دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1399 - 15:00
دانستنی‌های علمی/ 6؛

شیشه لوئی چیست؟

شیشه لوئی همان شیشه معمولی است که لایه‌ای از پوشش نانویی روی آن قرار گرفته است. این شیشه مانع از ورود پرتوی فروسرخ نور خورشید به محیط می‌شود که کاربرد بسیاری در ذخیره انرژی دارد.
کد خبر : 516008
unnamed (1).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  طیف گرمایی نور خورشید فروسرخ نام دارد و انتقال گرما به محیط از طریق این امواج انجام می‌شود. اگر این طیف را منعکس کنیم می‌توان مانع از انتقال گرما شد. بدین‌ترتیب تنها بخشی از نور که برای دیدن اشیا لازم است، وارد محیط می‌شود. به همین منظور دانشمندان  پوشش‌های نانویی را روی سطح شیشه‌ها نشانده‌اند.


شیشه‌های لوئی (LowE) از طریق لایه‌نشانی نانو روی سطح شیشه‌های معمولی ساخته می‌شود و از ورود فروسرخ به محیط جلوگیری می‌کند. با استفاده از این نوع شیشه فرایندذخیره انرژی در حد بسیار بالایی انجام می‌شود. شیشه‌های لوئی در فصل زمستان اجازه خروج طیف گرمایی به خارج از محیط را نمی‌دهد و در فصل تابستان مانع از ورود طیف گرمایی به محیط می‌شود.


برای این که یک شی را ببینیم باید نوری به آن تابانده شود تا بازتاب آن به چشم بازگردد. این شی باید از طول موج نور بزرگ‌تر باشد، اگر شی از نظر طول موج کوچک‌تر باشد، نور را منعکس نمی‌کند و مقدار نوری که به چشم می‌رسد کاهش چشمگیری می‌یابد. در شیشه لوئی نیز اتفاق مشابهی می‌افتد، پرتوی فروسرخ طول موج بالاتری دارد، بنابراین باید شی بزرگ‌تری در مقابل آن قرار بگیرد تا این طول موج بزرگ‌ را بگیرد.


سایر طیف‌های نوری، طول موج کوتاه‌تری دارند، بنابراین از شیشه رد شده و وارد محیط می‌شوند. در شیشه لوئی پوششی روی شیشه قرار گرفته که در هنگام برخورد پرتوری خورشید به سطح آن، نور وارد محیط شده اما فروسرخ منعکس می‌شود. از این فناوری نانو در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: نانو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته