دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1399 - 10:24
زندگی سالم/100

اسرار جالب نقش غده تیروئید را بشناسید

تيروئيد غده‌اي است به شكل پروانه در جلوی گردن در پايين حنجره و بالای استخوانهای ترقوه که دو نوع هورمون را ترشح می‌كند.
کد خبر : 518133

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ تیروئید هورمونی به نام تیروکسین ترشح می‌کند که نقش کنترل درجه حرارت بدن، تنظیم سوخت و ساز و ضربان قلب را بر عهده دارد. البته عواملی مانند ژنتیک، بیماری‌های ضد سیستم ایمنی، بارداری، تغذیه نامناسب و سموم موجود در محیط می‌توانند عملکرد تیروئید و هورمون تیروکسین را با اختلال مواجه کنند؛ پس اگر شما یکی از علائم هفده‌گانه زیر را در بدن خود احساس کردید به عملکرد نامناسب غده تیروئید خود مشکوک شوید.


عملکرد غده تیروئید چیست؟


تیروئید دو هورمون تولید می‌کند که به جریان خون ترشح می‌شوند، یکی از این هورمون‌ها تیروکسین نام دارد؛ این هورمون حاوی چهار اتم ید است و اغلب T4 خوانده می‌شود،‌ هورمون دیگر‌تری یودوتیرونین نامیده می شود که متشکل از سه اتم ید است و اغلب به آن T3 گفته می شود.


چه اختلالی ممکن است در تیروئید رخ دهد؟


 کم کاری تیروئید (کاهش عملکرد تیروئید) – تیروکسین متناسب با نیازهای بدن تولید نمی شود.
 پرکاری تیروئید (افزایش بیش از حد عملکرد تیروئید) – فراتر از نیازهای بدن تیروکسین تولید می شود.


متداول ترین علائم اختلالات شایع تیروئید چه چیزهایی هستند؟


کم کاری تیروئید: خستگی، احساس سرما، افزایش وزن، کاهش تمرکز، افسردگی.
پرکاری تیروئید: کاهش وزن، عدم تحمل گرما، اضطراب و گاهی اوقات در دو سوزش چشم.


اختلالات تیروئید چگونه تشخیص داده می شوند؟


پزشک با گوش دادن به علائم شما، و مطرح کردن چندین سؤالات و معاینه گردن می تواند به جمع بندی خوبی در مورد فعالیت غده تیروئید شما برسد. با این حال، وی می تواند با گرفتن نمونه خون کوچکی وضعیت ترشح تیروئید را دقیقاً ارزیابی کند. به عنوان مثال، با استفاده از این نمونه خون، سطح هورمون های مربوطه در آزمایشگاه قابل اندازه گیری است.


با این ترتیب می توان به میزان ترشح T4 و یا T3 دست یافت، و با اندازه گیری TTSH میزان فعالیت هیپوفیز را مشخص کرد. به طور معمول یک آزمایش خون تنها، تشخیص را تأیید می کند اما گاهی اوقات آزمایش های دیگری نیز لازم است.


آیا اختلالات تیروئید قابل درمان هستند؟


 اختلال تیروئید و بسیاری از علائم نیز قابل درمان هستند. بیشتر اختلالات تیروئید با داروهای روزانه درمان می شوند، درمان های دیگری نیز برای آن دسته از افرادی که اختلالات تیروئید آن ها با دارو قابل کنترل نیست، وجود دارد.


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

برچسب ها: زندگی سالم
ارسال نظر
قالیشویی ادیب