دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1394 - 12:06

پناهجویان پشت مرزهای کشورهای بالکان

صدها تن از پناهجویانی که تلاش می‌کردند از طریق یونان خود را به مقدونیه برسانند پشت مرزهای بسته این کشور ماندند.
کد خبر : 50751

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از شبکه «یورونیوز»، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد کشورهای بالکان از این پس فقط پناهجویانی را می‌پذیرند که خطر جنگ آنان را تهدید می‌کند.


به این ترتیب فقط شهروندان سوری، عراقی و افغان می‌توانند وارد این کشورها شوند و از ورود سایر پناهجویان آفریقایی و آسیایی که به آنان پناهجویان اقتصادی نیز گفته می‌شود، جلوگیری خواهد شد.


یکی از مقام‌های سازمان ملل به یورونیوز گفت: من در مرز یونانم و شرایط اینجا به نسبت آرام است. مزدیک به ۱۵۰۰ نفر در انتظارند ببینند در ساعت‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.


همزمان اسلوونی نیز روز پنجشنبه قصد داشت ۱۶۲ پناهجوی آفریقایی و آسیایی را با قطار به کرواسی بازگرداند اما مقام‌های این کشور از پذیرفتن این گروه خودداری کردند.


مقام‌های اسلونی می‌گویند به همسایگان خود اطلاع داده‌اند دیگر پناهجویان اقتصادی نمی‌توانند از این کشور عبور کنند.


وزیر کشور کرواسی در این باره گفت: ما از اسلوونی تقاضایی دریافت کردیم مبنی بر اینکه گروهی از پناهجویان پذیرفته نمی‌شوند. این پناهجویان از مراکش، بنگلادش، سریلانکا، الجزایر، لیبریا، سودان، کنگو و پاکستانند.


پناهجویان تلاش می‌کنند ابتدا از ترکیه به یونان بروند و سپس با گذر از مقدونیه، صربستان، کرواسی و اسلوونی خود را به اتریش و آلمان برسانند.


در پی حملات مرگبار در پاریس که شامگاه بیست‌ودوم آبان‌ماه رخ داد و 132 کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت، گروه‌های راست‌افراطی فرانسه از بازگشت به مرزهای ملی پیش از تصویب شنگن و ایجاد محدودیت در قوانین پناهجویان صحبت می‌کنند.


داعش با به عهده گرفتن مسئولیت حملات پاریس تهدید به حملات کرده است علیه کشورهایی که مواضع این گروه را در عراق و سوریه بمباران می‌کنند، حملات مشابهی را ترتیب می‌دهد.


داعش از پارسال نواحی زیادی را در سوریه و عراق اشغال کرده است.


آمریکا و برخی همپیمانان غربی و منطقه‌ای از شهریور پارسال ائتلافی برای مبارزه علیه داعش راه‌اندازی کردند و به اقدام نظامی در سوریه و عراق دست زدند.


روسیه نیز از هفتم مهرماه به درخواست دولت سوریه حمله هوایی به مواضع داعش در آن کشور را آغاز کرد.


به نوشته یورونیوز بر پایه تازه‌ترین برآوردها، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۷۶۰ هزار نفر از راه دریای مدیترانه به خاک اروپا وارد شده‌اند. نزدیک به 700 هزار تن از این پناهجویان از ترکیه به یونان و از آنجا به دیگر کشورهای اروپایی رفته‌اند.


کشورهای اروپایی که برخی از آنها طی چهار سال گذشته با مداخله در امور کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه آتش جنگ را در آنجا برافروختند، اینک با سیل پناهندگان و فراریان از درگیری و کشمکش روبرویند.


بحران مالی در حوزه پولی یورو نیز طی چند سال گذشته رهبران اتحادیه اروپا را به بازنگری در سیاست‌های اقتصادی خود فراخوانده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته