دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مرداد 1399 - 11:54
یادداشت وارده؛

نهضت تعاون و احسان

خدمات مؤمنانه‌ای که به فرمایش مقام معظم رهبری در آستانه‌ ماه مبارک رمضان آغاز شد باید گسترش یافته و تعاون و احسان تقویت شده و توسعه پیدا کند.
کد خبر : 503661
269405_orig.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «آن کاری که در آستانه ماه مبارک رمضان شروع شد، آن خدمت مؤمنانه‌ای که همه در آن شرکت کردند، خیلی کار باارزشی بود، توانست غم‌های خانواده‌هایی را کم کند. من امروز هم معتقدم که این نهضت تعاون و احسان را مجدّداً مردم عزیز ما شروع کنند. البته قطع نشده، لکن لازم است یک مقداری رشد پیدا کند، یک مقداری توسعه پیدا کند و بار دیگر فضای کشور را طراوت بدهید، کودکانی را شاد کنید، خانواده‌هایی را برخوردار کنید، پدرمادرهایی را از دغدغه‌ معاش فرزندانشان نجات بدهید؛ این کاری است که مردم می‌توانند بکنند.»


بیشتر بخوانید:


امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه به جامعه معرفی شود


انسان، زندگی اجتماعی دارد و اجتناب‌ناپذیر با سایر بندگان خدا زندگی می‌کند و بایسته است که نسبت، جایگاه و نقش خود در کنار دیگران را بداند و رعایت کند.


انسان؛ واسطه رحمت الهی


عالم بر مبنای فیض و رحمت الهی برپاست و اجزای جهان واسطه فیض خدایند. شأن انسان نیز در هر مقام و منزلت اجتماعی که باشد از بالاترین مقام تا نازل‌ترین رتبه، این است که مجرا و واسطه خیر برای دیگران باشد و بدون جریان خیر، تعاون و همیاری عمومی، اجزای جامعه بریده و از هم گسسته شده و زندگی سخت و تنگ می‌شود.
تعاون اجتماعی و خیررسانی حکم قطعی عقل و نقل
خداوند در قرآن کریم فرموده است: «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَیٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» (مائده/۲)


و در راه نیکی و پرهیزگاری به یکدیگر کمک کنید و در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است.


همچنین از امام علی (علیه‌السلام) در بیان اوصاف متقیان نقل شده است: «الْخَيرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ، وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ» امید به خیر اوست و شر از او نرسد.
امام سجاد در دعای مکارم الاخلاق از خدا طلب می‌کند که گذرگاه، مسیر و مجرای خیر خدا به انسان‌ها باشد: «وَأَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدَيَّ الْخَيْرَ وَلَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ»


عدل، جلوه برجسته خیررسانی


اصل عدل به عنوان یک امر بنیادین بوده؛ یعنی در جامعه هر چیز در جای خود باشد و در یک طرح نظام‌مند همگان به حق خود برسند و حق کسی ضایع نشود؛ این مصداق بارز خیررسانی است.


چنانکه خداوند به پیامبرش امر فرموده است که بگو: «پروردگارم امر به عدالت کرده است، «قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ» (اعراف/۲۹) فلسفه تشکیل حکومت نیز همین عدل است که حکومت، مجرا و دالان خیر باشد.
اصل احسان و نیکی جبران‌کننده کاستی‌های اصل عدل


اصل عدل به تنهایی پاسخگوی نیاز جامعه انسانی نیست، چراکه در برخی موارد اگر تنها استحقاق‌ها مدنظر گرفته شود و کرامت و بزرگواری نباشد زندگی بر ناتوان‌ها کهنسالان حرجی و مشقت‌بار می‌شود.


قرآن کریم زندگی بشر را به اصل عدل کفایت نکرده و به احسان ما را توجه داده است.


خدای متعال فرمود:
«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَیٰ وَیَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ ۚ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ. (نحل/۹۰)»


خداوند به عدل و احسان فرمان می‌دهد و (همچنین) به بخشش به نزدیکان و از فحشا و منکر و ستم، نهی می‌کند. خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکر شوید.


امید است آن خدمات مؤمنانه‌ای که به فرمایش مقام معظم رهبری در آستانه‌ ماه مبارک رمضان آغاز شد و مردم به‌طور گسترده شرکت کردند و غم‌هایی را کم کردند، امروز نیز تعاون و احسان را تقویت کنند و توسعه دهند.


امان‌الله علیمرادی نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته