گلایه دانشجویان از نحوه برگزاری امتحانات مجازی/ مسئولان دانشگاهی: پروژههای درسی و تکالیف کلاسی؛ مبنای ارزشیابی پایان ترم
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها که دانشجویان مشغول امتحانات پایانی بهصورت مجازی هستند خبرهایی از مصائب این امتحانات به گوش میرسد.
دانشجویان نسبت به زمان پاسخگویی به سوالات، اختلال در سامانه امتحانات و دشواری سوالات انتقاد دارند.
مهسا یکی از دانشجویان دانشگاههای کشور که نسبت به مدت زمان آزمون انتقاد داشت، میگوید برای ۳۰ سوال تشریحی ۳۰ دقیقه وقت در نظر گرفته شده است. وی این زمان را بسیار کم دانست.
حسن دانشجوی دیگر که در امتحانی محاسباتی شرکت کرده به خبرنگار آنا میگوید استاد برای ۲۳ سوال ۳۰ دقیقه زمان در اثر گرفته است در صورتیکه همه سوالها محاسباتی بود و نیاز به زمان بیشتری داشت. وی همچنین عدم امکان برگشت به سوال قبلی را نامناسب دانست و میگوید دانشجویان برای اینکه زمان را از دست ندهند تصمیم میگیرند پاسخ سوالی را به آخر امتحان موکول کنند و اینگونه زمانبندی امتحان از دست نمیرود.
برخی از دانشجویان درباره برگزاری کلاسهای مجازی معتقدند که برای دروس سخت و تخصصی آموزش کافی ارائه نشده است به همین خاطر از اساتید توقع دارند که نسبت به سطح دشواری سوالات متناسب با آموزشهای ارائه شده توجه کافی داشته باشند. سوالات امتحانات تخصصی بسیار دشوار طراحی شده است و باید یک رابطه منطقی بین تدریس و طرح سوالات وجود داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
لزوم اهمیت به تکالیف کلاسی و پروژههای درسی در کنار آزمون مجازی پایان ترم
متاسفانه این موضوع در دروس تخصصی در نظر گرفته نمیشود مثلاً در یکی از دروس تخصصی ۱۴ سوال تستی و ۳ سوال تشریحی در نظر گرفته شده و برای این امتحان ۳۰ دقیقه وقت لحاظ شده است. در این مدت محدود فقط توانستم به 10 سوال پاسخ بدهم.
پروژههای درسی و تکالیف کلاسی؛ مبنای ارزشیابی پایان ترم
محمد علیاکبری معتقد است آزمون پایان ترم صرفاً بخشی از ارزشیابی تحصیلی محسوب میشود و ارزشیابی میتواند علاوه بر آزمون پایان ترم، فعالیتهای دیگری را نیز شامل شود.
به گفته وی تکالیف کلاسی، پروژههای درسی و فعالیت و مشارکت در کلاس میتواند سهمی در ارزشیابی هر درس در نیمسال تحصیلی داشته باشد و باید در کنار ارزشیابی پایان ترم به آن نگاه کرد.
رئیس دانشگاه ایلام میگوید اگر ارزشیابی درسی در هر نیمسال صرفاً بر آزمون پایان ترم محدود شود نگرانی درباره آن وجود دارد و اعتبار و ارزش علمی ندارد؛ اساتید دانشگاه باید فعالیتهای متعددی را برای ارزشیابی تحصیلی درنظر بگیرند که در این صورت پایایی ارزشیابی معتبر و جامعیت آن در سطح بالاتری خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
معاونان آموزشی دانشگاههای بزرگ کشور خواستار کاهش سهم نمره آزمون در پایانترم شدند
از سوی دیگر معاونان آموزشی ۱۳ دانشگاه بزرگ درباره فعالیت آموزشی سال تحصیلی آینده بیانیهای مبنی بر کاهش سهم نمره آزمون پایانترم امضا کردند.
برنامهریزی برای ارائه تمام دروس نظری در نیمسال اول سال تحصیلی آینده با فرض اجتناب ناپذیر بودن آموزش الکترونیکی در نیمسال مذکور است. این، بدان معناست که اساتید باید محتوای دروس ترم آینده خود را با فرض الکترونیکی بودن آموزش تهیه کرده و آمادگیهای لازم برای استفاده از سامانههای مورد استفاده در دانشگاه را داشته باشند.
پیشبینی و آمادگی لازم برای ارزیابی دانشجویان به صورت مستمر در طول نیمسال و کاهش سهم نمره آزمون پایان ترم در تعیین نمره نهایی را داشته باشند، آمادگی داشته باشند تا متناسب با شرایط و در صورت اقتضا، فعالیتهای آموزشی خود را از الکترونیکی به حضوری تغییر دهند.
استفاده از روشهای ارزیابی مستمر کلاسی و تعریف پروژههای تحقیقاتی
جعفر قنبری درخصوص نحوه ارزیابی دانشجویان در امتحانات پایان ترم به خبرنگار آنا میگوید «ارزشیابی دانشجویان و نمره نهایی دانشجو در ایام کرونایی صرفاً مبتنی بر آزمونهای مجازی نیست و اساتید هر درس با استفاده از روشهای مختلف مانند ارزیابی مستمر کلاسی، گرفتن آزمونهای کوتاه (کوئیز)، تعریف پروژههای تحقیقاتی متناسب با موضوع درس و سایر تکالیف، نمره نهایی دانشجو را تعیین میکنند.»
به گفته معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی قم «آزمون پایانی غیرحضوری، کل نمره پایانی دانشجو را شامل نمیشود و نتیجتاً ضریب خطا کاهش مییابد. ضمن اینکه آزمون در منزل (Take Home Exam) برای مقاطع تحصیلات تکمیلی حتی در دوران آموزش حضوری نیز یکی از گزینههای رایج ارزشیابی در دانشگاههای معتبر است و با توجه به تنوع مسائلی که در این دسته از آزمونها وجود دارد، خدشهای به اعتبار علمی آزمون وارد نمیشود.»
بیشتر بخوانید:
ارزشیابی دانشجویان در ایام کرونایی صرفاً مبتنی بر آزمونهای مجازی نیست
عالمیان در گفتگو با خبرنگار آنا درخصوص نحوه ارزشیابی امتحانات پایان ترم دانشجویان میگوید «ارزشیابیهای آزمونی دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسیارشد در سامانه LMS و با ثبت حضور دانشجو در زمان آزمون و ذخیرهسازی محتواهای آزمونی و پاسخنامهای انجام خواهد شد.»
به گفته وی «در دوره کارشناسی نیز ارزشیابیها به صورت استادمحور خواهد بود، ارزشیابیهای آزمونی در دوره کارشناسی اعم از تستی و تشریحی به صورت برخط و با استفاده از نرمافزار LMST خواهد بود، اما این امکان فراهم شده که با نظر و تشخیص استاد درس، بخشی از نمرات درسی دانشجو در قالب پروژههای تحقیقاتی و مهارتسنجی ارزیابی شود.»
به گفته عالمیان «با توجه به مشکلاتی که ممکن است در حین برگزاری امتحان از سوی سامانههای دانشگاه یا قطعی ارتباط اینترنتی پیش بیاید، تمهیدات و اختیارات لازم با صلاحدید استاد درس برای توسعه زمان امتحانات و در صورت وجود دلایل موجه حتی امکان تکرار امتحان با نظر فنی حوزه انفورماتیک و تأیید شورای آموزشی برای آن دسته از دانشجویانی که نتوانستهاند در زمان مقرر امتحان بدهند فراهم شده است.»
با این حال برخی از مشکلات پیش آمده در زمان برگزاری آزمون اجتناب ناپذیر است. سرعت پایین اینترنت، کمبود زمان امتحان، مشکل بارگذاری فایل پاسخنامه و سختگیری اساتید نسبت به آموزشی که در ترم جاری ارائه کردهاند از اساسیترین دغدغههای دانشجویان است که مسئولان دانشگاهی باید در این خصوص چارهای بیندیشند.
چراکه در صورت عدم رفع موانع و مشکلات مطرح شده، همانطور که اغلب دانشجویان اعلام کردهاند، درصورتی که این نواقص برطرف نشود، از حضور در ترم آتی انصراف خواهند داد.
ازاینرو بسیاری از دانشجویان خواستار رفع این مشکلات شدند تا بتوانند امتحانات را بهخوبی پشت سر بگذارند.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/