ایجاد امنیت اجتماعی و روانی با خودنظارتی و جوانمردی/ اخلاق جوانمردی در کسبوکار احیا شود
محسن محمودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در بندرعباس با تأکید بر لزوم احیای اخلاق جوانمردی در کسبوکار اظهار کرد: «انساندوستی، دستگیری از نیازمندان و زمینخوردگان ازجمله وظایف فتیان و جوانمردان پیشهور به حساب میآید و این سیستم جوانمردانه بههمراه خودنظارتی آثار و برکات زیادی دارد که کمترین آن ایجاد امنیت اجتماعی و روانی در جامعه است.»
بیشتر بخوانید:
* فواید فلسفه برای کودکان چیست؟
* لزوم رعایت ارزشهای اخلاقی فردی و عمومی در جامعه
وی افزود: «از دیرباز در اصناف مختلف پیروی از فرهنگ جوانمردان یا فتیان که همان اهل فتوتند، میان ایرانیان مرسوم بوده و علما و شیوخ توصیه به پایبندی اصول و ارزشهای اخلاقی در کسبوکار و تجارت داشته و غفلت از آن را روا نمیدانستند. این قواعد (فتوتنامه) نام داشت. معمولاً هر صنفی ازجمله بنایان، سلمانیان، قصابان و غیره فتوتنامه خاص خود را داشتند. هر گروه استاد یا مرشدی(منتور Mentor) داشتند که عیاری را به تازهکارها تعلیم میدادند و بعد از آن، مجوز ورود به آن صنف را ارائه میدادند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس اضافه کرد: «موسپیدان بازار از روزگار نهچندان دور یاد میکنند که همه معاملات در غیبت چک و سفته با اعتبار حرف انجام میشد و مصطلح بود که حرف بازاری سند است، این اصطلاحات و سنتهای جوانمردانه که ریشه در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی دارد، امروزه کمرنگ شده و ردپای آن را فقط میتوان در حلقه بازاریان قدیمی در قامت خیریهها و صندوقهای قرضالحسنه و هیئتهای ریشهدار یا حلقههای سازمانهای مردمنهاد پیدا کرد.»
محمودی ادامه داد: «اگرچه امروز به جای فتوتنامهها از اخلاق حرفهای سخن گفته میشود؛ اما هنوز نتوانسته مشکلی از جامعه امروزی را حل کند؛ جامعهای که در آن، تعرض به حقوق شهروندان رایج است. این وظیفه علمای دین و استادان دانشگاه بوده که با تعلیم و فرهنگسازی فتوت و روح جوانمردی را در جامعه احیا کنند.»
ارزشمندترین نوع فتوتنامه چیست؟
وی عنوان کرد: «یکی از ارزشمندترین نوع فتوتنامهها، فتوتنامههای صنفی است؛ زیرا علاوه بر اینکه ریشه جوانمردی را به خوانندگان خود میآموزند، آنان را با آدابورسوم و پندارهای پیشهوران گذشته سرزمینمان نیز آشنا میکنند، فتوتنامه چیتسازان، آهنگران، سلمانیان، سقایان، قصابان، طباخان و ... از این جملهاند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس گفت: «نزدیکترین تشکیلات جوانمردی در روزگار ما لوطیها و داشمشدیهای تهرانی و باستانیکاران در زورخانهها هستند. فعالیتهای خیرخواهانه این داشمشدیها در ایران تا اوایل قرن پیش بهصورت مرتبی ادامه داشته است. نهضت جوانمردی بهتدریج به علت استفاده ابزاری دولتها از آنها و ورود حسابنشده برخی اراذل و اوباش در تشکیلات جوانمردان و رواج پارهای مفاسد اخلاقی دچار بدنامی شد و جاذبه سابق خود را از دست داد و مردم کمتر بدان اقبال داشتند. این اواخر کسانی که خود را به فتیان منسوب میکنند، مدعیانی دروغیناند و بهواقع از اخلاق جوانمردان محروماند.»
آثار ادبی و هنری درباره جوانمردی
محمودی با معرفی آثار ادبی و هنری درباره جوانمردی مطرح کرد: از کتابهای پرطرفداری که در مورد جوانمردی به قلم صادق هدایت نوشته شده «داش آکل» است، مسعود کیمیایی کارگردان برجسته ایرانی نیز فیلمی به همین نام ساخته که در نوع خود در ترویج فرهنگ جوانمردی بینظیر است.
عضو هیئت علمی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس تببین کرد: از مهمترین اهداف جوانمردان ایجاد دوستی، محبت، کاهش رنج فرودستان و حمایت از قشر آسیبپذیر یعنی دفاع از رعیت در برابر ظلم و ستم زورگویان زمان است. کتاب «قابوسنامه» در باب چهل و چهارم، حداقل سه اصل درباره جوانمردی ذکر کرده که نخست آن خردمندی (عقلانیت)، دوم راستگویی و سوم مردمی بودن است.
وی افزود: عنصرالمعالی کیکاووس در کتاب قابوسنامه به نگارش نوعی پندنامه اخلاقی و آیین زندگی پرداخته و در مورد آداب تجارت توصیهها و آموزههایی در قالب حکایتهای پندآموز و کاربردی دارد که نویسنده بعد از بیان حکایات مختلف نتیجهگیری قابل تأملی میکند و پندهای خوبی به فرزندش میدهد و میگوید: «تا توانی از خیانت کردن بپرهیز که هرکه به یکبار خائن گشت، هرگز کسی به او اعتماد نکند و راستی پیشه کن، نیک معامله و خوش دادوستد باش و کسی را وعده مکن، چون کردی خلاف مکن و راستگو باش تا حقتعالی بر معامله(کسبوکار) تو برکت دهد.»
راه تعالی و رسیدن به آرامش در دنیای صنعتزده
این استاد دانشگاه ادامه داد: «چند نکته اینجا مطرح است؛ اعتماد، راستی، خیانت نکردن و خلف وعده نکردن در معامله که نتیجه آن برکت در معامله و کسب و کار است. (برکت)به معنی رشد، دوام و پایداری است که امروزه در دنیای مدرن به لحاظ مفهومی همان (توسعه پایدار)هست.
محمودی خاطرنشان کرد: «پیشینیان حکیم ما، بیش و پیش از انباشتن مال و افزودن نقدینگی و سودجویی شخصی معتقد به برکت در کار و مال و درآمد بودند و آن را از طریق تقید به شکرگزاری از نعم های الهی میدانستند و در پس این برکت، افزونی، آرامش روحی و جسمی را جستجو میکردند. در واقع آنان منافع عمومی را بر منافع شخصی ترجیح میدادند و این راه تعالی و رسیدن به آرامش در دنیای صنعتزده و آزمند امروزی است.»
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/