دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1399 - 12:22
مطهری شریف در گفتگوی تفصیلی با آنا:

وزارت ارتباطات همچنان به‌ دنبال حاشیه‌سازی است/ قانون باید برای همه کسب‌وکارها یکسان اجرا شود

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اهمیت موضوع فضای مجازی در عصر حاضر گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از متولیان اصلی سامان‌دهی به فضای مجازی به جای آماده‌سازی بسترها بیشتر به دنبال حاشیه درست کردن است.
کد خبر : 504170
مطهری 1.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ سیاست‌های چندگانه و برخوردهای سلیقه‌ای با پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی باعث شده بسیاری از کاربران دچار دوگانگی شده و استقبال مناسبی از نرم‌افزارهای داخلی نداشته باشند. البته کارشناسان عمده‌ترین علت پایین بودن مخاطبان برخی از پیام‌رسان‌های ایرانی را عدم وجود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه این نرم‌افزارها می‌دانند.




بیشتر بخوانید:


کمیسیون فضای‌ مجازی مجلس می‌تواند مسئولان را دغدغه‌مند کند/ غفلت از رکن مهمی به نام فضای‌ مجازی




اکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش‌هایی برای تصویب قوانین نظارت‌کننده بر عملکرد کاربران در فضای مجازی را با تبدیل فراکسیون فضای مجازی به کمیسیون این حوزه آغاز کرده‌اند. در همین رابطه با محمدجواد مطهری شریف، کارشناس فضای مجازی گفتگویی انجام داده‌ایم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید:



آنا: بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود فیلترینگ تلگرام هنوز مخاطبان زیادی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  آیا اگر اینستاگرام هم فیلتر شود چنین رفتاری از سوی کاربران این شبکه اجتماعی پیش‌بینی می‌شود؟


مطهری شریف: پرسشی را که مطرح کردید، می‌توان در دو بخش پاسخ داد.  به عنوان مثال بنده می‌خواهم اتومبیلی از یکی از کشورهای همسایه خریداری کرده آن را وارد کشور کنم. سازمانی وجود دارد به نام گمرک و زمانی که فردی بخواهد کالایی مانند خودرو را وارد کشور کند باید مقدار مشخصی گمرکی پرداخت کند. اگر این هزینه پرداخت نشود اتومبیل واردشده پلاک نمی‌شود و نمی‌توان آن را بیمه کرد. 


کالای واردشده به کشور می‌تواند اتومبیل یا هر محصول دیگری و حتی خدمات باشد. تعداد زیادی از شرکت‌ها در سراسر دنیا  خدمات و کالا را به صورت مجزا  ارائه و یا هر دوی آن‌ها را با هم عرضه می‌کنند. خدمات و محصولات شاید به لحاظ ظاهری باهم فرق کند ولی در واقع هر دوی آن‌ها یکی است و ماهیتی یکسان دارند. اما سوال اصلی این است که اگر یک نرم‌افزاری وارد کشور می‌شود، واردکنندگان آن نباید هزینه گمرک پرداخت کنند؟ آیا نباید خدمات پس از فروش به خریداران ارائه شود؟ چطور است که برای شرکتی داخلی این‌قدر مشکلات درست می‌شود و بعد شرکتی خارجی به‌راحتی محصولاتش را وارد ایران می‌کند؟


نباید فرقی بین محصولات ایرانی و غیرایرانی وجود داشته باشد


در خصوص تمام نرم‌افزارها باید قانون به صورت یکسان اجرا شود. همه برنامه‌ها باید تحت حاکمیت جمهوری اسلامی باشند. نباید فرقی بین نرم‌افزارها وجود داشته باشد. برخی از نرم‌افزارها از مرزهای کشور عبور کرده و باید نظارت روی همه قسمت‌های آن وجود داشته باشد. همان‌طور که هر خودرویی اجازه وارد شدن به داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران را ندارد و باید استانداردهای خاصی را داشته باشد. قاعدتاً هر نرم‌افزاری نباید وارد کشور شود و  باید با معیارهای ایرانی هماهنگی داشته باشد.


برنامه‌های رایانه‌ای بر روح مردم اثر می‌گذارد


اکنون اگر بازرگانی به یکی از کشور همسایه برود و بخواهد دارویی به ایران بیاورد نمی‌تواند هر دارویی را وارد کند.  این داروها باید ویژگی‌های مطابق با استاندارهای سازمان غذا و داروی ایران را داشته باشد. دارو با جسم مردم سروکار دارد، نرم‌افزار‌ها و برنامه‌های مختلف رایانه‌ای نیز  بر به روح مردم اثر می‌گذارد.



آنا: نهادهای مسئول باید چه رفتاری با کسب‌وکارهای موجود در نرم‌افزارهایی مانند تلگرام و اینستاگرام داشته باشند؟


مطهری شریف: دولت باید در حوزه کسب‌وکارهای فعال در نرم‌افزارهای غیرایرانی نظارت کافی داشته باشد و  شرایط لازم برای راه‌اندازی انواع کسب‌وکار را ایجاد کند. اگر بستر مناسب برای فعالیت کسب‌وکارها وجود داشته باشد دیگر کسی برای درآمدزایی از اینستاگرام استفاده نمی‌کند. آیا شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام محل مناسبی برای فعالیت کسب‌وکارها است؟


بی‌مسئولیتی صاحبان کسب‌وکارها در اینستاگرام و تلگرام


کسانی که در این شبکه‌ها فعالیت اقتصادی می‌کنند هیچ گونه هزینه‌ای بابت بیمه و مالیات پرداخت نمی‌کنند اما شرکت‌های دانش‌بنیان با وجود فعالیت گسترده‌تر و خدمت‌رسانی بیشتر به کشور هزینه‌های مختلفی را بابت بیمه و اجاره محل شرکت پرداخت می‌کنند و در نهایت نیز باید برای نوع عملکرد خود باید به نهادهای متفاوتی پاسخگو باشند. مدیرعامل هر کدام از شرکت‌های دانش‌بنیان در برابر کالای تولیدشده در شرکت خود مسئول هستند و باید برای آن محصول استاندارهای لازم را در نظر بگیرند اما هیچ کدام از این شرایط در مورد اکثر کسب‌وکارهای فعال در تلگرام و اینستاگرام صدق نمی‌کند.


اگر فروشنده‌ای در کنار یکی از خیابان‌های تهران یا هر شهرستان دیگری اقدام به فروش میوه و سبزیجات کند، در مدت زمان کوتاهی مأموران شهرداری به سراغ او آمده و وسایل کسب‌وکارش را جمع می‌کنند. زیرا طبق قانون آن فروشنده حقی از مردم و سایر مغازه‌داران را ضایع کرده است. مغازه‌داری که ماهانه و سالیانه هزینه‌های مختلفی بابت اجاره‌بها، مالیات، قبض برق، آب و گاز پرداخت می‌کند نباید تمامی درآمد خود را به خاطر کاسبان کنار خیابان از دست بدهد.



لزوم تصویب قانون و چارچوب مشخص برای فعالیت اقتصادی در نرم‌افزارهای خارجی


چنین شرایطی برای کسب‌وکارهای اینستاگرامی و تلگرامی نیز باید وجود داشته باشد. یعنی آن فعال اقتصادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند قادر به فروش هر کالایی با کیفیت و قیمت دلخواه خود نباشد. قطعاً این نوع کسب‌وکارها موجب وارد شدن آسیب اقتصادی به شرکت‌های قانونی، مغازه‌داران و حتی دست فروشان می‌شوند. باید قانون و چارچوب مشخصی برای ادامه فعالیت کسب‌وکارهای اینستاگرامی و تلگرامی تصویب شود.



کسانی که در اینستاگرام و تلگرام کالایی را عرضه می‌کنند باید مجوز فعالیت بگیرند. در این صورت هم کالای باکیفیت و ارزان به دست مشتری می‌رسد و هم رقابتی سالم بین همه کسب‌وکارها شکل می‌گیرد. 



نکته قابل تأمل اینجا است که همان جنسی که در فلان کانال تلگرامی یا صفحه اینستاگرامی به فروش می‌رسد در صورت عرضه در یکی از شرکت‌های دارای مجوز به شدت به آن برخورد شده و حتی در مواردی جواز کسب آن شرکت یا فروشگاه را باطل می‌شود. اینکه بیایند و ادعا کنند که آن فعال اقتصادی نیز حق دارد به هر نحوی در فضای مجازی فعالیت کند، دروغی بزرگ است.


دولت اگر واقعاً به دنبال ایجاد رونق در کسب‌وکارها است باید مسیر صحیح را ایجاد و مردم را در آن مسیر هدایت کند. کسانی که در اینستاگرام و تلگرام کالایی را عرضه می‌کنند باید مجوز فعالیت بگیرند. در این صورت هم کالای باکیفیت و ارزان به دست مشتری می‌رسد و هم رقابتی سالم بین همه کسب‌وکارها شکل می‌گیرد. 


برای مثال هر رسانه‌ای قبول نمی‌کند که برای کالایی ناشناخته و بدون مجوز عرضه تبلیغ کند. اینکه ناگهان تلگرام و اینستاگرام را فیلتر کنیم تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند. ابتدا باید بسترهای داخلی به منظور رقابت با این اپلیکیشن‌ها ایجاد شده و پس از آن بسترهای ایرانی برای کسب‌وکارهای داخلی تبلیغ شود. 



فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی در بستر ایرانی جرائم رایانه‌ای را کاهش می‌دهد


پیام‌رسان‌های ایرانی محلی مناسب برای فعالیت انواع کسب‌وکار است ولی به شرطی که ظرفیت‌های لازم برای این برنامه‌ها مهیا شود. یعنی کسب‌وکارهایی که در این فضاها فعالیت می‌کنند مجوز دریافت کرده و کالاهای آن‌ها دارای تأییدیه باشد. مدیران و طراحان آن پیام‌رسان باید بدانند شخص عرضه‌کننده کالا یا خدمتی خاص چه کسی است و مشخصات هویتی او را داشته باشند. در این صورت آمار جرائم رایانه‌ای و کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز به شدت کاهش می‌یابد.


متأسفانه مشاهده می‌کنیم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از متولیان اصلی سامان‌دهی به فضای مجازی به جای آماده‌سازی بسترها بیشتر به دنبال حاشیه درست کردن است.  بسیاری از مردم که در تلگرام و اینستاگرام خرید می‌کنند پول‌هایشان به سرقت می‌رود. کودکان در فضای مجازی محتوایی را مشاهده می‌کنند که به هیچ عنوان مناسب سنشان نیست! باید هرچه زودتر فکری به حال این شرایط کرد.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب