دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1399 - 19:49

آرمین امیریان دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه رازی /////////

/
کد خبر : 522789

آرمین امیریان هستم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی و دبیر مجمع انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه رازی و عضو کارگروه پشتیبانی و نظارت بر انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه.


 


 


2. دانشگاهیان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟



از نظر بنده دانشگاهیان جز مهم ترین اقشار هرجامعه ی هستند، و در تمامی عرصه‌های علمی ،فرهنگی، اجتماعی و... می‌توانند بسترساز خیلی از تغییرات شوند. اما خیلی از اوقات شاخص‌ها و استانداری‌های مشخص شده برای تعیین پیشرفت علمی هر دانشگاه  صرفا مقالات و پایان نامه‌ها یا طرح‌های پژوهشی اون دانشگاه است. خیلی جاها کسی این پرسش رو بعمل نمیاره که این فعالیت‌ها چه کمکی به جامعه و نیازهای هر استان کرده. و این باعث میشه خیلی از مقالات و یا حتی طرح‌های پژوهشی کلان هم که خیلی هزینه بر هستند، عملا خیلی سطحی و غیرکاربردی باشن.


 


 


و خود اون طرح ها بجز اتلاف وقت و هزینه چیزی عاید نه خود فرد محقق میشه نه اینکه منفعت خاصی برای جامعه خواهد داشت. صرفا یک جور رفع تکلیف میشه. در هرصورت از نظر من دانشگاه و دانشگاهیان وظیفه ی بسیار خطیری در هر جامعه‌ی دارند و به همین دلیل خیلی مهمه که یک جاهای تولید علم  هم سو و هم جهت با نیازهای اون جامعه باشه که بعضی جاها واقعا بتونه پاسخگویی نیازهای فنی اون جامعه باشه که بوسیله متخصصین دانشگاهی براش جواب و راه حلی هست.


 


 


3. نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟


 



من تقریبا بصورت اتفاقی وارد انجمن علمی شدم. بدلیل علاقه ی که به فعالیت‌های دانشجویی داشتم ابتدا در شورای صنفی فعالیت میکردم. ولی خب خیلی فضای شورای صنفی رو بدلیل مسائل حاشیه‌ی زیاد و جنجال های که بود دوست نداشتم . به توصیه و پیشنهاد یکی از دوستان من با انجمن علمی آشنا شدم و به عضویت انجمن در آومدم. و در اون سال هم در جشنواره بین المللی حرکت (بزرگترین رویداد علمی دانشجویی وزارت علوم) به عنوان دبیر کمیته امور اجتماعی جشنواره مشغول به فعالیت شدم. اونجا بود که فعالیت جدی من در انجمن‌های علمی شکل گرفت و باعث شد تجربه‌های بسیار گران بهایی رو در کنار دوستان و اساتیدی زیادی که هرکدوم در حوزه خود بسیار موفق و مطرح هستن بدست بیارم.


 


 


4.  نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟


 



به نظر من انجمن ‌های علمی در عرصه‌های بسیاری می‌توانند به عنوان بازوی علمی و اجرایی دانشگاه باشند بدلیل نیروی جوانی و خرد جمعی که در انجمن‌ها وجود داره، و حضور فعالانه هر انجمن در گروه‌های آموزشی که این خود یک ظرفیت بی‌نظیر را ایجاد می‌کنه که از جهات بسیاری می‌تواند منشا خیر برای دانشگاه باشد. ولی تمامی این موارد مستلزم حمایت و هدایت صحیح انجمن‌های علمی در جهت درست و مورد نیاز هر گروه آموزشی و دانشکده است.


 


 


درحال حاضر خیلی از برنامه‌های علمی و فرهنگی که در سطح ملی و یا حتی بین المللی برگزار میشه با کمک دانشجویان عضو انجمن‌های علمی انجام میگیره که از جهت اجرایی اکثر اوقات از بسیاری از کنفراس ها و سمینارهای که توسط افراد دیگر برگزار میشه کیفیت بالاتری را دارا می‌باشند. مثال بارز این موضوع جشنواره بین المللی حرکت هست که به عنوان بزرگترین رویداد علمی کشور شناخته میشه که اعضای کادر اجرایی جشنواره همه اعضای فعال انجمن های علمی هستند.


 


 


 


5. رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه در سالیان اخیر بدلیل تغییراتی که در بدنه‌ی فرهنگی وزارت اتفاق افتاده خصوصا درسطح معاون فرهنگی وزارت خانه و تغییر رویکرد و سیاست‌های جدید، حمایت از انجمن‌‌ها بطور چشگیری کاهش پیدا کرده بطوری که ما در سالیان گذشته هرساله شاهد تاسیس اتحادیه‌های جدیدی بودیم که باعث تشویق بیشتر دانشجویان به فعالیت می‌شد ولی بدلیل مشکلات مالی که وزارت با اون درگیر هست می‌بینیم که حمایت‌ها بسیار کاهش پیدا کرده و روز به روز از تعداد اتحادیه‌های فعال کاسته میشه


 


 


و این به خودی خود آسیب زننده‌س و این اتفاق هم تاثیر خودش روی فعالیت انجمن‌ها و  جشنواره بین المللی حرکت گذاشته. و مورد دیگری که واقعا روی فعالیت انجمن‌ها تاثیرگذاره آیین نامه انجمن‌های علمی هست که امسال آیین نامه جدید به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. و متاسفانه دارای ضعف‌های بسیاری بود و موجب اعتراض بسیار شدید فعالین دانشجویی شد. و تمامی این موارد که خیلی از اون‌ها از حوصله این بحث خارجه، باعث این میشه آن طوری که مطلوب و مناسب هست از انجمن‌های علمی دانشجویی حمایت نشه و این بسیار آسیب زننده‌س برای دانشگاه و فعالیت‌های انجمن‌‌های علمی دانشجویی.


 


 


 


6. آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟


 



یکی از مهم‌‌‌ترین آسیب‌های که انجمن‌های علمی درگیر اون هستند؛ عدم معرفی صحیح ظرفیت‌ها و توانمند‌های موجود در انجمن‌های علمی هست بطوری که خیلی از اوقات اساتید و مدیران هیچ آشنایی و یا شناخت بسیار کمی از انجمن‌های علمی دارند و این باعث مشکلات زیادی برای فعالین دانشجویی انجمن در دانشگاه میشه. به این صورت که برای برگزاری یک برنامه ی ساده که فقط احتیاج به اختصاص یک کلاس درس هست،


 


 


دبیر انجمن باید فرآیند طولانی و فرسایشی رو برای تایید درخواست طی کنه و خیلی از جاها باید از درس و فعالیت‌های عادی زندگیش بزنه که بتونه فقط یک برنامه ساده رو اجرا کنه و خیلی جاها هم باید دائما پاسخگویی موضوعات بدیهی باشه. و این واقعا باعث فرسودگی اعضای انجمن علمی میشه و نتیجه این اتفاقاتم ما در بطن ماجرا می‌بینیم که بیشترین زمان عضویت در شورای مرکزی و دبیری هر دانشجو در انجمن دوسال هست. و این اصلا زمان زیادی نیست چون تقریبا بعد از دوسال دبیر به اون پختگی میرسه که بتونه برنامه‎‌های کلان تر رو با همکاری اعضا و گروه آموزشی در سطح مطلوب و کیفیت بالا انجام بده که متاسفانه از این ظرفیت و توانمندی خیلی از اوقات استفاده نمیشه و این جای تاسف بسیار داره.


 


 


 


7. چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟
 به نظر من مهم‌ترین چیزی که انجمن‌های علمی دانشجویی چه در سطح دانشگاهی چه فرا دانشگاهی احتیاج دارند معرفی ظرفیت‌ها و شناخت هرچه بیشتر امکانات موجود در انجمن علمی هست. بدلیل اینکه متاسفانه چه در دانشگاه چه خارج از اون انجمن‌ها خوب و درست معرفی نمیشن. اگر این امر بطور صحیح رخ بده قطعا به نفع انجمن‌ها خواهد بود. ولی این اتفاق احتیاج به برنامه ریزی اصولی و درست دانشگاه‌ها  و وزارت عتف داره. و اگر این ظرفیت‌ ها به دانشجویان، اساتید و جامعه به نحو احسن معرفی بشه بسیار هم به نفع خود دانشگاه و جامعه هست هم به نفع انجمن‌‌های علمی.


 


 


 


8. برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
همین الان هم انجمن‌ها در خیلی از گروه‌های آموزشی در حال تولید علم و هم سو با مسائل جامعه و کشور درحال فعالیت هستند. بطور مثال من انجمن‌های علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی رو مثال میزنم. ما یک برنامه‌ی رو در حال تدوین و اجرا هستیم که دقیقا جز موضوعات روز ورزش هست. که نشست‌های تخصصی و کارشناسی با حضور اساتید مطرح هم جز برنامه هاست. و این عنوان برنامه ها رو به فراخور هر رشته تحصیلی و انجمن علمی در بعضی گروه ها و دانشکده ها در حال انجام است.


 


 


9. در مورد انجمن علمی خودتان توضیح دهید. از ابتدای شکل‌گیری انجمن شما تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟
فعالیت‌های مختلفی بوده از چاپ نشریه تا برگزاری سمینار، نشست های تخصصی و علمی ،مسابقات علمی و برنامه های دیگه که در سطح دانشگاه یا فرا دانشگاهی بودن و کمک به برگزاری جشن ورودی و فارغ التحصیلی. برنامه های مثل آزمون عملی ورودی رشته ی تربیت بدنی کار بسیار سخت و حساسی هست و انجمن‌های علوم ورزشی با دانشکده و گروه همکاری بسیار مطلوبی داشتند .


 


 


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب