دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1399 - 13:11
معاون اول قوه قضائیه:

باید به دنبال گشودن باب توبه برای محکومان باشیم

معاون اول قوه قضائیه گفت: همه باید به دنبال در نظرگرفتن فرصت «توبه» برای مجرمین باشیم و باید بستر را برای این کار فراهم کنیم.
کد خبر : 495383

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در آئین تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور که پیش از ظهر امروز در تهران برگزار شد، گفت: انسان از مخلوقات برتر الهی است و بنا این است که همه انسان‌ها به سعادت برسند اما متأسفانه ما هستیم که تابع هوای نفس و شیطان و شیطان‌صفتان می‌شویم و مقررات زیر پا می‌گذاریم و به‌حق خود قانع نیستیم و حقوق دیگران را پایمال می‌کنیم لذا برخی از اقدامات بازدارنده برای افرادی در نظر گرفته می‌شود.


معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: نظام جمهوری ایران تلاشش این بوده که بیش ازآنچه که به فکر مجازات باشد به فکر اصلاح باشد اما متأسفانه در سال‌های اول انقلاب موضوعاتی تحمیل شد و ما از آن فاصله گرفتیم. اگر نبود اقدامات دشمنان و اقدامات تخریبی در سال‌های اول انقلاب و آن سوزاندن‌ها و اجحاف به مردم قطعاً رویکرد بر تربیت و آموزش بود اما ناچار شدند که مجازات حبس در نظر بگیرند. امروز ما باید به این رویکرد برگردیم. در سنوات گذشته این حرکت شتاب گرفته است. در جهت اصلاح قوانین اقداماتی شد که حتی‌الامکان جمعیت کیفری کاهش یابد. قانون اصلاح شد و فرصت ایجاد شد هم بزهکار وهم دستگاه‌های ذی‌ربط استفاده کنند و مجازات جایگزین حبس و مقرراتی برای تعلیق مجازات بررسی شد و دستورالعمل‌های متعددی برای صدور قرارها در نظر گرفته شد که مؤثر بود اما حتماً کافی نیست‌.


وی افزود: در طول سال‌های اخیر آزادی‌های مشروط و عفو و مرخصی مورد اهتمام بیشتری قرار گرفت. آماری که در مورد تعداد زندانی ایران با سایر کشورها اعلام می‌شود مبانی مسئله متفاوت است؛ لذا همیشه گفتم که این مبانی را باید اصلاح کنیم و اشتباه است که بگوییم در بین کشورها چندم هستیم. اقدامات زیادی صورت گرفته اما هنوز بسیار جا دارد که بیشتر استفاده کنیم و رویکرد اصلاح و تربیت را غلیظ‌تر ببینیم‌.


محسنی اژه‌ای با تأکید بر اینکه کسانی که فساد می‌کنند باید مجازات شوند ادامه داد: اما عنایت کنید روی مسئله قدری فکر شود که باب جدیدی را روی این مسئله باز کنند. یکی از باب‌ها باب توبه است. اگرچه فرد متخلفی غفلتی کرد خدا به او فرصتی می‌دهد که اگر توبه کرد نه‌تنها او را می‌بخشد بلکه او را دوست دارد. آیا در این ۴۰ سال برای توبه مجرمین سازوکاری پیش‌بینی کرده‌ایم‌؟ من از آقای حاج محمدی می‌خواهم که نسبت به این موضوع فصل جدیدی باز کنند و مجلس و همه و نظام می‌خواهم باب توبه را و اینکه چگونه باید فرصت بدهیم و بستر را فراهم کنیم که مجرمین توبه کنند بررسی کنند.


وی گفت: آقای جهانگیر از امروز به‌عنوان مشاور رئیس قوه و با حفظ سمت برای پیگیری حقوق شهروندی ابلاغ گرفتند. از آقای حاج محمدی نیز تقدیر می‌کنم که فردی پرانرژی و پرتلاش و دارای سابقه خوب است.


معاون اول قوه قضائیه افزود: وظیفه ما فقط نگهداری نیست بلکه تعلیم و تربیت است و باید تلاش کنیم بستری برای رشد و حرفه‌آموزی و اشتغال برای زندانی باید فراهم شود و اگر او در زندان بیکار باشد و نفس بیکاری باعث فساد می‌شود. ایجاد سازوکار برای کاستن مشکلات زندانی و خانواده‌اش بسیار مهم است. سازمان زندان‌ها می‌تواند با آسیب‌شناسی موضوع در این زمینه کمک کند. خواهشم این است که آقای حاج محمدی ترتیبی دهند که همکارانشان در برابر تندخویی‌ها صبر و تحمل داشته باشند. همچنین در زندان‌ها ترتیبی دهیم که زندانی در داخل زندان مورد ظلم قرار نگیرد و طوری نباشد که زندانیان دیگر او را اذیت کنند.


وی گفت: طبقه‌بندی زندان‌ها مسئله بسیار مهمی است.‌ بهداشت زندانی بسیار مهم است. امروز مسئله کرونا مطرح است ولی اگر همیشه با این تراکمی که وجود دارد اگر کسی مرض مسری داشته باشد ببینید چه مشکلاتی به وجود می‌آورد.


محسنی اژه‌ای با اشاره به گوشه ای از اقدامات انجام شده در برابر شیوع بیماری کرونا در زندان‌ها گفت: در برابر کرونال از بسیاری از کشور‌های پیشرفته بسیار بهتر عمل کردیم و این باعث افتخار جمهوری اسلامی ایران شد.


انتهای پیام/۴۱۴۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب