دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1399 - 12:48
تحلیلگر آمریکایی :

در صورت برنده نشدن ترامپ در انتخابات سناریوهای ترسناکی پیش روی آمریکاست / احتمال به راه افتادن جنگ داخلی یا خارجی توسط ترامپ و طرفداران

یک تحلیلگر آمریکایی می گوید ترامپ در صورت برنده نشدن در انتخابات پیش روی آمریکا می تواند دست به اقدامات خطرناکی بزند که منجر به بروز جنگ داخلی یا کشیده شدن آمریکا به یک جنگ خارجی شوند.
کد خبر : 511921
cohn_dn.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مارجوری کوهن (Marjorie Cohn)، تحلیلگر آمریکایی که پیش‌تر رئیس اتحادیه وکلای آمریکا بوده می‌گوید ترامپ در صورت برنده نشدن در انتخابات پیش روی آمریکا می‌تواند دست به اقدامات خطرناکی بزند که منجر به بروز جنگ داخلی یا کشیده شدن آمریکا به یک جنگ خارجی شوند.


کوهن که استاد ممتاز بازنشسته در مدرسه حقوق توماس جفرسون سن‌دیه‌گو، معاون دبیرکل انجمن بین‌المللی وکلای دموکراتیک و عضو شورای مشورتی کهنه‌سربازان متعهد به صلح است، برای برخی رسانه‌های ضدجنگ در آمریکا مانند «تروث‌ دیگ» و «کانسرتیوم‌ نیوز» مطلب می‌نویسد.


کوهن در یادداشتی که در وب‌سایت «تروث‌ اوت» با عنوان «باید آماده باشیم در صورت تلاش ترامپ برای سرقت انتخابات مقاومت کنیم» منتشر شده، می‌گوید که مهم‌ترین وظیفه در مقابل ادعای تقلب ترامپ را مردم آمریکا برعهده دارند.


خلاصه‌ای از این یادداشت به شرح زیر است:


ترامپ پیش‌دستانه در حال کاشتن بذر تردید در نتیجه انتخابات است. او روز 30 جولای پیشنهاد کرد که انتخابات به تعویق بیفتد، درحالی‌که صلاحیت قانونی این کار را ندارد. او همچنین ایده فرستادن سربازان دولت فدرال به سر صندوق‌ها برای جلوگیری از تقلب را مطرح کرده که ممکن است موجب ترس رأی‌دهندگان شود.


ترامپ بدون ارائه شواهد در اولین شب اجلاس سراسری انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه گفت که «دموکرات‌ها تلاش می‌کنند انتخابات را بدزدند ... تنها راهی که آن‌ها می‌توانند انتخابات را از ما بگیرند، این است که تقلب کنند.»


ترامپ به‌طور واضح اواخر ماه جولای در مصاحبه با کریس والاس در شبکه فاکس نیوز در پاسخ به این سؤال که «آیا می‌گویید که نتیجه انتخابات را نخواهید پذیرفت» پاسخ داد که «خیر. باید ببینم.»


مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ نیز در جریان شهادت سال گذشته خود جلوی کمیته نظارت و اصلاح مجلس نمایندگان گفت: «با توجه به سابقه کار کردن برای آقای ترامپ، من نگرانم که اگر او انتخابات را در 2020 ببازد، انتقال قدرت به‌صورت صلح‌آمیز اتفاق نیفتد.»


ترامپ که نگران است برگزاری انتخابات به‌صورت پستی موجب برتریِ‌ جو بایدن شود، اعتراف کرده که جلوی اختصاص بودجه به اداره پست آمریکا را می‌گیرد. ترامپ با القای ترس از تقلب گسترده گفته است که اداره پست پول اجرای انتخابات به‌صورت پستی را ندارد و بنابراین نمی‌تواند انتخابات را پستی برگزار کند.


نکته جالب‌تر اینکه از 15 ژوئن که لوئیس دی‌جوی از حامیان مالی کمپین ترامپ سکان هدایت اداره پست را در دست گرفته است، خدمات این اداره کندتر از قبل شده است. دی‌جوی که تجربه فعالیت در اداره پست را ندارد، با اقداماتی چون حذف 671 دستگاه دسته‌بندی نامه‌ موجب کُندی بیش‌ازپیش خدمات پستی شده است.


گزینه‌های ترسناک ترامپ


ترامپ با این تمهیدات سنگ بنای بروز مناقشه در خصوص نتیجه انتخابات را گذاشته است.


چهار سناریوی محتمل انتخابات این‌ها هستند: 1) برنده روز بعد از انتخابات نامشخص باشد و رقابت بسیار نزدیک باشد؛ 2) بایدن با اختلاف بالا رأی مردمی و الکترال را ببرد؛ 3) ترامپ رأی الکترال را با فاصله نزدیک ببرد؛ اما رأی مردمی را ببازد؛ 4) بایدن رأی مردمی و الکترال را با اختلاف کم ببرد.


در هر چهار سناریو ترامپ نتیجه انتخابات را زیر سؤال خواهد برد.


وی از 3 نوامبر تا 20 ژانویه که باید قدرت را عملاً تحویل دهد چند کار مهم می‌تواند انجام دهد که همه آن‌ها نگران‌کننده هستند.


ترامپ هم می‌تواند اقدامات قانونی و هم اقدامات فراقانونی برای بی‌اعتبار کردن نتیجه انتخابات انجام دهد. احتمال بروز درگیری مسلحانه بالاست، چرا که ترامپ از طرفداران خود می‌خواهد اسلحه به دست داشته باشند.


این احتمال وجود دارد که ترامپ از بایدن بخواهد ثابت کند در انتخابات تقلب نشده است. ترامپ می‌تواند درخواست تحقیق در خصوص انتخابات کند و با استفاده از رسانه نتایج را زیر سؤال ببرد. اگر اختلاف ترامپ با بایدن کم باشد، احتمالاً باید منتظر مقاومت جدی ترامپ مقابل نتیجه باشیم. ترامپ همچنین می‌تواند خواهان بازشماری آرا شود یا جلوی شمرده شدن آرای پستی را بگیرد.


احتمال خطرناک‌تر این است که او از طرفداران خود بخواهد به خیابان‌ها بیایند و ترامپ با کمک رسانه‌های دست راستی آشوب به پا کند و مقامات را به همراهی با خود وادار کند. ترامپ همچنین می‌تواند کنترل گارد ملی را در دست بگیرد یا ارتش را به مناطق مختلف اعزام کند، خواهان تحقیق در خصوص مخالفان خود شود و دارایی آن‌ها را ضبط کند و حتی به نام امنیت ملی کنترل ارتباطات را دست بگیرد.


احتمال دیگر این است که ترامپ بعد از انتخابات یا حین انجام فرآیند انتقال قدرت یک بحران خارجی به پا کند.


تمهیدات مختلفی می‌توان برای جلوگیری از بروز این احتمالات ناخوشایند ترتیب داد؛ اما مهم‌ترین کار را مردم با بسیج عمومی برای اقدامات جمعی به منظور تضمین سلامت انتخابات می‌توانند انجام دهند. تحلیلگران و کارشناسان باید به مردم در خصوص شرایط حقوقی و سیاسی آگاهی بدهند و مقاومت در قبال تلاش‌ها برای زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات را شکل دهند.


انتهای پیام / 4153/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته