دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1399 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

ادغام جهان فیزیکی و آنلاین/ زیرساخت‌ها و سرویس‌های حوزه اینترنت اشیا دانش‌بنیانی شد

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به توسعه و ارائه زیرساخت‌های مورد نیاز فناوری اینترنت اشیا شده است و علاوه‌براین محصولات و دستگاه‌های هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت نیز تولید می‌کند.
کد خبر : 515340
Synechron.jpg

گروه فناوری خبرگزاری آنا، اینترنت اشیا امکان اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت را فراهم می‌کند. زمانی که دستگاه‌های هوشمند و وسایل الکترونیک به وسیله اینترنت به هم مرتبط می‌شوند، نه‌تنها با یکدیگر بلکه با انسان‌ها نیز تعامل می‌کنند. برای مثال یک یخچال هوشمند را در نظر بگیرید که به شبکه اینترنت اشیا متصل است، این دستگاه فهرست مواد غذایی داخل یخچال به همراه تاریخ انقضای آنها را به اطلاع کاربر می‌رساند. درواقع اینترنت اشیا به انسان اجازه می‌دهد، دستگاه‌ها و اشیای مورد استفاده خود را با استفاده از زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کند.


اینترنت اشیا فرصتی برای ادغام جهان فیزیکی و سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر به صورت مستقیم فراهم می‌کند. بسیاری از فناوری‌های مدرن از جمله خودروی هوشمند، ساعت هوشمند، یخچال هوشمند و جاروبرقی‌ روباتیک زیرمجموعه اینترنت اشیا به شمار می‌روند. به لطف شرکت‌های دانش بنیان، ایران نیز در حوزه اینترنت اشیا فعال است. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت تخصصی در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز اینترنت اشیا کار می‌کند و سرویس‌های پایه آن را ارائه می‌دهد.



از تولید محصولات هوشمند تا ارائه سرویس‌های تعاملی


به گفته علیرضا محمدباقر تهرانی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان؛ نخستین گام در اینترنت اشیا تولید محصولاتی است که قابلیت اتصال به اینترنت و کار با یکدیگر را داشته باشند. این اشیا باید طی مکانیسمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات تعاملی را تبادل کنند. در مرحله بعدی اشیا باید فرایندی را با یکدیگر شکل داده و برنامه‌ای ایجاد کنند تا فعالیت‌شان براساس آن انجام شود.


این شرکت دانش‌بنیان در هر سه حوزه مذکور فعال است و نه‌تنها محصولات هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت را تولید می‌کند بلکه سرویس‌های تعاملی اینترنت اشیا را نیز ارائه می‌دهد.  چراغ‌های روشنایی، پلوپز و  اسپیکر از جمله محصولات این شرکت است که قابلیت اتصال به این اینترنت را دارند. این شرکت دانش‌بنیان همچنین مکانیسم‌های تحت رایانش ابری یا کلاود را برای تبادل اطلاعات و مکانیسمی برای شکل‌دهی فرایند میان اشیا توسعه داده‌اند.


 یکی از پلتفرم‌های این شرکت سرویس ماشین در ماشین یا «MtoM» است که امکان برقراری ارتباط میان اشیای هوشمند را میسر می‌کند. سرویس انضمام تحت رایانش ابری نیز یکی دیگر از سرویس‌های این شرکت دانش‌بنیان است که اجازه شکل‌گیری فرایند برنامه‌ریزی و تعامل میان اشیا را می‌دهد.



رایانش ابری چیست؟


رایانش ابری یا کلاود به معنای انتقال منبع یک نرم‌‌افزار، داده‌های آن و پردازش‌های مرتبط به آن به فضای آنلاین است.  درواقع رایانش ابری روشی نوینی در پردازش به شمار می‌رود که منابع در آن قابل گسترش و مجازی هستند و از طریق شبکه‌های ارتباطی مانند اینترنت عرضه می‌شوند. بدین‌ترتیب کاربر قادر است با استفاده از هر دستگاهی که  قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد، به اطلاعات و نرم‌افزار دسترسی پیدا کند.


محوریت اصلی رایانش ابری سرویس‌دهی براساس تقاضاست. در این مدل، کاربر می‌تواند بدون نیاز به تجهیزات خاص پردازشی  و اطلاع از محل انجام پردازش به نرم‌افزار و اطلاعات دسترسی داشته باشد. بدین ترتیب کاربر در هر موقعیت مکانی قادر است تنها با استفاده تلفن هوشمند و اتصال به اینترنت از نرم‌افزار یا اطلاعات مورد نظرش استفاده کند.  این فناوری نه‌تنها قدرت پردازش را افزایش می‌دهد بلکه امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها و تعامل با افراد دیگر را نیز آسان‌تر می‌کند. 



نوسانات ارز؛ مشکل اساسی دانش‌بنیان‌ها


این شرکت دانش‌بنیان مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعالیت رسمی خود را از سال 96 آغاز کرده و تاکنون چند محصول دانش‌بنیان توسعه داده است. با این حال این شرکت مانند بسیاری دیگر از دانش‌بنیان‌ها با چالش‌ها و مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. به گفته تهرانی؛  نوسانات ارزی باعث بروز مشکلات بسیاری در بازار داخلی شده که این امر چالش‌های مالی برای شرکت ایجاد کرده است. بنابراین این شرکت دانش‌بنیان به دنبال جذب سرمایه‌گذار و منابع مالی است.


نقل و انتقالات مالی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که این شرکت با آن دست و پنجه نرم می‌کند. این امر مانع از گسترش ارتباطات بین‌المللی و فروش خدمات به کشورهای دیگر می‌شود. در کنار کیفیت بالای سرویس‌های این شرکت، قیمت محصولات آن نیز در کشورهای خارجی مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رود که یکی از مزایای رقابتی در بازارهای خارجی است اما این شرکت به دلیل مسائل پیرامون نقل و انتقالات مالی کشور قادر به انجام معامله با کشورهای دیگر نیست.


 شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کلیدی در رشد و توسعه فناوری‌های پیشرفته و رفع نیازهای فناورانه کشور دارند و توانایی حضور در بازارهای بین‌المللی را نیز دارند. بنابراین از مسئولان انتظار می‌رود که زیرساخت‌های لازم برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها چه در داخل کشور و چه در کشورهای دیگر را فراهم کنند.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب