عدم تعیین نحوه پرداخت هزینههای سرویس«کال اوت»/ تأیید مجوز مشکل اصلی در راهاندازی این سرویس است
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ با راهاندازی سرویس ارتباط صوتی «کال اوت» در پیامرسانهای ایرانی بسیاری از کاربران داخل کشور میتوانند از این نرمافزارها برای برقراری ارتباط مطمئن با مشترکان اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنند.
بیشتر بخوانید:
همهچیز درباره سرویس«کال اوت»/ راهاندازی این سرویس نیازمند همکاری جمعی است
سرویس ارتباط صوتی بین کاربران پیامرسانهای داخلی و مشترکان اپراتورهای تلفن همراه هنوز به طور کامل در کشور راهاندازی نشده ولی به نظر میرسد با توجه به پیگیریهای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران و پیامرسانهای مختلف داخلی چنین امکانی به زودی در اختیار کاربران قرار میگیرد. در همین ارتباط با مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیامرسان گپ گفتگو کردیم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده میکنید:
آنا: در حال حاضر سامانه ارتباط صوتی کاربران پیامرسانها و مشترکان اپراتورها در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا این سیستم به طور کامل در کشور راهاندازی شده است؟
انجیدنی: همانطور که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران اعلام کرد فناوری ارتباط صوتی کاربران پیامرسانها با مشترکان اپراتورهای تلفن همراه «کال اوت» در حال پیادهسازی است. تاکنون بسترهای فنی برای برقراری چنین ارتباطی آماده شده است ولی فرایندهای مرتبط با تعیین تعرفه و قانونگذاری که باید از طرف دولت انجام شود هنوز در دست بررسی قرار دارد.
پیامرسانها با تلاش فراوان پیگیر راهاندازی سیستم «کال اوت» هستند و به محض اینکه فرایندهای قانونی این سرویس به وسیله دستگاههای دولتی تأیید شود عموم مردم میتوانند از طریق این پیامرسان ارتباط صوتی مطمئنی را با مشترکان اپراتورها تجربه کنند.
آنا: پس تنها مانع کنونی در مسیر راهاندازی سرویس «کال اوت» دریافت مجوزهای قانونی است؟
انجیدنی: این موضوع از دو یا سه سال گذشته در حال بررسی است و با توجه به اهمیت آن دستگاههای مسئول به دنبال تصویب قوانین مرتبط با ارتباط صوتی بین کاربران پیامرسانهای داخلی و مشترکان اپراتورها هستند. اگرچه اقدامهای فنی و زیرساختهای لازم برای چنین ارتباطی انجام و راهاندازی شده ولی هنوز تا این لحظه قانون مشخصی برای سرویس «کال اوت» به پیامرسانها ابلاغ نشده است.
بررسی مسائل و چالشهای پیش روی سرویس «کال اوت»
اکنون برای قیمتگذاری و تعیین تعرفه تماس جلسههای مشترکی با حضور مدیران پیامرسانهای داخلی و مسئولان مربوطه برگزار میشود. در موضوع فناوری «کال اوت» نکتههای زیادی از قبیل نوع کیفیت، خدمات قابل عرضه و نحوه پیگیری شکایتها از سوی کاربران وجود دارد که در هیئتهای مشترک مورد بررسی قرار میگیرد.
با پیگیری مسائل قانونی و دریافت مجوزهای راهاندازی این سرویس بسیاری از نگرانیهای کاربران برطرف شده و آنها میتوانند در آینده با خیالی آسوده ارتباط صوتی با همه مشترکان اپراتورها را تجربه کنند.
آنا: صحبتهایی مبنی بر راهاندازی سرویس «کال اوت» تنها برای پیامرسانهایی که 5 میلیون کاربر فعال داشته باشند مطرح شده است. آیا پیامرسانی که شما مسئولیت مدیریت آن را بر عهده دارید از این حیث با مشکلی مواجه نیست؟
انجیدنی: هماکنون در اکثر پیامرسانهای داخلی بیش از 5 میلیون کاربر ثبتنام کرده و دارای حساب کاربری هستند. این پیامرسان نیز از این نظر مشکلی ندارد و تعداد کاربران فعال در آن بیش از عددی است که برای راهاندازی سرویس «کال اوت» مورد نیاز است.
پیامرسانهای داخلی از نظر تعداد کاربر با مشکل بزرگی مواجه نیستند
طبق بررسیهای بنده بیشتر پیامرسانهای داخلی از عدد مورد نظر از حیث تعداد کاربران ثبتنام کرده، عبور کرده و یا تعداد بسیاری کمی با عدد 5 میلیون کاربر فاصله دارند. لذا از این نظر مانع بزرگی پیش روی پیامرسانهای دخلی قرار ندارد و میتوان گفت آنها قادر به فعال کردن سرویس ارتباط صوتی «کال اوت» برای کاربران خود هستند.
آنا: در خصوص موضوع راهاندازی کیف پول دیجیتال برای پیامرسانهای داخلی نظر شما چیست؟ آیا با راهاندازی این کیف پول کاربران دیگر ملزم به خرید بسته یا پرداخت آنلاین برای ارتباط صوتی با مشترکان اپراتورهای تلفن همراه نیستند؟
انجیدنی: قانونی مبنی بر راهاندازی کیف پول دیجیتال بهعنوان لازمه برقراری ارتباط صوتی «کال اوت» به این پیامرسان ابلاغ نشده است. در مجموع هنوز تصمیم مشخصی برای نوع پرداخت هزینههای مرتبط با سرویس «کال اوت» گرفته نشده است.
اجباری نبودن استفاده کیف پول دیجیتال برای کاربران پیامرسانهای داخلی
هفته گذشته این پیامرسان به منظور راهاندازی کیف پول دیجیتال با یکی از بانکها توافقنامهای را منعقد کرد. اما این توافقنامه صرفا به دلیل راهاندازی و فعال شدن سرویس «کال اوت» امضا نیست. یعنی این طور نیست که حتماً باید کاربری برای برقراری ارتباط صوتی با مشترکان اپراتورهای دارای کیف پول دیجیتال باشد.
با اینکه هنوز نحوه پرداخت هزینههای این ارتباط مشخص نشده است ولی احتمالا مانند بسیاری از سرویسهای ارتباطی در کشور کاربران باید به صورت پیشپرداخت (Prepaid) هزینه تماس را پرداخت کرده و با خرید بسته مورد نظر خود با هرکدام از مشترکان اپراتورها که تمایل دارد تماس بگیرد.
قوانین ارتباطی در کشور به گونهای نیست که به ازای هر سرویس و خدمات جدید شیوه مرسوم تغییر کند. معمولا برای هر فناوری جدید که در دست راهاندازی است از همان قوانین موجود استفاده میشود. از همین رو خیلی بعید به نظر میرسد که برای پرداخت هزینههای سرویس «کال اوت» از روشهایی به غیر از شیوههای پیشپرداخت و پسپرداخت (Postpaid) استفاده شود.
استفاده از روش پیشپرداخت و پسپرداخت در سرویس «کال اوت»
اگر قرار باشد شیوه دیگری برای پرداخت هزینهها در این سرویس ایجاد شود باید تمامی جوانب آن در نظر گرفته شده و احتمالا مدت زیادی نیاز به بررسیهای فنی و امنیتی دارد. قطعا یکی از همان دو روش مرسوم برای پرداخت هزینههای سرویس «کال اوت» به مردم معرفی میشود.
روش پیشپرداخت در این سرویس مطلوب به نظر میرسد. زیرا در شیوه پسپرداخت کاربر باید به محلهای مشخصی مراجعه کرده و هویت خود را برای مسئولان تأیید و مبلغی را به عنوان ودیعه اولیه نیز در اختیار شرکتی که قصد همکاری با آن را دارد قرار دهد. دردسرهای روش پسپرداخت موجب میشود کاربران علاقه زیادی به آن نشان نداده و از روش پیشپرداخت برای فعالیتهای روزانه خود در فضای مجازی استفاده کنند.
انتهای پیام/4144/پ
انتهای پیام/