دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1394 - 16:09
در مراسم یادبود آیت‌الله دکتر بهشتی

جنتی مطرح کرد: تلاش شهید بهشتی برای قانع کردن امام(ره) درباره ضرورت احزاب/ خسروشاهی: مقدس‌مآب‌ها به خاطر دست دادن با سالیوان، خون به دل بهشتی کردند

صبح امروز ـ پنج‌شنبه ـ 21 آبان ماه، مراسم یادبود شهید آیت‌الله بهشتی با سخنرانی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 49284

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در این مراسم که در انجمن آثار و مفاخر ملی ایران برگزار شد، علی جنتی وزیر ارشاد، علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی، حجت‌الاسلام خسروشاهی از اساتید حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای برگزار شد.


سخن خصوصی شهید بهشتی به علی جنتی


جنتی: کار ایشان به قدری دقیق و دارای زمان بود که حتی برای گریه کردن برای یکی از شهدای انقلاب نیز وقت مشخصی را تعیین کرده بودند و می‌گفتند خارج از این وقت نمی‌توانم برای ایشان عزاداری و گریه کنم

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ابتدا به مظلومیت شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: دوستان انقلاب تهمت‌های بسیاری به شهید دکتر بهشتی زدند و امام به همین دلیل ایشان را مظلوم توصیف کردند.


وی با اشاره به اخلاص بهشتی اظهار کرد: شهید بهشتی کار را فقط برای رضای خدا انجام می‌داد. ایشان در سخنی خصوصی به بنده می‌گفتند که به مستحبات چندان نمی‌پردازند ولی سعی می‌کنند واجبات را به خوبی انجام دهند.


جنتی با بیان اینکه «شهید بهشتی افراد با سلایق و دیدگاهای سیاسی و فرهنگی مختلف را جذب خود می‌کرد و کمترین دافعه را داشت»، به تشریح دوران کودکی خود و شاگردی در محضر شهید بهشتی پرداخت و اظهار کرد: به دلیل شرایط خانوادگی و زندگی در قم از حدود 8 سالگی با شهید بهشتی آشنایی پیدا کردم و در جلسات پدرم با ایشان حضور می‌یافتم. بنده بخش عمده داشته‌هایم را مرهون شهید بهشتی هستم. بسیاری از فضلای امروز ایران و قم در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی که شهید بهشتی تأسیس کرده بود درس خواندند. از جمله آنها رئیس‌جمهوری کشورمان و آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری هستند. بنده هم در مدرسه دین و دانش و هم در مدرسه حقانی ایشان در قم درس خواندم.


وی نظم و انضباط را از برجسته‌ترین ویژگی‌های شخصیتی برجسته ایشان برشمرد و افزود: بسیاری از شخصیت‌های امروز کشور نظم را از ایشان آموختند. البته آقازاده محترم ایشان باید درباره‌ نظم ایشان سخن بگویند کار ایشان به قدری دقیق و دارای زمان بود که حتی برای گریه کردن برای یکی از شهدای انقلاب نیز وقت مشخصی را تعیین کرده بودند و می‌گفتند خارج از این وقت نمی‌توانم برای ایشان عزاداری و گریه کنم.


وی در ادامه، یکی از رموز موفقیت شهید بهشتی را استفاده حداکثری از زمان خواند و درباره جاذبه فوق‌العاده شهید بهشتی اظهار کرد: جاذبه و تسلط ایشان در علوم مختلف در حدی بود که وقتی با عناصر مجاهدین خلق و سایر گروهک های ابتدای انقلاب می‌نشست فضای تند و تیز آن مقطع را به کلی تغییرمی‌داد. ایشان افراد با سلایق و دیدگاه مختلف را جذب خود می‌کرده و کمترین دافعه را داشت.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اقدام شهید بهشتی در تأسیس حزب جمهوری اسلامی و تلاش ایشان برای قانع کردن امام خمینی گفت:‌ ایشان مدت‌های زیادی وقت صرف کرد تا درباره‌ ضرورت تشکیل حزب بتواند امام را قانع کند و برای ایشان تشکیل حزب را جا بیندازد. که در نهایت پس از پیروزی انقلاب حزب جمهوری اسلامی به پیشنهاد ایشان و با عضویت مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی و سایر نیروهای انقلاب تاسیس شد.


جنتی، شهادت شهید بهشتی را لطمه‌ای بزرگ به ایران و اسلام دانست و افزود: شعار دشمن در چه فکریه ایران پر از بهشتی، تنها فقط یک شعار بود و اصلا این طور نیست خلأ وجود ایشان هرگز پر نشد و نخواهد شد و کشور از ناحیه شهادت ایشان زیان فراوانی دید.


دیدگاه شهید بهشتی درباره شهادت زن


علیرضا بهشتی: بسیاری از روایات اسلامی متأثر از اعمال قدرتی است که در سده‌های‌ اولیه اسلام وارد روایات اسلامی شد و نقش زنان و مردانی که در قلب خود ایمانی به احکام اسلام نداشتند، دراین باب تأثیرگذار بود

در این مراسم، همچنین علیرضا بهشتی، پسر شهید بهشتی، در سخنانی به تبیین ضرورت‌های نواندیشی دینی از نگاه شهید بهشتی پرداخت و آن را در قالب 10 ویژگی توصیف کرد.


علیرضا بهشتی که استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران است، در سخنان خود گفت: پدرم تحقیقاتش درباره‌ ماهیت حکومت اسلامی را با تقسیم کار بین سلایق و دیدگاه‌های مختلف و از طریق گفت‌وگو انجام می‌داد و هرگز قائل به کار انفرادی نبود.


وی افزود: منبع مهم برای این ویژگی‌ها و خصلت‌ها مطالبی است که پدرم به عنوان کوشش تازه در راه شناخت تحقیقی اسلام بنا گذاشت و شیوه نگرش و تحقیق در این سبک به تفصیل توسط شهید بهشتی تشریح شده است.


علیرضا بهشتی سپس با اشاره به تعدادی از این ویژگی‌ها و خصلت‌ها گفت: ضرورت مطالعه‌ همه‌جانبه و دقیق و پژوهش‌های دسته‌جمعی، اولین خصلت پدرم بود که در قالب آن 10 ویژگی به تفصیل مورد اشاره ایشان قرار گرفته است؛ پدرم شیوه‌نامه اجرایی برای انجام این مسئله را با ذکر 17 نکته بیان کرده است.


به گفته‌ بهشتی، ضرورت یادگیری علوم اجتماعی جدید برای افرادی که در راه اسلامی شناسی قدم برمی‌دارند و نه افرادی که صرفا در پی مدرک‌گرایی هستند دومین خصلت از ویژگی‌های تبیین شده پدرم است.


این استاد دانشگاه افزود: برای شناخت روش علمی دکتر بهشتی کتاب بهداشت و تنظیم خانواده نمونه بسیار خوبی است البته تا این لحظه 23 اثر از ایشان منتشر کرده‌ایم و 13 اثر دیگر نیز در دست تنظیم است و تفسیر قرآن پدرم در مرحله تنظیم نهایی و آماده سازی برای چاپ است.


بهشتی با بیان اینکه «یکی از معذورات امروز ایران همزبان نبودن مسئولان است»، گفت: آزادگی از هرگونه ضوابط قدرت، پرهیز از هرگونه محافظه کاری علمی، پرهیز از شتابزدگی در داوری‌های علمی و پرهیز از تکیه بر برداشت‌های ذوقی از جمله ویژگی‌ها و خصلت‌هایی است که پدرم در باب ضرورت‌های نواندیشی دینی بیان کرده‌اند.


به گفته‌ این استاد دانشگاه تربیت مدرس، شهید بهشتی شش راهکار عملی برای رفع نواقص میراث علمی گذشته در دانشگاه اسلامی دارد.


وی یادآور شد: پدرم در آثارش همواره تأکید داشتند توجه به ساختار زمانی و مکانی و فهم سنت و مخاطبان آیات قرآن باید نتیجه‌گیری مناسبی برای صدور احکام زندگی در شرایط روز جامعه داشته باشد.


وی سپس درباره‌ دیدگاه شهید بهشتی درخصوص شهادت دادن زن به تفصیل سخن گفت و افزود: بسیاری از روایات اسلامی متأثر از اعمال قدرتی است که در سده‌های‌ اولیه اسلام وارد روایات اسلامی شد و نقش زنان و مردانی که در قلب خود ایمانی به احکام اسلام نداشتند، دراین باب تأثیرگذار بود.


بهشتی؛ بنیانگذار رنسانس در حوزه علمیه قم


دعایی: شهید بهشتی شرط اول در مبارزه را صداقت می‌دانست و هر گونه بی‌صداقتی را موجب انحراف در اهداف اولیه انقلاب توصیف می‌کرد

مدیر مسئول روزنامه‌ اطلاعات هم دیگر سخنران این مراسم بود که گفت:‌ شهید بهشتی به دور از هرگونه جنجالی منشأ یک تحول و تکامل و رنسانس در حوزه‌ی علمیه قم شد.


به گزارش آنا به نقل از ایسنا، سیدمحمود دعایی در مراسم یادبود شهید فقید آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی که در انجمن آثار و مفاخر ملی ایران تشکیل شد، گفت: سیاهه وسیع حوزه علمیه قم طلابی بودند که هنوز به سطح درس و بحث نرسیده بودند و از قافله انقلاب عقب بودند. شهید بهشتی با رنسانسی که در حوزه‌ علمیه ایجاد کرد طلاب و فضلای قم را با علوم جدید آشنا کرد.


وی ادامه داد: شهید بهشتی مدارسی را با نظم و اصول اولیه فعال کرد و طلاب مختلف از آزمون علمی، اخلاقی و معرفتی شهید بهشتی عبور می‌کردند و سپس وارد حوزه‌ علمیه قم می‌شدند. ایشان حتی برای طلاب قدیمی‌تر و سنتی‌تر نیز برنامه‌ریزی کرد و کلاس‌هایی را در حد کلاس‌های متوسط برای آموختن علوم روز برای آنان تشکیل داد.


حجت‌الاسلام دعایی یادآور شد: شهید بهشتی حتی برای نجات فرزندان طلاب حوزه‌ علمیه مدارسی را تشکیل داد که این مدارس تحت عنوان مدارس دین و دانش همچنان فعال هستند. ایشان در کنار آموزش علوم جدید، آموزش‌های معمول دینی را نیز به طلاب و فرزندانشان آموختند. دانش‌آوزان این طلاب بعدها همگی‌شان در کنکور دانشگاه‌ها قبول شدند.


مدیر مسئول روزنامه‌ اطلاعات با اشاره به حساسیت ساواک نسبت به شهید بهشتی گفت:‌ ساواک ایشان را به عنوان عنصر تحول‌پذیر شناسایی کرد و تحت نظر گرفت و بعدها ایشان را به آلمان فرستاد. شهید بهشتی شرط اول در مبارزه را صداقت می‌دانست و هر گونه بی‌صداقتی را موجب انحراف در اهداف اولیه انقلاب توصیف می‌کرد.


دست دادن شهید بهشتی با سالیوان و خون دل او از مقدس‌مآب‌ها


خسروشاهی: ایشان برای این که خانم‌های خارجی از دست ندادن ایشان به ویژه در مراسم رسمی ناراحت نشوند دستش را برسینه به احترام و احوال‌پرسی و سلام و علیک می‌گذاشت

حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم گفت: شهید بهشتی در آلمان با ارباب سیاسی و کلیسا ملاقات داشت و با آنان به بحث و مباحثه می‌پرداخت و حتی با آنان با وجودی که کافر بودند دست می‌داد و هیچ ابایی از انجام این کار نداشت.


وی با بیان اینکه «شهید بهشتی در امور سیاسی و اجتماعی هیچ علاقه‌ای به کار فردی نداشت بلکه فردی تشکیلاتی و سازمانی بود»، افزود: شهید بهشتی اهل گفت و گو حتی با مخالفانش بود. ایشان با چپ‌ها و راست‌ها گفت‌وگو می‌کرد و برایش فرقی نمی‌کرد که این افراد درگیر حزب توده، فدائیان خلق یا حبیب‌الله پیمان باشند.


خسروشاهی ادامه داد: در زمانه‌ای که رفتن به مدرسه توسط مردم تحریم‌ بود تاسیس دبیرستان دین و دانش در قم توسط شهید بهشتی این تابو را شکست.


این پژوهشگر و استاد حوزه‌ علمیه افزود:‌ طرح حکومت اسلامی توسط شهید بهشتی در جلساتی در قم در قالب تبیین و در قالب مقاله‌ای در مجله تاریخ و فرهنگ اسلامی در قم به چاپ رسید. طرح دیگری که بعدها در منزل شهید قدوسی لو رفت، طرح ولایت بود که شهید بهشتی حتی پس از به زندان افتادن و آزادی همان طرح لو رفته را مجددا پیگیری می‌کرد. شهید بهشتی به اتفاق شهید باهنر کتب درسی آموزش و پرورش را تدوین کردند.


وی با اشاره به جایگاه و موقعیت بین‌المللی شهید دکتر بهشتی گفت: ایشان در آلمان با ارباب سیاسی و کلیسا ملاقات داشت و با آنان به بحث و مباحثه می‌پرداخت و حتی با آنان با وجودی که کافر بودند دست می‌داد و هیچ ابایی از انجام این کار نداشت. اما ایشان با دست دادن با خانم‌ها موافق نبود. ایشان برای این که خانم‌های خارجی از دست ندادن ایشان به ویژه در مراسم رسمی ناراحت نشوند دستش را برسینه به احترام و احوال‌پرسی و سلام و علیک می‌گذاشت.


به گفته‌ حجت‌الاسلام خسروشاهی بزرگترین ویژگی شهید بهشتی فعالیت تشکیلاتی و سازماندهی ایشان بود.


این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه با یاد آوری دست دادن ایشان با سالیوان گفت: وقتی حضرت باری تعالی با شیطان رجیم گفت‌وگو می‌کند ملاقات و دست دادن شهید بهشتی با ویلیام سالیوان چه اشکالی داشت که مقدس‌مآب‌های آن زمان خون به دل ایشان کردند.


داستان بهشتی، داستان پرآه و سوزی است


خامنه‌ای: با وجودی که جایگاه ایشان در حد آیت‌اللهی بود ولی در میان گروهک‌های سیاسی بی‌پروا حضور می‌یافت و با بیانی شیوا و معلومات عمیقی که در علوم مختلف داشت صحنه را تغییر می‌داد

حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام هم دیگر سخنران این مراسم یادبود بود که در سخنانی گفت: شهید بهشتی برای علمای تراز اول قم کلاس زبان انگلیسی برگزار کرد و علمای حوزه را درس انگلیسی آموخت.


وی افزود: آیت‌الله بهشتی قطعا یکی از انسان‌های استثنایی بود که نظیر آن در جامعه حوزوی، دانشگاهی، سیاسی و علمی نادر است.


وی ادامه داد: ایشان به کلیه علوم و مباحث برای ترویج اسلام به ویژه برای قشر جوان تسلط کامل داشت و با رابطه‌ی بسیار نزدیک و صمیمی که با آحاد جامعه و دیدگاه‌های مختلف داشت تاثیر شگرفی بر فضای ابتدای انقلاب به ویژه سال‌های 56 و57 گذاشت.


به گفته‌ خامنه‌ای، شهید بهشتی در مدیریت انقلاب تفکر استراتژیک داشت که با همین تفکر، تدوین قانون اساسی و تشکیل حزب جمهوری اسلامی را به سرانجام رساند.


او، سطح علمی شهید بهشتی را در حد آیت‌اللهی دانست و افزود:‌ با وجودی که جایگاه ایشان در حد آیت‌اللهی بود ولی در میان گروهک‌های سیاسی بی‌پروا حضور می‌یافت و با بیانی شیوا و معلومات عمیقی که در علوم مختلف داشت صحنه را تغییر می‌داد. ایشان در جلسات تند و تیز گروهک‌های انقلاب با سعه صدر حضور می‌یافت و با استدلال قوی و بیان شیوا تغییر شگرفی در فضای حاکم در آن جلسات به وجود می‌آورد.


رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام گفت:‌ داستان شهید بهشتی، داستان پرآه و سوزی است که طاقت بیان آنها را در خود نمی‌بینم.


خامنه‌ای متذکر شد: ایشان قابلیت‌ بسیای بالایی برای هدایت ملت داشتند و امام(ره) بی‌جهت در وصف ایشان نگفتند که بهشتی یک ملت بود.


در پایان مراسم یاد بود عالم فرزانه شهید فقید آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از اساتید عضو این انجمن، از فرزندان شهید بهشتی به ویژه علیرضا بهشتی استاد دانشگاه تربیت مدرس، تقدیر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب