دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1399 - 12:30
عضو مرکز پژوهش‌های دانشگاه لبنان در گفتگو با آنا:

ذخیره‌سازی محموله شیمیایی کشتی توقیف‌شده فاجعه آفرید/ناپدید شدن مالک کشتی حامل آمونیوم نیترات

عضو مرکز پژوهش‌های علوم اجتماعی دانشگاه لبنان گفت: به‌دلیل خطرات ناشی از باقی ماندن محموله آمونیوم نیترات در کشتی توقیف‌شده در بندر بیروت، دستگاه قضائی دستور داد مقام‌های لبنان محموله را در انبارهایی ذخیره‌سازی کنند که حادثه به وجود آمد.
کد خبر : 506290
5453fa2533159.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عصر روز گذشته (سه‌شنبه) به‌دنبال وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد محترقه واقع در بندر بیروت انفجار مهیبی رخ داد. صدای انفجار به قدری شدید بود که در پایتخت و حومه شنیده شد و نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند.


مدیرکل گمرک لبنان اعلام کرد: ماده نیترات باعث وقوع انفجار در بندر بیروت شد و سیلوهای غله کاملاً در این انفجار تخریب شدند. در همین ارتباط یک منبع امنیتی خبر داد که این انفجار تروریستی نبوده است.




بیشتر بخوانید:


انفجار بیروت در نزدیکی پایگاه ارتش لبنان رخ داد




«حسین علی رحال»، عضو مرکز پژوهش‌های علوم اجتماعی دانشگاه لبنان در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره ابعاد پنهان حادثه انفجار عصر روز گذشته بیروت گفت: آن‌گونه که اطلاع یافتم، ماجرا به کشتی حامل آمونیوم نیترات و نحوه استقرار آن در نزدیکی انبار شماره 12 بندر بیروت بازمی‌گردد. 23 سپتامبر 2013 (اول مهر 1392) کشتی «روسوس» (rhosus) با پرچم مولداوی با 2 هزار و 750 تن آمونیوم نیترات از بندر «باتومی» گرجستان به مقصد بندر «بیرای» موزامبیک حرکت کرد که در میان مسیر دچار نقض فنی شد، گارد ساحلی لبنان کشتی را به سمت بندر هدایت و برای انجام تحقیقات درباره علت مشکل فنی به پهلو گرفتن در بیروت مجبور کرد. 


حسین رحال


وی افزود: منابع لبنانی خبر دادند که این کشتی در همان زمان به‌وسیله گارد ساحلی لبنان بازرسی و به دلیل مشکوک بودن محموله از ادامه مسیر منع شد. به‌دلیل سر باز زدن خدمه کشتی از تخلیه محموله، در ابتدا همه خدمه بازداشت شدند، ولی پس از تخلیه محموله شیمیایی بیشتر خدمه به‌جز کاپیتان و چهار نفر از پرسنل (به‌دلیل انجام تحقیقات) به کشورشان بازگشتند. از آن زمان به بعد تاکنون از طرفی که کشتی را اجاره کرده بود و شرکت طرف قرارداد باربری دریایی خبری نیست.



تاکنون تعدادی از طلبکاران از مالک کشتی شکایت کرده‌اند و سه فقره حکم بازداشت برای کشتی و خدمه آن صادر شده، ولی تلاش‌ها برای ارتباط با مالکان، طرف اجاره کشتی و خریداران محموله آمونیوم نیترات بی‌نتیجه مانده است.



رحال تأکید کرد: اقدامات دیپلماتیک برای بازگرداندن چهار خدمه کشتی و کاپیتان به کشورهایشان انجام شد، ولی بدون نتیجه ماند. در این زمینه یک شرکت حقوقی دادخواستی را به قاضی امور اضطراری بیروت ارائه کرده و خواستار صدور حکم برای بازگشت خدمه کشتی به کشورشان شد. وکیل این شرکت حقوقی دادخواست خود را با این ادعا مطرح کرد که طبق قانون اساسی لبنان و قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق بشر، بازداشت این افراد ناقض حق آزادی‌های شخصی است. 



وی عنوان کرد: مبنای دیگر دادخواست بر این بود که با وجود تخلیه بار کشتی دلیلی برای ادامه بازداشت و ماندن خدمه کشتی در بیروت وجود ندارد. در این زمینه بارها از وکلای حقوقی شرکت دعوت تا اینکه درنهایت به دستور قاضی مجوز لازم برای بازگشت این افراد به کشورشان صادر شد.


این استاد دانشگاه بیروت گفت: به‌دلیل خطرات ناشی از باقی ماندن محموله آمونیوم نیترات در کشتی، دستگاه قضائی دستور داد مقام‌های بندر بیروت محموله را در انبارهایی ذخیره‌سازی کنند و کشتی و دیگر محموله‌های آن منتظر زمان و تصمیم‌گیری مناسب‌تری باشند. از آن زمان تاکنون تحول خاصی رخ نداد تا اینکه انفجار محموله شیمیایی ذخیره‌شده در این انبار فاجعه آفرید.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: انفجار بیروت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته