70 درصد دانشجویان تحت تاثیر رفتار و گفتار استادان قرار میگیرند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حسنعلی احمدی در دو نشست جداگانه با رؤسا و معاونان واحدهای استانی و نیز با اعضای هیأت علمی واحد اردبیل، به تبیین نقش مؤثر استادان در پژوهشهای فرهنگی پرداخته و با توجه به موضوع ضرورت هماندیشی فرهنگی و رسالت و مأموریت استادان، به طور مبسوط به موضوع امتیازات فرهنگی ارتقای اعضای هیأت علمی براساس ماده 1 نیز پرداخت.
وی با بیان اینکه استادان و اعضای هیات علمی در دو بعد دانش افزایی و ایمان افزایی فعالیت میکنند یاد آور شد: باید دید چه مقدار از فعالیتهای ما به ساختار زیر بنایی و فرهنگی افکار دانشجویان مربوط میشود و این جاست که معنویت طرح میشود.
احمدی گفت: باید قبول کنیم استاد در نگاه دانشجو همان وجود گم شده اوست و دانشجو ناخودآگاه میخواهد استادش را در قالب همان موجود گم شدهاش پیدا کند.
وی افزود: بر اساس بررسیهای به عمل آمده 70درصد دانشجویان تحت تاثیر رفتار و گفتار استادان قرار میگیرند و به زبان ساده خواسته و ناخواسته الگو میپذیرند.
معاون پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد پس از این مقدمه به برنامههای اجرایی پژوهشکده پرداخت و گفت: همه برنامههای اجرایی در 6 بند: طراحی و مدیریت تحقیقاتی و پژوهشهای فرهنگی با مشارکت فعال اعضای هیأت علمی واحدها، تولید محصولات فرهنگی شامل: تالیف، ترجمه کتاب و مقاله، طراحی و مدیریت همایشهای علمی و تخصصی فرهنگی، فصلنامههای تخصصی علمی و فرهنگی، ایجاد ارتباط دوسویه با سازمانهای فرهنگی داخل و خارج کشور و نشستهای تخصصی کرسیهای آزاداندیشی و کارگاهها تصویب شده و قابل اجراست.
احمدی، محورهای موضوع پژوهش را در اختیار استادان قرار داد و افزود: محورهای موضوع پژوهشی در 8 بند: دین و اخلاق، قرآن و عترت، انقلاب اسلامی و اندیشههای امام خمینی، مشاوره فرهنگی و اجتماعی، ادب و هنر، کانونها و نشریات فرهنگی، نشاط سیاحت و زیارت و در نهایت مشارکتهای اجتماعی خلاصه شده است.
وی با توجه به اینکه برای ارتقای درجه استادان براساس ماده یک امتیازات فرهنگی رعایت محورهای پژوهش و اولویتها الزامی است، در عین حال یادآور شده ما دانشگاه نیامدهایم که مثلاً استاد پایه سه بشویم بلکه، رسالت و مأموریت مهمتری داریم که فراتر از این مقولههای تشویقی است و آن رسالت عبارت از اثرگذاری از مبنای معنویت و در نتیجه ایجاد انگیزههای معنوی در دانشجویان است.
احمدی گفت: ما در پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی پنج گروه فعال داریم و فعالیتهای پژوهشی اعضای هیأت علمی باید در زیر مجموعه یکی از این گروهها قرار گیرد مثل گروه مطالعات تمدن و مفاخر ایرانی و یا گروه مطالعات آسیب شناسی و برنامهریزی فرهنگی.
دکتر علی شامل رئیس واحد اردبیل نیز با خیرمقدم گویی یادآوری کرد: دانشجویان را مثل فرزندان خود تربیت کنیم و در هر جلسه ده دقیقه آخر کلاس را به بیان مباحث تربیتی و فرهنگی اختصاص دهیم که قطعاً مؤثر و مفید خواهد بود.
در ادامه جلسه حجتالاسلام شفایی مهر مدیر فرهنگی واحد اردبیل به روند ارتقاء استادان پرداخت و گفت: از زمینههای سبب ارتقای فرهنگی تألیف کتاب در حوزه تربیتی اجتماعی و نیز ارائه مشاورههای فرهنگی به دانشجویان و روحیه مسئولیتپذیری استادان و همچنین استمرار توجه به ارزشهای دینی و انقلابی محسوب می گردد و در بعد فرهنگی با لحاظ موارد مذکور است که اعضای هیات علمی ارتقا مییابند.
این نشستها با پرسشهای شرکتکنندگان و پاسخ احمدی پایان یافت.
انتهای پیام/