دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تجاری‌سازی نیروگاه‌های آبی میکرو در کشور

مدیر پروژه نیروگاه‌های میکرو معاونت فنی شرکت آب و نیروی ایران با بیان اینکه طرح پژوهشی میکرو نیروگاه‌های آبی با هدف بومی‌سازی دانش این نیروگاه‌ها در 13 استان کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: مزارع پرورش ماهی و حق‌آبه سدها می‌توانند با استفاده از نیروگاه‌های میکرو به قطب انرژی تبدیل شوند. کما اینکه وزارت نیرو برق تولیدی این نیروگاه‌ها را خریداری هم می‌کند.
کد خبر : 52023

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، صمد دهقانی در بازدید از سد و نیروگاه میکرو قلعه‌چای در شهرستان عجب شیر استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در همین راستا ما طرح تیپ بندی نیروگاه‌های میکرو را در دستور کار قرار دادیم، افزود: ساخت 3 تیپ نیروگاه محوری در دستور قرار گرفت که دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مشاور طرح در قالب یک قرارداد 8 ماهه طراحی و ساخت این نیروگاه‌ها را به اتمام رساند.


وی تصریح کرد: بر این اساس 3 نیروگاه محوری در مزرعه پروش ماهی دوپلان در استان چهارمحال و بختیاری، نیروگاه جریان متقاطع در آذربایجان شرقی ونیرگاه پلتن در چهارمحال و بختیاری ساخته شد.



دهقانی ادامه داد: مرحله سوم طرح ساخت 60 دستگاه میکرو نیروگاه و عرضه آن به بازار بود که اکنون در حال مناقصه آنها هستیم.


وی درباره هزینه‌های احداث این نیروگاه‌های میکرو نیز تاکید کرد: هزینه تقریبی احداث هر یک از نیروگاه‌های میکرو 100 میلیون تومان است اما احداث کنندگان این نیروگاه‌ها می‌توانند علاوه بر تامین برق مورد نیاز خود، هر کیلووات برق تولیدی را بر اساس قانون خرید تضمینی برق با رقمی معادل 370 تومان بفروشند.


مدیر پروژه نیروگاه‌های میکرو معاونت فنی شرکت آب و نیروی ایران درباره ظرفیت نیروگاه‌های میکرو آبی اظهار کرد: ظرفیت تولید برق این نیروگاه‌ها بسته به حجم و ارتفاع مخزن سد تغییر می‌کند اما در موجوع ایننیروگاه‌ها قابلیت ارتقا ظرفیت تا 100 کیلووات را دارند.


دهقانی درباره تامین برق سد قلعه‌چای از نیروگاه میکرو آب نیز بیان کرد: پیش از احداث این نیروگاه، برق سد برای روشنایی فضاهای اداری و ساختمان‌های بهره‌برداری و... از طریق شبکه تامین می‌شد اما اکنون نیروگاه قلعه‌چای با ظرفیت 33 کیلووات تاسیس شده است.



وی عنوان کرد: برق خروجی این نیروگاه 400 ولت سه‌فاز است و پایداری شبکه آن کاملا مشهود است.


دهقانی درباره تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های میکرو گفت: به دلیل اینکه اغلب این نیروگاه‌ها در نقاط دوردست کشور نصب می‌شوند بنابراین تاکید داشتیم تا این نیروگاه‌ها با حداقل تعمیرپذیری و سادگی تعمیرات همراه باشند. بر همین اساس بهره‌گیری از المان‌های ساده در بحث مکانیکی نیروگاه‌های میکرو از محاسن این نیروگاه‌ها هستند.


مدیر پروژه نیروگاه‌های میکرو معاونت فنی شرکت آب و نیروی ایران خاطر نشان کرد: اگر این نیروگاه‌ها به شبکهاصلی متصل باشند می‌توانند تبادل پایاپای برق داشته باشند به طوری که در زمان کمبود برق مورد نیاز خود را با تعرفه کشاورزی 13 تومان در هر کیلووات خریداری و در صورت افزون بودن میزان تولید هر کیلووات را با نرخ 370 تومان خرید تضمینی به شبکه بفروشند.



در همین رابطه رئیس اداره نگهداری و بهره‌برداری سد قلعه‌چای نیز با بیان اینکه این سد با ارتفاع 81 متر از پی و ظرفیت 40 میلیون مترمکعب در سال 87 به بهره‌برداری رسیده است، گفت: این سد وظیفه تامین آب شرب شهرستان عجب شیر با حجم 5 میلیون متر مکعب و آبیاری اراضی پایین دست به وسعت 7 هزار هکتار را بر عهده دارد.


رضا آغاجری با تاکید بر اینکه 60 میلیارد تومان هزینه احداث این سد بوده است، افزود: حجم قابل تنظیم این سد 50 میلیون مترمکعب در سال است و با احداث آن هم وضعیت کشاورزی منطقه و هم کیفیت چاه‌ها بهبود یافته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته