دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1399 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

تجهیز آموزش به هوش مصنوعی/ دنیای امروز، جولانگاه فناوری‌های نوین

هوش مصنوعی با قابلیت‌های نوآورانه خود قادر است سیستم آموزشی فعلی را دچار تغییر و تحول کند و آن را به سمتی سوق دهد که توانایی یادگیری دانش‌آموزان افزایش یابد.
کد خبر : 496828
Education.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی (AI) تأثیر عمده‌ای بر وضعیت آموزش امروز داشته و در پی آن تغییرات بسیار زیادی در این حوزه بر جای گذاشته است. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بتواند نحوه عملکرد سیستم آموزش‌وپرورش ما را متحول کند، رقابت مؤسسات را بالا ببرد و معلمان و فراگیران را به همه قابلیت‌ها توانمند سازد.



فرصت‌های هوش مصنوعی برای پشتیبانی از آموزش‌وپرورش آن‌قدر گسترده است که اخیراً مایکروسافت تحقیقاتی را در مورد این موضوع از مؤسسه تحقیقاتی IDC انجام داده است تا بفهمد این شرکت در چه زمینه‌هایی می‌تواند کمک کند. یافته‌های این تحقیق، ماهیت استراتژیک هوش مصنوعی در آموزش را نشان می‌دهد و نیاز به فناوری و مهارت برای تحقق وعده هوش مصنوعی به واقعیت را برجسته می‌کند.


این نتایج همچنین پذیرش جهانی هوش مصنوعی در بین معلمان را نشان می‌دهد، و آن‌ها معتقدند هوش مصنوعی برای آینده‌شان مهم است. 99.4 درصد گفتند هوش مصنوعی در سه سال آینده ابزاری برای رقابت مؤسسات خواهد بود و از این بین، 15 درصد آن را متحول‌کننده آموزش نامیدند. 92درصد نیز اعلام کردند برای هماهنگ‌سازی خود با این فناوری، شروع به آزمایش و تجربه آن کرده‌اند.



علاوه بر این، تحقیقات اخیر مک‌کینزی (معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی) نشان می‌دهد که 20 تا 40 درصد از ساعات کار فعلی معلمان صرف فعالیت‌هایی می‌شود که می‌توانند با استفاده از فناوری‌های موجود به‌صورت خودکار انجام شوند. درواقع این آمار 13 ساعت در هفته است، که معلمان از آن می‌توانند برای انجام فعالیت‌هایی که منجر به بالا رفتن خروجی دانش‌آموزان و رضایتمندی بیشتر خودشان می‌شود، بهره ببرند.


به‌طور خلاصه، این تحقیقات نشان می‌دهد که فناوری موجود می‌تواند به معلمان کمک کند تا 20 الی 40 درصد از وقت خود را در فعالیت‌هایی که از یادگیری دانش‌آموزان پشتیبانی می‌کند، اختصاص دهند.



پیشرفت‌های بیشتر در فناوری می‌تواند این ارقام را به سمت بالا سوق دهد و منجر به تغییر در ساختار کلاس‌ درس و روش‌های یادگیری شود، اما بعید است که بتواند جایگاه معلمان را در آینده نزدیک بگیرد. به گفته مک‌کینزی، زمینه‌هایی که بیشترین پتانسیل را برای اتوماسیون دارند شامل تدارکات، مدیریت، ارزیابی و بازخورد است.


در ادامه به ذکر روش‌های دیگری می‌پردازیم که هوش مصنوعی می‌تواند از طریق آن‌ها سیستم آموزش را دچار تغییر و تحول کند.


ابزار ارزیابی آنلاین


ابزارهای ارزیابی آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی، اکنون توسط بسیاری از دانشگاه‌ها برای انجام امتحانات آنلاین مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌ها از طریق یک بانک سؤال، برگه‌های امتحانی را به‌طور خودکار تنظیم می‌کنند. چنین بانک‌های سؤال، توسط کارشناسان خبره طراحی شده‌اند و بنا به نیاز و درخواست مؤسسه می‌توانند به‌روزرسانی و ویرایش شوند.



تنها کاری که معلمان باید برای یک سیستم امتحان آنلاین انجام دهند، طراحی بانک سؤال آنلاین و مدیریت و کنترل برگه امتحانی تولید شده توسط این سیستم است. پس از انجام این کار، تمامی وظایف تا محاسبه نتایج توسط سیستم امتحان آنلاین انجام خواهد شد.



هوش مصنوعی می‌تواند توانایی‌های یادگیری دانش‌آموز را درک کرده و با آن‌ها سازگار باشد و نیز می‌تواند با تکنیک‌های تدریس شخصی به شما کمک کند تا دانش‌آموزان راحت‌تر مفاهیم را درک کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند فراتر از یادگیری معنایی باشد و دانش‌آموزان را در درک عملی یک تئوری کمک کند.



 


هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد گروه را در یک مسابقه یا آزمون نظارت کند و تجزیه‌و‌تحلیل مفصلی از عملکرد گروهی برای موضوعات و مباحث مختلف ارائه دهد. با کمک این بازخورد، معلمان می‌توانند دقیقاً بفهمند دانش‌آموزان چگونه به یک تکنیک خاص پاسخ می‌دهند.


دستیار شخصی مجهز به هوش مصنوعی


دستیاران شخصی مجهز به هوش مصنوعی برای امور روزانه و کارهای شخصی مانند رزرو یک میز رستوران، رزرو بلیط پرواز، سفارش کالایی از فروشگاه‌های اینترنتی آن‌هم تنها با یک دستور صوتی، قرار ملاقات با دندان‌پزشک و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند.


این اصل شخصی‌سازی فناوری می‌تواند در آموزش نیز مورداستفاده قرار گیرد. هوش مصنوعی می‌تواند توانایی‌های یادگیری دانش‌آموز را درک کرده و با آن‌ها سازگار باشد و نیز می‌تواند با تکنیک‌های تدریس شخصی به شما کمک کند تا دانش‌آموزان راحت‌تر مفاهیم را درک کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند فراتر از یادگیری معنایی باشد و دانش‌آموزان را در درک عملی یک تئوری کمک کند.



از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند سیستم‌های حضور و غیاب بیومتریک و ابزار امتیاز‌دهی آنلاین، می‌توان برای کاهش بار وظایف اداری روی معلمان استفاده کرد. معلمان می‌توانند از این زمان برای تمرکز بر دانش‌آموزان و کمک به نیاز‌های آن‌ها استفاده کنند.


درمجموع هوش مصنوعی باعث تحول حوزه‌های مختلفی در زندگی روزمره انسان‌ها شده است. ابزارها و سیستم‌های این فناوری می‌توانند دستاوردهای عظیمی را برای افزایش کارایی در سیستم آموزشی کشورها به ارمغان بیاورند و آموزش‌و‌پرورش را برای توانمندسازی بیشتر دانش‌آموزان،‌کمک کنند.


انتهای پیام/4112/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب