دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1399 - 16:00

ماجرای شکایت کاربران وی‌چت از ترامپ

پس از صدور فرمان اجرایی ترامپ درباره ممنوعیت وی‌چت در این کشور، برخی از کاربران آمریکایی این برنامه از وی شکایت کردند.
کد خبر : 510399
640x-1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پس از آنکه دونالد ترامپ فرمان اجرایی درباره ممنوعیت وی‌چت در آمریکا را صادر کرد، برخی از کاربران آمریکایی این برنامه از وی شکایت کردند. شکایت کاربران آمریکایی در سان‌فرانسیسکو از طریق «اتحادیه کاربران آمریکایی وی‌چت» و عده‌ای که ادعا می‌کنند برای کسب‌وکار و برقراری ارتباط با خانواده‌هایشان در چین به این برنامه وابسته هستند، ثبت شده است.


کاربران شاکی می‌گویند هیچ‌گونه انتسابی به وی‌چت یا شرکت مادر تخصصی «هولدینگ تنسنت» ندارند و در شکایت‌نامه خود از دادگاه فدرال آمریکا خواسته‌اند از اجرای دستور رئیس‌جمهور آمریکا جلوگیری کند، زیرا قانون آزادی بیان کاربران آمریکایی را نقض می‌کند.



«مایکل بین»، وکیل یکی از شاکیان گفت: معتقدیم طبق قانون اساسی دسترسی به برنامه و قابلیت‌های آن برای جامعه چینی- آمریکایی باید فراهم شود.


دونالد ترامپ ۶ آگوست (16 مرداد سال جاری) دستور داد تمام تراکنش‌های مالی با مالکان چینی برنامه‌های وی‌چت و تیک‌تاک ممنوع شوند، زیرا مدعی است این دو برنامه امنیت آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهند و به ابزاری برای جاسوسی پکن از واشنگتن تبدیل شده‌اند.


این شرکت‌ چینی از سوی دیگر، تأکید کرد هرگز اطلاعات کاربران را در اختیار دولت چین قرار نداده است و مقام‌های پکن نیز این اقدام ترامپ علیه شرکت چینی را به‌عنوان اقدامی سیاسی محکوم کرده‌اند. به‌تازگی «کای تیان کای»، سفیر چین در آمریکا در نشست اندیشکده «آسپن» درباره تنش‌های جاری در روابط دو کشور و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس مقام‌های واشنگتن علیه شرکت‌های چینی و همچنین شبکه اجتماعی تیک تاک هشدار داد.


زیان هنگفت شرکت‌های آمریکایی 


چینی‌ها با وی‌چت کار نمی‌کنند، بلکه زندگی می‌کنند و برایشان محبوبیت بسیار بالایی دارد. این برنامه برای آن‌ها پیام‌رسان ساده نیست و در حکم ابزاری است که از آن به‌عنوان شبکه‌ اجتماعی جایگزین ایمیل، برنامه‌ای برای پرداخت‌های روزانه، مدیریت حساب‌های بانکی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.



مجموع این موارد باعث شده است تا دستور اجرایی ترامپ نگرانی بسیار زیادی برای شرکت آمریکایی اپل به‌دنبال داشته باشد، زیرا میلیون‌‌ها مشتری این شرکت در چین هستند و ممنوع شدن وی‌چت می‌تواند ضربه مهلکی به آن‌ها بزند که برخی برآوردها زیان ۲۵ میلیارد دلاری را در سال نشان می‌دهند.


گفته می‌شود ظاهراً دولت ترامپ با درک تأثیر فاجعه‌بار این اقدام بر شرکت‌‌های فناوری، بازی‌های رایانه‌ای، ارتباطات و دیگر صنایع آمریکایی از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده است. بلومبرگ به‌نقل از مقام‌های بلندپایه کاخ سفید گزارش کرد آن‌ها به اپل و چند شرکت دیگر اطمینان داده‌اند همچنان امکان کار با وی‌چت را در چین خواهند داشت.


منابع آگاه گفتند: هدف مسئولان دولتی تحریم آن بخش از وی‌چت است که به شرکت‌های آمریکایی زیان نمی‌زند. این روش احتمالاً در کنار جلوگیری از دانلود این برنامه در آمریکا به شرکت‌هایی همچون اپل اجازه می‌دهد آن را در نسخه چینی اپ استور به مشتریان خود ارائه کنند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: چین دونالد ترامپ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته