و نباید وزارت علوم بین دانشگاه دولتی و غیر دولتی فرق قائل شود.



بروکراسی اداری چالش‌ انجمن‌های علمی است


آنا: آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟


پاسیار: انجمن‌های علمی دانشجویی به روند اداری وابسته و محدود هستند. به همین خاطر امکان دارد که انرژی بسیار زیادی صرف امور اداری و بروکراسی اداری شود و دانشجو را از ادامه کار منع کند. ولی خوشبختانه ما در واحد تهران جنوب با عنایت پروردگار بر این مشکلات فائق آمدیم و همچنان و در انتهای دوره خود به‌دنبال رفع مشکلات و هموار کردن راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب بوده و هستیم.


آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


پاسیار: تلاش و مدیریت مناسب می‌تواند موجب تقویت تشکل‌های دانشجویی علمی و داوطلبانه شود. دانشجویانی که مسئولیت انجمن‌های علمی را برعهده می‌گیرند گاهی اوقات از امور روزانه خود چشم‌پوشی می‌کنند تا بتوانند به نتیجه مطلوب برسند. بنابراین روحیه تعامل و تلاش مضاعف می‌تواند به تقویت این انجمن‌ها کمک کند.



انجمن‌های علمی با اساتید مطرح رشته خود ارتباط مؤثر داشته باشند


آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟


پاسیار: انجمن‌های علمی در صورتی‌که بتوانند با اساتید مطرح رشته خود ارتباط قوی و مؤثر برقرار کنند، به تولید علم کمک خوبی می‌شود. اگر دانشجوی جدیدالورود یا دانشجویان ترم ۳ مقطع کارشناسی را برای ورود به انجمن علمی جذب کنیم و این دانشجویان با راهنمایی یکی از اساتید شروع به تحقیق و آموزش مؤثر در زمینه‌ای که به آن علاقه دارند، کنند اتفاق‌های خوبی در حوزه علمی و پژوهشی می‌افتد.


اگر انجمن علمی بتواند کلاس‌های مفید و مقرون به‌صرفه برای دانشجویان فراهم کند، از استعدادهای کشف شده دانشجو استفاده کند، از طریق بازدید از صنعت پروژه‌هایی برای آنان تعریف کند و در صورت امکان آن‌ها را به شتاب‌دهنده‌هایی متصل کند، دانشجو پس از چهار سال تحصیل در دانشگاه به نتایج خیلی خوبی در حوزه علمی و شغلی می‌رسد.


آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟


پاسیار: بنده به حل مشکلات و دغدغه‌های موجود خیلی علاقه داشتم و اینطور نبود که اگر مشکلی را فقط برای خود ببینم دست به کار شوم. از این رو تلاش کردم تا در قالب فردی که این مشکلات را می‌بیند و تلاش برای رفعشان دارد، انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی را مجدد راه‌اندازی کنم.


راه‌اندازی نشریه علمی سیناپس


آنا: درباره انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی واحد تهران جنوب توضیح دهید.


پاسیار: انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد تهران جنوب یکی از انجمن‌های خوب دانشگاه است که زیر نظر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این واحد دانشگاهی به فعالیت می‌پردازد و جوانان و نخبگان خوبی را به خود جذب کرده است.



در مسیر رشد و ارتقای این انجمن، با مشکلات و موانعی روبه‌رو بودیم اما موفقیت‌های خوبی را کسب کردیم. مثلاً توانستیم سه دوره آموزشی، دو دوره بازدید علمی و 6 همایش داخلی برگزار کنیم. همچنین نشریه علمی سیناپس را راه‌اندازی کردیم که به‌زودی منتشر خواهد شد و در آینده نزدیک یک همایش ملی را برگزار خواهیم کرد.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته