تمهیدات دولت برای آغاز سال تحصیلی جدید
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با گذشت بیش از 6 ماه از زمان آغاز همهگیری کرونا هنوز تعداد زیادی از مردم با این بیماری درگیر بوده و متاسفانه هروز تعداد قابل توجهی از هموطنان عزیز جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست میدهد. با نزدیک شدن به زمان شروع آغاز سال تحصیلی جدید بسیاری از دانشآموزان و والدین آنها نسبت به شرایط حضور در مدرسه نگران بوده و از طرفی دیگر همه دانشآموزان نیز به امکانات لازم برای آموزش مجازی را دسترسی یکسانی ندارند.
بیشتر بخوانید: حل مشکلات آموزش مجازی با استفاده از تجربه کرونا/ دانشگاه آزاد اسلامی الگوی مناسب آموزش در کشور
طبق اعلام ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا همه پروتکلهای بهداشتی باید در مدرسه و در زمان تحصیل رعایت شود. یکی از این دستورات فاصله گذاری اجتماعی بین دانشآموزان است. بر اساس قوانین بهداشتی هر دانشآموز باید حداقل 1.5 متر همکلاسی خود فاصله داشته و با ماسک در محیط تحصیل حضور پیدا کند. اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا فضای آموزشی کافی برای تعداد قابل توجه دانشآموزان کشور ضمن رعایت همه موارد بهداشتی وجود دارد یا خیر؟ آیا سال تحصیلی جدید نیز همانند دوره قبل به شکل مجازی برگزار خواهد شد؟
نگرانی از افت تحصیلی دانشآموزان با ادامه روند آموزش مجازی
آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش نشان میدهد بیش از 14 میلیون دانشآموز در سراسر کشور وجود دارد. با بررسی امکانات آموزش حضور و مجازی در نقاط مختلف ایران مشخص میشود همه این دانشآموزان به طور یکسان به امکانات آموزشی دسترسی نداشته و بسیاری از آنها شرایط دسترسی به ابزارهای هوشمند نظیر تلفن همراه و رایانه برای ارتباط با معلمان را ندارند. یعنی اگر سال تحصیلی جدید نیز همانند ماههای پایانی سال تحصیلی گذشته کاملا به صورت مجازی برگزار شود تعدادی از دانشآموزان مناطق محروم و حتی در شهرهای بزرگ نمیتوانند از فرصت آموزش مجازی استفاده کنند.
از همین رو دانشآموزان والدین دانشآموزان نگران افت تحصیلی فرزندان خود هستند و استفاده از شیوه مجازی برای برگزاری کلاسها را فاقد کارایی لازم جهت فراگیری موثر مفاهیم درسی میدانند. نظرسنجی اخیر محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در فضای مجازی منتشر کرده بود نشان میدهد اغلب دانشآموزان و والدین آنها نرمافزار «شاد» که به طور ویژه برای پیگیری امور درسی طراحی شده است را فاقد کارایی لازم میدانند.
عدم دسترسی دانشآموزان به ابزارهای آموزش مجازی
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ماه گذشته اعلام کرده بود بیش از 3 میلیون دانشآموز در کشور به دلایلی همچون نداشتن گوشی هوشمند یا تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از سامانه شاد را ندارند و در خطر ترک تحصیل قرار گرفتند. 30 درصد مدارس ما زیر ۳۵ نفر دانشآموز دارد که حدود ۱۰ درصد دانشآموزان کشور را شامل میشوند و امکان برگزاری کلاس حضوری را دارند. در برخی مناطق نیز استفاده از روش زوج و فرد کردن دانشآموزان به عنوان یک راه حل پیشنهاد شده است تا بخشی از نگرانی مسئولان در مورد تامین ابزار و تجهیزات آموزش مجازی برطرف شود.
اگرچه بسیاری از خیرین مدرسهساز و بنیادهای خیریه تمرکز خود را بر خرید تبلت و گوشی هوشمند برای دانشآموزان قرار دادهاند اما هنوز در مناطقی از کشور دانشآموزان نمیتوانند با وسایل الکترونیکی مناسب به اینترنت متصل شده و فرایندهای آموزشی را دنبال کنند.
هزینه دسترسی به اینترنت باری مضاعف بر دوش خانوادهها
مشکل دیگری که این روزها و در آستانه سال تحصیلی جدید فشار روانی وارد بر خانوادهها را افزایش داده است هزینههای اتصال و دسترسی به شبکه سراسری اینترنت است. گرانی افسارگسیخته مسکن و خودرو اقتصاد مردم را کوچکتر از گذشته کرده و از همین رو این انتظار وجود دارد که مسئولان متولی تعیین قیمت اینترنت تسهیلات مناسبی را برای دانشآموزان و خانواده آنها در نظر گرفته تا حداقل در وضعیت شیوع بیماری کرونا، آسایش روانی بیشتری برای آیندهسازان جامعه فراهم شود.
به هرحال اقضا شرایط کنونی جامعه حکم میکند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از گذشته به امور آموزشی دانشآموزان اهمیت داده و سرویسهای رایگان و ارزان قیمت را در اختیار آنها قرار دهد.
اختصاص پهنای باند اختصاصی برای شبکه شاد
محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در مورد برنامه دولت برای آغاز سال تحصیلی جدید توضیح داد: در جلسهای که در خدمت مرکز ملی فضای مجازی بودیم قول داده شد تمام ظرفیت کشور به کار گرفته شود تا با بحث مشکلات پهنای باند و ترافیک برای شبکه شاد مواجه نباشیم. پیشبینی ما این است که تقریباً به۱۰درصد ظرفیت اینترنت کشور برای شروع سال تحصیلی در شبکه شاد نیاز داریم ما فکر میکنیم این موضوع با همکاری این دو نهاد صورت بگیرد.
وی همچنین با اشاره به عدم امکان استفاده از پلتفرمهای غیرایرانی برای امر آموزش عنوان کرد: مجموعه قوانین را برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تنظیم خواهیم کرد همچنین ظرف یک هفته طبق مصوبه جلسه کمیته ملی فضای مجازی الگوی مصرفی برای دانشآموزان و معلمان را تعیین میکنیم و بر اساس آن الگوی مصرف هزینه و مبالغی که باید برای استفاده از شبکه اجتماعی شاد مطرح شود در نظر گرفته خواهد شد.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/