دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1399 - 08:21

حسن مروتی رئيس دانشگاه آيت الله العظمی بروجردی (ره)/آزمون مجازی////////////

/
کد خبر : 498276

با سلام و احترام


 


ممنون میشم به سوالات زیر در قالب یک پیام مکتوب پاسخ بفرمایید تا به صورت مصاحبه با شما در خبرگزاری آنا منتشر شود.


 



  1. اسم و مسئولیتتان را به طور کامل بفرمایید.


ضمن عرض سلام و احترام خدمت سرکار و مجموعه محترم خبرگزاري فاخر و حرفه اي آنا اينجانب  حسن مروتي ، رئيس دانشگاه آيت الله العظمي بروجردي (ره) مي باشم.



  1. بعضی از دانشگاه‌ها با توجه به شرایط کرونایی کشور، تصمیم به برگزاری امتحانات پایان ترم به‌صورت مجازی کرده‌اند. درصورتی که به‌عنوان یک راه حل دائمی نمی‌شود بر روی امتحانات مجازی حساب باز کرد و اعتبار و ارزش علمی ندارد. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


همانطور که مستحضريد در حال حاضر در سطح جهاني شاهد پاندميک يا همه‌گیری جهانی بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (COVID-19)هستيم .


 در این شرایط بسیار حساس شيوع بیماری کرونا، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) همچون ديگر موسسات آموزشي عالي کشور طبق توصيه معاونت محترم آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین گزارشات موثق از مراجع ذیصلاح در خصوص وضعیت بیماری کوید ۱۹ در شهرستان بروجرد تصميم به برگزاري فرآيند امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به صورت مجازی گرفت.


شايد بتوان گفت که نمی توان  فرآيند مجازي امتحانات به عنوان یک راه حل دائمی در نظر گرفت لیکن در شرایط موجود بهترین و تنهاترين راه حل برای تدريس و ارزيابي دروس نظري اين نيمسال می باشد.


در خصوص اعتبار امتحانات نيز به منظور افزايش سطح کيفي آزمونها در شیوه نامه ای که آموزش دانشگاه در اختیار اساتید محترم اين دانشگاه قرار داده تاکید نموده که اساتید در طول ترم چندین امتحان به طرق مختلف از دانشجویان اخذ نمایند از جمله امتحانات کتاب باز، امتحانات تک سوالی با زمان مشخص، حل تمرین در هر جلسه و امتحان شفاهی از طریق سامانه یادگیری و  ...که در صورت ارزیابی مستمر دانشجویان در طول یک نیمسال می توان ارزیابی دقيق تري از دانشجویان انجام داد. ضمنا با توجه راه اندازي سامانه جدیدی تحت عنوان سامانه جامع یادگیری ، خوشبختانه قابلیت برگزاری کلاس برخط و همچنین برگزاری امتحانات غيرحضوري نيز وجود دارد.این سامانه در جهت ارزیابی دانشجویان امکانات متعددی دارد که حسب تشخيص استاد مي تواند از کلیه امکانات سامانه بهره گیری کند و ارزیابی جامعي از دانشجویان داشته باشد.



  1.  با توجه به اینکه امکان تقلب در امتحانات آنلاین، بسیار است و دانشجویان گروه‌های مشترک برای تقلب راه‌اندازی می‌کنند، چگونه می‌توان شرایط امتحانات حضوری را فراهم کرد؟


یک استاد هنگامی که قصد برگزاری امتحان غیر حضوری و آنلاین را دارد قطعا به در دسترس بودن کتاب و جزوه برای دانشجو و ارتباط بین دانشجویان واقف است لذا استاد زمان کافی برای طراحی سوال به گونه ای که این موارد را به حداقل برساند را دارد.


به عنوان نمونه سامانه یادگیری دانشگاه قابلیت اینکه سئوالات تستی را برای هر فرد شخصی سازی کند را دارد.به گونه ای که مجموعه سئوالات هر فرد با دیگری کاملا متفاوت است. و امکان تقلب یا ارسال پاسخ نامه در زمان محدود وجود ندارد.


در پایان باید گفت که امتحان پایان ترم بخشی از نمره کل ارزیابی دانشجو می باشد و قطعا بخش عمده اي از نمرات دانشجویان را تکالیف کلاسی و پروژه ها در طول ترم تشکیل می دهند و استاد با ارائه پروژه ها و تمرین های مناسب می تواند سطح کیفیت آموزشی را ارتقاء دهد.


محمدی- خبرگزاری آنا


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب