دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1399 - 00:03
آنا گزارش می‌دهد؛

بومی‌سازی روبات هوشمند بازرسی تونل برق/ وقتی آدم‌آهنی‌ها منجی انسان‌ می‌شوند

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت روبات هوشمندی شده‌ که قادر به بازرسی تونل‌های انتقال برق فشار قوی است. این روبات مجهز به دوربین حرارتی و فناوری پردازش تصویر است و می‌تواند تونل‌ها را به صورت تمام خودکار بازرسی کند.
کد خبر : 516201
1394053015170831559258410.jpg

گروه فناوری خبرگزاری آنا، بازرسی تونل‌های انتقال برق فشار قوی و شناسایی عیوبی چون انتشار گاز، ریزش آب، حرارت بالا، آتش‌سوزی، حضور افراد غیرمجاز، حضور حیوانات موذی و ریزش دیواره تونل از جمله کارهای خطرناکی است که در بسیاری از کشورها توسط روبات‌ها انجام می‌شود. به همت یک شرکت دانش‌بنیان، ایران نیز به دانش ساخت روبات‌های هوشمند بازرسی دست یافته است و حال به راحتی می‌توان وظیفه پرخطر بازرسی از تونل‌های فشار قوی برق را به روبات‌ها سپرد.


به گفته ابوالفضل حسنی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده این روبات؛ روبات هوشمند بازرس تونل‌های انتقال برق فشار قوی به سفارش سازمان برق منطقه‌ای تهران و با همکاری پارک فناوری پردیس ساخته شده و  برای بازرسی انواع تونل‌ها، تأسیسات شهری، کانال‌ها و معادن قابل‌استفاده است. این روبات که برای نخستین بار در ایران ساخته شده، کار بازرسی را به صورت خودکار  انجام می‌دهد، اما با این حال امکان کنترل از راه دور برای اپراتور نیز وجود دارد.



ویژگی‌های روبات هوشمند بازرس 


پیش از این برق منطقه‌ای تهران برای بازرسی تونل‌های برق فشار قوی از روبات‌های چینی استفاده می‌کرد که  با افزایش قیمت ارز  نه‌تنها گزینه اقتصادی مناسبی به شمار نمی‌رفت بلکه به دلیل تحریم‌ها امکان فروش آن به ایران دیگر وجود نداشت. قیمت نمونه خارجی این روبات هوشمند حدود یک میلیون دلار است اما نمونه ایرانی با هزینه کمتر از 100 هزار دلار بومی‌سازی شده و قیمت نهایی آن یک دهم نمونه خارجی است.


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید؛ فاز تحقیقاتی این روبات هوشمند بازرسی تمام شده و نمونه اولیه آن نیز ساخته شده است. در حال حاضر این روبات در مرحله نصب قرار دارد و  طی یک ماه آینده کار خود را به عنوان بازرس تونل‌های انتقال برق فشار قوی شروع می‌کند. این روبات که به شکل ریلی  و روی سقف تونل حرکت می‌کند، یک متر طول، 25 سانتی‌متر عرض و 40 سانتی‌متر ارتفاع دارد.


توسعه این روبات از زمان عقد قرارداد تا طراحی، ساخت و نمونه اولیه حدود یک سال زمان برده است. روبات هوشمند بازرسی تونل‌های برق در هر بازرسی تصاویری را از تونل ثبت می‌کند و با استفاده از فناوری پردازش تصویر، تصاویر جدید را با تصاویر قبلی مقایسه می‌کند.  هر گونه تغییر در تونل یک عیب در نظر گرفته می‌شود. این روبات مجهز به دوربین حرارتی است و می‌تواند وضعیت حرارتی کابل‌‌ها را نیز کنترل کند تا مانع از وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی شود. 


سنسورهای روبات هوشمند بازرسی قادر به اندازه‌گیری میزان انتشار انواع گازها، دود، درجه حرارت و رطوبت هوا هستند. تصاویر ثبت‌شده توسط روبات همراه با نتایج پردازش تصویر و سنسورها به صورت آنلاین به دستگاه کنترل پنل اپراتور ارسال می‌شود. در صورت رؤیت هر گونه عیبی در تونل، روبات با ارسال پیام هشداری اپراتور را آگاه می‌کند.



مزیت‌های روبات هوشمند بازرسی ایران‌ساخت‌


بازرسی تونل‌های برق کار خطرناکی است که خسارات مالی و جانی به همراه دارد، استفاده از روبات‌های هوشمند بازرسی نه‌تنها خطر حضور نیروی انسانی در چنین محیط‌های خطرناکی را حذف می‌کند بلکه درصد خطای انسانی حین بازرسی را نیز به شدت کاهش می‌دهد. از سوی دیگر روبات‌های بازرسی خارجی براساس استانداردها و نیازهای کشور سازنده تولید می‌شوند و نه‌تنها به صورت 100 درصدی با نیازهای ایران تطابق ندارد بلکه مناسب ساختار تونل‌های برق  پرپیچ و خم و شیب‌دار کشور نیستند.


روباتی که این شرکت دانش‌بنیان ایرانی طراحی و تولید کرده متناسب با نیازها و استانداردهای کشور است و می‌توان بسته به نیازهای کارفرما ویژگی‌های خاصی را به آن اضافه یا حذف کرد تا محصول نهایی کاملا متناسب با نیاز کارفرما باشد. درواقع الگوی طراحی ساخت در همه محصولات داخلی، متناسب با نیاز و استانداردهای کشور است. یکی از مزیت‌های رقابتی این روبات قیمت تمام‌شده محصول نسبت به نمونه خارجی است.


گارانتی و خدمات پس از فروش این روبات‌های ایران‌ساخت‌ با حداقل هزینه و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود، در صورتی که چنین گزینه‌ای برای محصولات خارجی وجود ندارد. درواقع نه‌تنها محصولات خارجی نمایندگی در کشور ندارند بلکه ضمانت و خدمات پس از فروشی نیز برای آنها ارائه داده نمی‌شود. محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نه‌تنها کیفیت محصولات خارجی را دارند و خدمات بیشتری ارائه می‌دهند بلکه مانع از خروج ارز از کشور و درآمدزایی نیز می‌شوند.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته